Säsongen är över

För sjätte gången såg jag igår sm-finalerna på plats. Den här gången i Malmö Arena vilket givetvis rent geografiskt sätt gör det lättare för oss som är bosatta i Skåne. Det är alltid en trevligt tillställning med sm-finalernna och även om det inte var riktigt fullsatt denna gången så tog stämningen sig allteftersom upp på riktigt härliga höjder. Till och med så att atmosfären kändes elektrisk stundtals under den jämna andra halvleken av herrfinalen. Men trots det börjar jag nog alltmer hålla med dem som propagerar för att återgå till ett finalspel i bäst av fem matcher. Vi får fler nybyggda och bättre arenor runt om i landet. Dessutom har intresset ökat rejält på olika ställen i landet. Jag är tillexempel helt övertygad om att såväl Estrad Alingsås som Färs och Frosta Sparbank Arena hade fyllts vid samtliga tillfällen i en finalserie i bäst av fem mellan Alingsås och Lugi. Och sist men inte minst blir en matchserie i bäst av fem betydligt mer sportsligt rättvist av flera skäl.
 
Men här och nu är det fortfarande en enda finalmatch som gäller så låt oss njuta av det för stunden. Damerna var först ut och tyvärr så, eller hur man väljer att se på det, så är Sävehof just nu alldeles för bra för svensk damhandbolls eget bästa. Eller om övriga lag är för dåliga, det kan man ju tvista om. Hur som helst var det inte mycket till match igår. Det stod snabbt 4-0 till Sävehof och även om Johanna Westberg gjorde sitt bästa för att på egen hand hålla Skuru kvar i matchen så var Stockholmslaget aldrig riktigt nära att hota giganterna från Göteborg. Segersiffrorna kom att skrivas till hela 38-20 vilket som jag redan varit inne på nästan är förnedrande för övriga lag i damernas elitserie.
 
Herrmatchen kom att bli en betydligt mer jämn historia. Lugi som på förhand fick ses som favorit fick matchen precis dit man ville, uppställt spel och Alingsås kunde endast vid ett fåtal tillfälle utnyttja sitt starka kontringspel. Det var också Lugi som skaffade sig initiativet i matchen och tog en tidig 5-2 ledning. Inte minst genom ett briljant linjespel av Jacob Wickman-Modigh. Hans utveckling de senaste två åren har varit enorm och man måste imponeras av hans spel. Däremot hade Lugis niometersspelare en lite sämre dag, undantaget Johannes Hippe. En enda finalmatch sätter särskilda krav på hur spelarna hanterar pressen. De senaste två åren är det Kristianstads Markus Olsson som vikt ner sig när det gäller som mest. I år var det Lugis Albin Tingsvall och Anders Hallberg som inte stod att känna igen. Nu lär i och för sig en mörkad skada ha spelat roll i Hallbergs fall, men det håller inte att ha nyckelspelare som inte kommer upp i nivå när allt ska avgöras i en enda match.
 
Lugi körde långa stunder fast i sitt uppställda anfallspel och fick ta dåliga lägen som Mikael Aggefors i Alingsåsmålet inte hade några större problem att rädda. Detta gjorde att Alingsås hela tiden bet sig kvar i matchen även om det ganska tydligt var Lugi som förde den.
Med dryga kvarten kvar kom en situation som i slutändan blev matchavgörande. I samband med Lugis ledningsmål till 20-18 fick Joacim Ernstsson en smäll och blev liggande. Från min plats uppfattade jag det som en smäll i huvudet och jag var inledningsvis ganska säker på att en till synes groggy Ernstsson drabbats av en hjärnskakning. Så var inte fallet, utan Joacim Ernstsson fick istället ett hårt slag i bröstkorgen som troligen fick hjärtat att slå ett extraslag som störde hjärtrytmen. Ernstsson blev liggande bakom Lugis bänk under behandling av fyra läkare med stetoskop och där även defibrilator fanns tillgänglig vid behov. Lugis tränare Tomas Axnér ville vid flera tillfällen bryta matchen så att Ernstsson kunde föras ut ur hallen för vidare behandling med fick kalla handen av sekreteriatet. Personligen tycker jag att det är helt åt helvete att det får gå till så här. Det har varit mycket snack om en kommande proffsliga i Sverige de senaste åren. Men det snacket kan vi väl lägga ner när vi inte ens kan ta hand om en svårt skadad spelare på ett proffsigt sätt. Det är närmast pinsamt att behöva diskutera alla konstiga och tveksamma händelser som dyker upp i samband med handbollsmatcher med bekanta som istället har fotboll eller hockey som sin sport!
 
För att återgå till själva matchen så körde Lugi fast fullständigt de sista 10 minuterna av matchen. Man gjorde helt enkelt inte fler mål och med 9 sekunder kvar kunde Jesper Konradsson fastställa slutresultatet till 24-22 för Alingsås. Kanske inte helt rättvist sätt till hela matchen som Lugi förde, men å andra sidan räcker det ju egentligen att man leder matchen en enda gång, när den är slut!
 
En lång säsong är där med till ända. För många spelare väntar nu ett par veckors semester och vilande av sargade kroppar innan den så viktiga sommarträningen tar vid. Kontrakt ska förhandlas, spelare lämnar och nyförvärv kommer. Eftersom den här bloggen främst berör H43 är det väl på sin plats att kommentera de två nyförvärv som H43 gjorde klart med tidigare i veckan.Två Ystadprodukter i Gustav Thulin och Julius Andersson. Gustav är en talangfull högersexa som varit ganska hårt skadedrabbad de senaste åren. Får han nu vara skadefri så har han hög potential, men om jag ska vara lite kritisk har jag svårt att se att han här och nu höjer klassen på H43:s högerkant något nämnvärt. I och med Gustav Thulins intåg i klubben undrar jag om inte Pavle Karacic har gjort sitt i H43. Hörde nämligen ett rykte om att Pavle lämnar H43 i samförstånd med klubben, alltså att bägge parter inte vill förlänga. Nu är detta som sagt ett rykte, men stämmer det tycker jag att det är förbaskat tråkigt att ytterliggare en egen produkt försvinner från klubben.
 
Julius Andersson som råkar vara son till Robert "Knirr" Andersson känner jag dåligt till. Men 20 år fyllda och en duktig playmaker har han verkligen framtiden för sig. Julius lär i första hand få finna sig i att vara ett komplement till Rune Poulsen som är ytterliggare ett nyförvärv klart sedan tidigare. Frågan är hur niometerssituationen ser ut i övrigt. Det börjar bli ont om platser kvar och någon i trion Joakim Bååk, Fahrudin Zaimovic och Mikk Pinnonen ser i nuläget ut att hamna utanför laget. Dessutom har jag från vad som får anses som säkra källor hört att H43 förhandlar med ytterliggare två danska spelare. Oklart dock på vilken position.
 
Vi får se vad som händer. Det är roligt att det rör på sig och att nya spelare kommer in. Men personligen är jag minst lika nyfiken på vad som händer med befintliga spelare i truppen. Det är knäpp tyst på H43:s hemsida och själv vet jag väldigt lite. Zoran Roganovic har kontrakt även nästa säsong, men direkt efter slutförd kvalserie tvekade han något om sin framtid. Vi är nog många H43-supporters som vill veta hur laget kommer att se ut framöver, och någonstans tycker jag det är rimligt att kräva ett något bättre informationsflöde kring detta på H43: s hemsida!

Kommentarer
Postat av: Anders p

Som en en riktig h43are håller man som vanligt tummarna för att Zoran ska stanna !
Hur ser kontrakt läget ut i truppen egentligen ? Har för mig mikk har 1 år kvar på sitt ? Men vet inte hur det ser ut med bååks eller fahrudins kontrakt. Någon som vet ?
Tycker man borde satsat på att värva in någon bra försvarspelare! Framåt e det helt okej, men bakåt känns det väldigt tunt ! En skada på våra nykel försvarspelare så kommer det ju se ut som det gjorde stora delat av förra säsongen med ett stundtals bra anfallspel men med ett passivt o dåligt försvarspel , där det krävdes 1-2 rullningar för att se hur dåligt o ihålligt vi var bakåt! Ett handbolls lag bygger sitt spel bakifrån! Funkar inte försvaret funkar inget.

2014-05-26 @ 07:38:01
Postat av: Janne

Oskar, vad håller de på med i H43-s styrelse? Blir klubben en Ystads IF och IFK Ystads filial med ordförande, tränare och en massa spelare från Ystad? Förlorar vi våra egna ungdomar så lätt, skickas felaktiga signaler till vår ungdomsverksamhet. Håller med dig att det är oerhört tråkigt om Pavle tvingas lämna klubben. Han är egen produkt (Måns är den andra) och dessutom en mycket duktig handbollsspelare, som kan göra mycket på egen hand och har en irrationell spelstil. Jag minns bägge matcherna i Kvalserien mot Ystad, där Pavle hade en framträdande roll, till skillnad från just Gustav Thulin som var blek då i Ystad. Jag tycker precis som Anders, att det är i försvaret vi bör värva (helst en 2-vägshandbollsspelare). Tack för ordet!

2014-05-26 @ 09:50:59
Postat av: Re: Janne

"Hörde nämligen ett rykte om att Pavle lämnar H43 i samförstånd med klubben, alltså att bägge parter inte vill förlänga." - Det står inte att Pavle tvingats lämna eller har du källor på det?

F.Ö håller jag med dig om att Pavle har gjort en bra säsong medan Måns har haft chansen att bevisa sig under flera säsonger nu utan någon större framgång, hur länge ska man orka vänta?

2014-05-26 @ 10:55:22
Postat av: Kenneth Landgren

Har precis läst om ett nyförvärv i Sydsvenskan, på hemsidan inget, man fattar tydligen inte hur man skall höja snittet på 800 pers

2014-05-26 @ 23:33:35
Postat av: Kenneth

Efter en snabb google sökning så verkar det som om det Andreas Hampes agent som skickat ut pressmeddelandet, antagligen utan H43s vetskap.

http://wagnssonsport.se/nyheter/andreas-hampe-klar-for-h43/

Så vänta lite med att slänga skit på H43..

2014-05-27 @ 11:29:38
Postat av: Kenneth Landgren

Jag slänger inte skit på H43, jag trivs bra i föreningen, men konstaterar att SdS hade "nyheten" på sin nätsida igår vid 22, på H43:s sida inget ännu, men vet naturligtvis inte anledningen.

2014-05-27 @ 14:59:13
Postat av: Kenneth

"man fattar tydligen inte hur man skall höja snittet på 800 pers" - det ser jag som att kasta skit, oavsett hur bra du trivs i föreningen.

TT verkar ha snappat upp agentens publicering sen igår kväll och därför har media runt om landet fått tillgång/publicerat "nyheten". Däremot innehåller inte "nyheten" en enda kommentar ifrån någon i H43 så får man fortsätta att vara lite skeptisk till "värvningen"...

2014-05-27 @ 15:22:08
Postat av: hallå?!?

h43 har aldrig varit bra på att rapportera kring klubben och A-laget, men denna våren måste vara den sämsta sen man fick en egen hemsida.. absolut ingen information om det senaste nyförvärvet från danmark, ingen uppdatering om vilka som är klara inför nästa säsong osv.....

håller med dig kenneth, man fattar tydligen inte hur man ska höja snittet....

2014-06-03 @ 19:12:58
Postat av: Att ni orkar

Varför sprida negativ energi gentemot en förening som i stort sett bedrivs av ideella volontärer? Visst hade det varit angenämt med mer information kring kommande säsong och dylikt men nu finns det inte någon som tar tag i den biten vilket vi alla märker. Ni som klagar kan väl anmäla er frivilligt till H43 och komma med förslag över hur du kan tänka dig att förbättra bevakningen samt uppdateringen på sidan. Det är oerhört enkelt att klaga på andra men när möjligheten finns att själv ta tag i saker och ting är det bara tyst. Och du Kenneth som själv jobbar för föreningarna i Lund borde skämmas över din inställning du har gentemot H43. Sprid glädje (utöver dina bilder) och se till att själv hjälpa till att förbättra handbollsklubbarna i Lund.

2014-06-03 @ 21:14:19
Postat av: Kenneth Landgren

Att man jobbar i en förening innebär väl inte att man per/automatik tycker allt funkar. Jag tycker hemsidan är bra mycket bättre än förra säsongen, Niclas o Pernilla gör ett bra jobb, och man har fått en skribent till matcherna. Men inget är så bra att det inte går att få bättre, jag har talat med både Niclas o Pernilla och dom förstår mina åsikter. Jag har jobbat i H43 i 7 säsonger, och man verkar att vara nöjda med det jobb jag gör, och jag tänker fortsätta med det jag är bra på. Jag har lite svårt för att " ta tag i saker o ting", tiden räcker inte till. Jag har också svårt för att ta anonyma inlägg seriöst, själv skriver jag alltid med eget namn, och jag "kastar inte skit" och jag tänker inte skämmas för det jobb jag gör i H43. För min del Punkt.

2014-06-03 @ 23:09:53
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: Att ni orkar.

Allvarligt talat, hur kan ni skriva att Kenneth ska "skämmas" över att han har synpunkter på H43 enorma brist på kommunikation?

Re: Hallå

OBS, enligt rykten!

MV: Oscar kvar, Torbjörn vill stanna men har svårt att kombinera handbollen med jobb.
M6, Sebbe, Elias är klara för nästa säsong, Anderbergs status känner jag inte till.
V6: Rasmus klar, Simon förhandlar om förlängt
V9: Jocke och nyförvärvet Andreas Hampe klara, Fahrudin förhandlar om förlängt.
M9: Två nyförvärv klara, Rune Poulsen som jag hoppas mycket på och Julius, Knirrs grabb från Ystad som jag personligen sett nere i Ystad, bra tempo och bra attityd.
H9: Zoran, trots rykten blir nog kvar. Måns håller på att förlänga med H43.
H6: Nyförvärvet från Ystad, Gustav Thulin har gjort denna position osäker. Pavle, är enligt Oskar är påväg att lämna och då bör man förlänga med Hampus, men stannar Pavle, så ryker antagligen Hampus.

Nöjd?

2014-06-04 @ 15:02:05
Postat av: Kenneth Landgren

Jacop A tecknat 2 år till, Sassa o Mick får lämna

2014-06-04 @ 15:33:12
Postat av: Världsmästare på läktaren

Re: Kenneth

Ok, tack för info.

Sasa hittade väl aldrig riktigt formen i H43 men Mikk startade våren riktigt bra och visade fina kvalitéer och spelförståelse när han fick chansen, men av någon anledningen så tog hans chanser slut och han fick sitta på bänken resten av säsongen. Så jag är inte helt chockade över att de inte skulle få förlängt.

2014-06-04 @ 15:53:59
Postat av: Kenneth Landgren

Sorry, glömde, Tobbe är också klar

2014-06-04 @ 16:09:24
Postat av: Årsmöte

Någon som var där och kan ge lite information?

Oskar: Ingen "silly season" uppdatering i år? Hade varit intressant att höra vad du tycker om de gamla och nya spelarna, hade du även haft någon information om Lugi så hade det (även som H43'are) varit roligt höra lite om hur det går för dem nu när de tappat både tränare och många viktiga spelare.

2014-06-11 @ 10:52:43
Postat av: Kenneth Landgren

Hampus får gå också, skall vara klar för Drott, dom som förhandlade i inlägget ovan är också klara

2014-06-11 @ 12:52:48
Postat av: H43are

Vad tror ni om Lugis nya tränare, Basti?

2014-07-03 @ 10:10:33
Postat av: Anders

Kan inte Oskar skriva en ny blogg eller någon annan som vet hur det ser ut i spelartruppen inför hösten. Vilka som fått förlängt osv och hur ser det ut på målvaktsfronten. Inga nyheter på H43:s hemsida.

2014-07-07 @ 16:14:46
Postat av: Kenneth Landgren

Sassa, Mick o Hampus lämnar, Hampus klar för Drott, Geissler andretränare, resten stannar, nya är Andreas Hampe, Rune Poulsen, Gustav Thulin o Julius Andersson. Så är nuläget, sen finns det ju alltid rykten om Zoran.

2014-07-09 @ 18:41:11
Postat av: Bigge

Tack för den informationen.
Tråkigt att den inte meddelats på hemsidan.

2014-07-11 @ 09:56:52
Postat av: Kenneth Landgren

Så ser det ut som om Pavle fått kontrakt med SV Henstedt-Ulzburg i Tyska andraligan.

2014-07-11 @ 19:28:35
Postat av: Kenneth Landgren

......och Pavle klar för SV Henstedt-Ulzburg i Tyska andraligan.

2014-07-11 @ 19:31:12
Postat av: Anonym

Pavle lämnar också. Tyvärr.

2014-07-13 @ 21:51:54
Postat av: kenneth landgren

håller med "anonym" nu har man bara Gustav på h6, info om pavle kom efter mitt senaste inlägg,

2014-07-14 @ 23:49:08
Postat av: blåklocka

H43s hemsida är död.
Det verkar soOskars blogg är död.
m om man även försöker döda klubben, för inte fan får man nya sponsorer och fler på läktaren genom att vara tyst?!?

Tråkigt att Pavle lämnar! Tycker han gjort bra ifrån sig under våren även om han var lite nonchalant....

2014-07-15 @ 19:07:26
Postat av: vet ej vad som hände?

H43s hemsida är död.
Oskars blogg är död.
Det verkar som om man även försöker döda klubben, för inte fan får man nya sponsorer och fler på läktaren genom att vara tyst?!?

Tråkigt att Pavle lämnar! Tycker han gjort bra ifrån sig under våren även om han var lite nonchalant....

2014-07-15 @ 19:08:24
Postat av: Oskar

Om någon undrat på allvar, så nej, bloggen är inte död. Har tagit lite semester och försöker hitta ny motivation. Planerar ett nytt inlägg inom några dagar. Tills dess hoppas jag att ni fortsätter kommentera som ni gjort när ni har något att tillföra!

2014-07-15 @ 19:43:17
URL: http://oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Anders

Verkar tunt att bara ha en högersexa klar. Vad händer på målvaktsfronten kan man undra.

2014-07-15 @ 21:43:20
Postat av: Kenneth Landgren

Har kollat runt lite, ingen elitklubb förutom Hammarby har presenterat säsongens trupp, dom flesta har "semesterstängt".
När det gäller H43 har man presenterat nyförvärven efterhand som dom blivit klara, man har ett inslag om sommarcampen för ungdomar och sedan info om säsongskort, och så ser det ut på dom flesta sidorna i nuläget. Igen, jag vet att Pernilla har semester, och att Niclas efter att varit i Dubai nu befinner sig i NewYork, så hemsidan är inte död och säkert inte Oscar heller, men jag håller med dig om Pavle.

2014-07-16 @ 13:39:54
Postat av: till Kenneth

förstår att de har "semesterstängt"! men hade jag inte läst dina kommentarerna i detta kommentarsfältet så hade jag inte vetat någonting om truppen inför nästa säsong?

om nu de ansvarig är bortresta så väl du logga in på hemsidan och skriva där istället för här??

2014-07-16 @ 17:29:31
Postat av: Kenneth Landgren

Njaa, jag har gjort så tidigare, och då kändes det som om man tog för givet att jag skulle fortsätta. Min roll i H43 är som fotograf, och då jag också från och till jobbar med dom andra två föreningarna i Lund, så tycker jag att det kan räcka, och det tar mer tid än man kan tro. Sen läser jag oskars blogg regelbundet, och finns det något i kommentarerna som jag kan svara på så gör jag det.

2014-07-16 @ 18:23:32
Postat av: janne

Pavle klar for Henstedt-Ulzburg som spelar i tyska andra ligan.

2014-07-18 @ 14:09:00
Postat av: Roger

Såg på Twitter att det är träningsmatch på fredag i Lund.
Är det någon som kan bekräfta det?

2014-07-22 @ 14:36:08
Postat av: Kenneth Landgren

H 43 möter ett norskt lag 19.00 i Arenan på fredag. Källa Sten Norin o Karin Ohlin
Varför bekräfta "stoffes" info, han är andretränare, eller har du sett det någon annanstans ??

2014-07-23 @ 09:28:44
Postat av: Anders

Om Aftonbladet Sport har korrekta uppgifter så kommer Zoran att skriva på för LUGI i början av augusti.

2014-07-23 @ 12:19:26
Postat av: Världsmästare på läktaren

Vad jag hört så är det interna konflikter som lett till att Zoran fick lämna trots att han har/hade kontrakt. Vem, var, när, hur låter jag vara osagt men eftersom H43 inte ska ha fått några större summor för övergången så kan man anta att konflikten inkluderar styrelsen/herrkommittén.

Oavsett ska det bli väldigt intressant att höra hur man ska förklara att man "sålt" en utav H43s bästa och trognaste spelare genom tiderna till ärkerivalen Lugi? För just nu ligger nog några gamla blåklockor och vrider sig i graven.

2014-07-23 @ 20:15:37
Postat av: Ola

Där försvann den sista riktiga h43aren ju. Och Zoran som alltid snackat om hjärta , var finns hjärtat lfall han går till lugi oavsett vad som hänt

2014-07-23 @ 21:30:40
Postat av: Bigge

Det kommer kännas väldigt knepigt att se Zoran i Lugis tröja. Tror jag står över derbyna i år.
Nåja,alla goda saker har ett slut och det kanske kommer något gott ur detta med.

2014-07-23 @ 22:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0