Dags igen

Det är nu i stort sett två månader sedan mitt senaste blogginlägg. Till det finns det flera anledningar men framförallt kände jag att jag behövde ett litet break för att hitta ny motivation och vilja att skriva. Det har hänt en del kring H43:s herrlag under tiden, men tyvärr har informationsflödet kring detta varit dåligt, inte bara här på denna bloggen. Men nu ska jag knappast ägna detta blogginlägg till att kasta skit på H43:s hemsida, det vore liksom att kasta sten i glashus när det gått nästan två månader sedan jag själv skrev något sist.
 
Kollar vi lite på truppen så är följande fyra nyförvärv klara. Rune Poulsen, Andreas Hampe, Gustav Thulin och Julius Andersson. Av dessa är det nog endast Gustav Thulin som jag känner till sedan tidigare. En talangfull liten och kvick högersexa som tyvärr varit ganska skadedrabbad hittills. Vi kommer nog att få se mycket av Gustav den kommande säsongen då såväl Pavle Karacic som Hampus Olsson lämnat klubben. Pavle kommer att spela i den tyska andraligan medan Hampus skrivit på för Drott. Detta gör att jag är rejält bekymrad över högersex som det ser ut nu. Vi är i nuläget helt beroende av en hittills hårt skadedrabbad spelare som inte varit van vid att spela 60 minuter på den här nivån tidigare.
 
Rune Poulsen har jag hört mycket gott om. Han är en duktig spelfördelare och en spelartyp som H43 saknat länge. Jag tror säkert att han kommer att bli mycket nyttig. Andreas Hampe beskrivs som en stor och fysisk vänsternia med ett mycket bra skott. Även det en spelartyp som H43 saknat på den positionen de senaste säsongerna. Julius Andersson, son till Robert "Knirr" Andersson, är ny från IFK Ystad. Även han spelfördelare och kommer nog främst att få fungera som back-up till Rune Poulsen.
 
De som hittills lämnat är som jag tidigare nämnt Pavle Karacis och Hampus Olsson. Och dessutom Mikk Pinnonen och Sasa Todosijevic. Av dessa tycker jag att tappat av Pavle känns tyngst. Pavle är ung och duktig med ytterliggare utvecklingspotential. Dessutom tycker jag att det är åt helvete att ytterligare en egen produkt lämnnar klubben. Men det är klart, om det var Pavles önskan att pröva vingarna i tyskland så hade förmodligen inte H43 så mycket att sätta emot. Tyvärr kan vi förmodligen lägga till Zoran Roganovic till de som lämnar klubben så småningom, men jag återkommer till det.
 
I det stora hela känns det som om H43 behållit sina styrkor och förstärkt med intressanta spelare. Dock med ett stort frågetecken för just högersex som jag varit inne på tidigare. Målvakterna är kvar. Simon Nyberg och Rasmus Johansson visade redan förra säsongen att de är duktiga elitseriespelare på vänstersex. På mittsex ser det riktigt intressant ut med Sebastian Geissler som nästan kan ses som ett halvt nyförvärv till denna säsongen. En skadefri Jacob Anderberg och en Elias Holmström med ett års erfarenhet från elitseriespel. Joakim Bååk, Fahrudin Zaimovic och Måns Gerdtsson finns alla kvar och tar förhoppningsvis alla kliv åt rätt håll.
 
Sen har vi då Zoran Roganovic. Spelaren som de senaste 11 åren varit H43:s stora superstjärna. Zoran aviserade redan efter avslutad kvalserie att han inte var helt säker på framtiden trots att han hade ett år kvar på kontraktet. En del rykten har också florerat i olika medier, men nu verkar det mer eller mindre klart att Zoran går till Lugi av alla lag.
 
Varför det blir så här kan man givetvis undra men jag har under dagen sett flertalet inlägg på twitter och nu även läst en kommentar här på bloggen från en besökare som antyder bakomliggande orsaker på styrelsenivå i H43. Nu är det väl för tidigt att grotta ner sig i det innan man vet om det verkligen stämmer, det kan ju vara så att Zoran helt enkelt vill flytta på sig. Men jag hoppas sannerligen att klubben är rakryggad nog att lägga korten på borden. Det har varit allt för mycket oroligheter i och kring klubben de senaste åren och nu får det någonstans vara nog. De negativa krafterna måste bort och de som jobbar i och kring klubben måste alla dra åt samma håll och endast ha H43:s bästa för ögonen.
 
OM det nu blir verklighet att Zoran lämnar, det är ju faktiskt inte helt klart än, så kommer det givetvis att innebära att bisarrt stort tapp rent sportsligt i det korta perspektivet. Man ersätter inte en spelare som varje säsong gör över 200 mål själv. Måns Gerdtsson är en duktig spelare till och från men jag har svårt att se Måns bära sitt lag på högernio i 60 minuter på det sätt som Zoran gjort. Och så här i slutet på juli så tror jag att klubben får det mycket svårt att hitta någon ersättare av rang.
 
I det lite större perspektivet så var skillsmässan mellan H43 och Zoran förr eller senare oundviklig. Nu måste övriga spelare kliva fram på ett annat sätt, och Zoran är dessutom 36 år fyllda och det går inte att bygga ett helt elitserielag kring en spelare som närmar sig slutet av sin karriär.
I det större perspektivet så måste klubben också börja bygga sin elitverksamhet på ett annat sätt. Zoran har inte bara varit kärnan i H43: spel. Han har givetivs attraherat såväl publik som sponsorer till viss del på egen hand. Nu gäller det att hitta andra vägar.
 
Personligen är jag inte överygad om att det bara är av ondo om Zoran lämnar laget. En superstjärna kan hämma andra spelare som nu istället måste kliva fram. På längre sikt måste klubben också bli bättre på att släppa fram sina egna produkter i större utsträckning än idag. Men inför den kommande säsongen är jag rädd att H43 försvagas spelmässigt på ett sådant sätt att det bara kan sluta med bottenstrid och en hotande degradering. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.

Kommentarer
Postat av: Mikael Ekdahl

Oskar! Det är väl tränarens uppgift att se till att superstjärnan är en tillgång för laget och ej hämmar andra om det nu är så. Kan man inte hantera en superstjärna ska man inte vara tränare. Fråga Kos hur han gjorde. Min fråga är. Varför går Zoran med på att lämna nu när han kunde gjort det för två år sen. Du som har lite insikt i H43 kan nog få fram lite fakta varför man vill sälja Zoran och att han går med på det. Glöm inte vad Zoran gjorde när styrelsen vill begära ner H43 till allsvenskan för 2 år sedan. Idag är Zoran H43:s största och bästa spelare genom tiderna.

2014-07-24 @ 10:41:03
Postat av: Kenneth Landgren

först, härligt att du skriver under eget namn, för många anonyma här. "Zoran går med på", han kanske själv vill, efter 11 år vill han kanske undvika ytterligare ett kval, som jag vet att han tyckte var väldigt jobbigt förra säsongen, han kanske vill uppleva ett slutspel innan han lägger av, det kanske inte är så att "H43 säljer" honom.
Tids nog lär vi få veta

2014-07-24 @ 14:34:17
Postat av: Mikael Ekdahl

Hej Kenneth. Läs vad Caj-Åke uttalar sig i Kvällsposten.
Jag kommenterade bara vad Oscar spekulerade om. Tycker det är tråkigt att läsa när någon skriver att han tagit för stor plats och andra kanske hämmats i sin utveckling. Rent skitsnack. Ena stunden kysser man hans skor och nästa en kniv i ryggen. Sånt gillar inte jag.

2014-07-24 @ 15:29:06
Postat av: Kenneth Landgren

Hej Micke! Ok, har inte läst KvP, men var Zoran än spelar nästa säsong, kan ingen ta ifrån honom hans blåa hjärta, som du säger, störst o bäst genom tiderna, och jag tror också att hade han velat stanna, så hade han gjort det.

2014-07-24 @ 15:41:50
Postat av: Oskar

Micke; tråkigt att du uppfattar det som om jag hugger Zoran i ryggen. Så ser jag det inte alls, men det är möjligt att jag varit otydlig. Personligen har jag inga problem med att Zoran vill lämna H43 om han vill ta chansen att få uppleva toppstrid och spel om medaljer innan han lägger skorna på hyllan. Efter allt han gjort för H43 finns det nog inte någon jag mer skylla unna framgång. Att jag sen med mitt blåa hjärta helst hade sett att han sökte sig till vilket annat lag som helst än Lugi är en annan sak!

Sen kan jag hålla med dig om att det är upp till tränaren att hantera situationen med en superstjärna så att den blir bra. En spelare som Zoran vill och ska få ta mycket plats. Det är det som gör honom så bra. Men jag är också övertygad om att vissa spelare ibland lämnar över ansvaret och förväntar sig att Zoran ska göra jobbet. Något även Zoran själv uttalat sig om i media.

Många menar att H43 kommer att bli en slagpåse i elitserien utan Zoran. Och helt klart kommer man att försvagas en del. Men kanske tvingar det andra att kliva fram mer vilket kan göra att H43 inte försvagas så mycket som lag räknat som man kan tro. Om du sen tycker att den åsikten är att hugga Zoran i ryggen så får det stå för dig!

2014-07-24 @ 16:13:07
URL: http://oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Världsmästare på läktaren

Läste Kvällspostens artikel om övergången. Man ska alltid ta citat med en nypa salt men Caj-Åke kändes inte direkt förtvivlad över att Zoran skulle lämna till Lugi, han har t.o.m diskuterat detta med Lugi i ett par(!) veckor. Så härmed kan jag bekräfta mitt egna rykte om att styrelsen verkar har varit högst inblandade i den interna konflikten. :)

När detta blir klart så kanske vi kan hoppas på att H43 redan har en H9a på gång, för har man inte det så blir det nog väldigt tufft att hitta en "ersättare" innan säsongen sätter igång.

2014-07-24 @ 17:35:24
Postat av: Kenneth Landgren

tänk såhär. ThomasP...vi slår en signal till Zoran, försöka duger.
Zoran ringer då CajÅke, du jag har ett bud från Lugi.
CajÅke, vem är vi att stoppa dig efter allt du gjort för H43 om du tvunget vill gå.
Zoran, vi får se, vi snackar, och jag vill gärna till ett slutspel.
och du världsmästaren, vilket rykte är bekräftat och vilken konflikt??

2014-07-24 @ 18:07:01
Postat av: Oskar

Kenneth har ju defenitivt en poäng här. Kanske ska vi inte vara så konspiratoriska innan vi vet något. Det är lätt att ryckas med av alla rykten och spekulationer. Hade H43 haft för vana att ha ett bättre informationsflöde hade vi generellt inte behövt gissa och spekulera så mycket!

2014-07-24 @ 20:30:37
URL: http://oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Charles

När väl Zorans övergång är bekräftad undrar cynikern i en om H43 kommer skriva om det på hemsidan. Ytterst ovanligt att där står ett ord om de som lämnar. Men nog gör väl klubben ett undantag när det gäller en sådan ikon, hjälte och förebild?

2014-07-25 @ 16:57:12
Postat av: Mikael Ekdahl

Charles! Tycker inte det skall spela någon roll om man spelat 1 eller 11 år i klubben, stjärna eller icke stjärna. H43 skall alltid skriva något gott om dom som lämnar. En dag kanske dom kommer tillbaka i en annan roll. Men tyvärr så har H43 missat detta under många år.
Vi får väl se vad som händer.

2014-07-25 @ 19:42:34
Postat av: Charles

Jag håller med dig till fullo Mikael.

2014-07-25 @ 21:34:47
Postat av: Anders

Zoran klAr för lugi somm mitt nia samt ass tränare
Skulle inte Zoran bli ass tränare i h 43?

2014-07-29 @ 19:54:52
Postat av: Mikael Ekdahl

Det har jag också hört. Nu släpper H43 ännu en till Lugi som tränare. Först Axner nu Zoran. Vad är det Lugi ser som H43 inte ser.

2014-07-29 @ 20:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0