Förlust i genrepet

Jag har på senare tid blivit starkt ifrågasatt från en besökare i kommetarsfältet. Tydligen ska jag skjuta för mycket från höften istället för att komma med fakta. Allra mest beroende på att jag inte sett tillräckligt många träningsmatcher på plats under försäsongen. För att ytterliggare reta gallfeber på den här besökaren kan jag inleda kvällens blogginlägg med att konstatera att jag inte heller idag var på plats för att se när H43 genrepade mot Lugi som en del av H43-dagen.
 
Gör det min blogg sämre, och mig till en sämre bloggare att jag inte följt så många matcher på plats under den här försäsongen. Nej, skulle jag själv vilja säga, men möjligen tråkigare. Mina analyser och åsikter får byggas på mer abstrakta värderingar än om jag kunnat samla intryck på plats. Men utan att slå mig själv allt för mycket på bröstet så tror jag inte att många utanför klubben har mer koll på H43 än vad jag har, och trots en förändrad familjesituation med två små barn hemma försöker jag följa med i sporten som varit en del av mitt liv i över 25 år. Därför tror jag att mina analyser och åsikter fortfarande har en ganska god verklighetsförankring även om jag alla gånger inte är på plats.
 
Men nog om det. Istället vill jag fokusera på dagens träningsmatch mot Lugi som förlorades med 26-29. Utan att veta hur lagen matchades kändes resultatet som ett stort steg i rätt riktning för H43 som annars förlorat många träningsmatcher stort. Många av Lugis "storstjärnor" syntes i målprotokollet så det var knappast tal om någon b-uppställning från Lugis sida.
 
H43 verkar ha haft god utdelning från nio meter. 19 av de 26 målen gjordes av Zoran Roganovic, Fahrudin Zaimovic och Christoffer Geissler. Det är bra med ett så utspritt skytte från niometerslinjen. Lite mer bekymrande då kanske att inte ett enda mål verkar ha gjorts från linjepositionen. Men å andra sidan brukar Lugis kompakta försvarsmur inte tillåta särskilt mycket inspel till linjen.
 
I och med dagens match kan vi nu lägga försäsongen till handlingarna. Resultatmässigt är det inte mycket man ska ta med sig in i säsongen. Endast en seger blev det, och den kom mot allsvenska OV Helsingborg. Ett lag man dock även hunnit med att förlora mot. Men OV är storfavoriter i allsvenskan den kommande säsongen och besegrade idag Ystads IF på bortaplan. Så troligtvis är det knappast en förlust att skämmas över.
 
En knapp vecka återstår till elitseriepremiären. En vecka av finslipning för att komma i så god form som möjligt till matchen mot IFK Kristianstad. Enligt uppgift har det sålts mängder av biljetter i Kristianstad, så det gäller att vi H43:are gör vårt bästa för att fylla upp Fof Arena. H43 har denna säsongen ur en konkurrensmässig synvinkel förhållandevis billiga säsongskort och lösbiljetter, så tveka inte att köpa. Jag hoppas inom kort kunna komma med lite siffror om hur försäljningen gått hittils, såväl gällande supporterkort som biljettförsäljningen till premiären!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Härligt Oskar. Du retar inte mig, jag bara skrattar.
Jag hade ett vad med en om att du skulle skriva
Om mig inom 14 dagar, och det gjorde du. Härliga
pengar i kassan. Fortsätt kämpa på med din blogg.
Härligt att läsa att du besitter mest kunskap
Om H43 i dagsläget.

Ett kommentarsfält är till för att kommentera. Ta
bort det om du inte tål kritik.

2013-09-15 @ 12:05:30
Postat av: Anders

Såg 2/3 av matchen mot LUGI igår. Ett LUGI där Axnér valde att matcha sin troliga startuppställning mycket sparsamt och släppte fram lite ungdomar istället. Den tiden jag var där fick Rasmus Johansson ingen speltid alls, konstigt nog. Man kan konstatera att H43 har det tunt på skyttet och det gör att Zaimovic och Roganovic får mycket speltid vilket i längden måste vara väldigt slitsamt för dessa. Med risk att bli tjatig: i söndagens artikel i Sydsvenskan om H43 inför seriestarten nämns inte någonting om tillståndet för Joakim Bååk. Fortfarande ingen som vet?

2013-09-15 @ 18:01:13
Postat av: Magnus

Re Anders
Jag kan berätta det för dig. Finns fler utanför
H43 som vet rätt så mycket. Bååk är borta troligtvis
2 månader till. Han har fått en infektion i nyckelbenet
Som han bröt. Det vill inte läka ihop. Tråkigt för
H43 för han behövs.

2013-09-15 @ 18:21:35
Postat av: Anders

Tack för inputen. Jag anade att någonting hade tillstött.

2013-09-15 @ 18:31:48
Postat av: Oskar

Magnus; det är bara att gratulera till ditt vunna vad. Jag är glad att jag kunde hjälpa till.
Jag uppskattat kommentarer på bloggen, även kritiska. Det är faktiskt kritik som kan få mig att bli bättre. Och att jag besvarar kritik som är ihärdig och upprepad är kanske inte så konstigt.
Sen skriver jag inte att jag vet mest om H43 just nu. Jag skriver att jag inte tror att många utanför klubben har bättre koll, och det är en väsentlig skillnad!
Du är även i fortsättningen varmt välkommen med kommentarer på bloggen hur kritiska de än må vara. Tänk bara på att min blogg i första hand är till för mina personliga åsikter och synpunkter. Om jag istället skulle skriva vad alla andra tycker tror jag knappast att min blogg varit särskilt läsvärd!

2013-09-15 @ 18:49:44
URL: http://oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Anders

På lördag kommer det många tillresta Kristianstadsbor till Lund och det blir en orange färgklick på läktarna som ger ett fantastiskt stöd till sina handbollskillar. Än så länge ligger Lundalagen långt efter dessa Kristianstadsfans att skapa en sådan stämning som de gör. Om matchen skulle vara med på Oddset så kommer H43 att bli en riktig högoddsare. Om man betänker vilket lag Kristianstad ställer på benen och vilken bredd de har så skulle det vara glädjande om H43 kan komma ifrån matchen med hedern i behåll: dvs att förlustsiffrorna inte springer iväg okontrollerat.

2013-09-15 @ 20:40:45
Postat av: sara

Blir nog en rolig match:)

2013-09-16 @ 17:16:44
URL: http://www.sprixen.se
Postat av: Anders

Det kan väl stämma att H43 har fått bättre ordning på sitt försvarsarbete. Vad som känns lite oroande är att de får jobba kopiöst för sina mål när de är i anfall. De behöver öva på kontringsspel för att få till de där "lätta" målen som uppstår under matcherna. Även fas 2 spelet och att sätta tryck innan motståndarlaget har hunnit samla sig. Även förmågan att spela ut på kanterna behöver förbättras annars blir man för lättlästa. Till sist måste jag också nämna inspelen till linjespringarna.

2013-09-16 @ 17:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0