Uppgifter som går isär

Det dröjde inte särskilt länge efter att H43 gått ut med att Veroljub Kosovac lämnar tränarposten i klubben av privata skäl innan såväl Sydsvenskan som Johan Flinck på Sportbladat publicerat artiklar eller blogginlägg om vad det privata skälet var.
Det ska ha rört sig om att "Kos" har tappat sugen efter 20 år som klubbtränare och kände behov av att göra något annat. Detta har även Kos själv bekräftat i kommentarer till såväl Sydsvenskan som Johan Flinck.
 
Personligen kände jag direkt när jag läste detta att det inte kändes som hela sanningen. Det känns inte rimligt att Kos plötsligt och utan någon som helst förvarning tappar sugen och känner att han vill göra något annat. Det borde i sådana fall ha varit något som kommit krypande och något han borde förvarnat klubben om i ett tidigare skede.
 
Exakt vad som ligger bakom vet nog bara en person, Kos själv. Men min egen spontana tanke när jag läste om hans avhopp var att det handlade om någon form av utbrändhet eller liknande. Om inte mitt minne sviker mig alldeles så vill jag dessutom minnas att Kos drabbades av besvär med hjärtat under sin tid som tränare i Spanien. Besvär han förvisso fick bukt med, men som troligen ändå funnits där hela tiden.
 
Kos har en mycket passionerad och intensiv ledarstil. Han brinner verkligen för det han gör och kommer alltid väl förberedd till träningar och matcher. I H43 har han dessutom haft i princip allt ansvar kring herrlaget utan assisterande tränare och belastningen har givetvis många gånger varit hög. Kos blir inte heller yngre och kanske ville han inte äventyra sin hälsa om han kände att det blev för tungt.
 
Vill man istället vara konspiratorisk tar man fasta på att Kos på en direkt fråga från Johan Flinck medger att han fått en förfrågan om att bli målvaktstränare i Qatars landslag där hans gamle vän Valero Rivera numera är förbundskapten. Om det blir så återstår nog att se, men jag har under dagen hört från mer än ett håll att det mer eller mindre redan är klart med någon roll för Kos nere i Qatar. Och då känns det kanske som om de "privata skälen" kom lite väl lägligt.
 
Under det senaste dygnet har jag hört ett antal rykten och påståenden från mer eller mindre trovärdiga källor. Exakt vem som har rätt är inte helt lätt att avgöra. Men klart är att uppgifter går isär. Om Kos inte har kört med helt öppna kort är det klart att han satt klubben i en rejäl knipa för att kanske gå till ett bättre betalt jobb. Huruvida mina aningar, funderingar och mina källor har rätt kan bara framtiden utvisa.

Kommentarer
Postat av: Charles

Jäkligt synd att Kos försvinner, han har varit oerhört viktig för oss båda gångerna han tagit oss upp i elitserien.

Jag ser gärna att Thomas Sivertsson tar över. Jag vet inte riktigt vad han sysslar med nu och om han är tillgänglig men jag tror han hade kunnat utveckla laget och dessutom ha samma attraktionskraft för spelare som Kos haft.

Öppnar Kos försvinnande upp för att Emil Jungman skulle kunna tänka sig att spela i H43 igen? Hade varit ett grymt målvaktspar...

En helt annan fråga till dig Oskar. Vet du hur lång Måns Gerdtsson är? Jag har försökt hitta informationen men har gått bet. Han verkar ju vara närmre tre meter när man ser honom på plan:)

2013-04-13 @ 01:23:03
Postat av:

Måns Gerdtsson är 201 cm

2013-04-13 @ 19:32:39
Postat av: Charles

Sittandes då eller? ;)

Ryktas om Knirr som ny tränare.

2013-04-13 @ 20:18:01
Postat av: Jolle

Fråga du snubbarna i H43 srtyrelse varför dom mörkar allt. Särskillt han Sebastian som bara kan sina aktier men 0 om hanboll och hur man bygger en vinande hanbolls förenening. Spelarna vet inte ens 2% av som hände v3ckorna innan Kos tog beslutet att lämna. Låt mig säga som så här: Hade stylernsen gått med på kraven att låta Kos bygga laget inför Eliten och inte blanda sig i så hade Kos fortfarande varit tränare i H43.
Dom som känner Kos vet att han är en ärlig människa och säger vad han tycker. Detcfick dom i styrlesen känna på. Innan han bröt fick dom sig en ordentlig uppläxning om hur man ska leda en hanbollsförening. I was there. :)

Sen att han började se sig om efter annat när han märkte att styrelsen inte ville sammarbeta, det är en annan femma. Och du fattar väl att han måste se sig om efter alternativ, men ej kan bekräfta något innan ett avtal är påskrivet. Det är common sense. Klart att man inte bekräftar något då.

Hade det inte varit för Kos så hade det varit ett fint andraår i allwvenskan. Go Kos!!

2013-04-14 @ 08:45:34
Postat av: Oskar

Jolle; det finns alltid två sidor av ett mynt, och det finns med säkerhet en hel del information jag inte känner till.

Sen kan man alltid ifrågasätte om det varit det bästa för H43 som klubb om man lagt sig platt för "Kos" alla krav. En klubb ska verka och fungera både före och efter en tränares sejour i klubben.

Om "Kos" av någon anledning ville söka sig bort så fine med mig. Men det känns inte riktigt som om man kört med öppna kort!

2013-04-14 @ 21:32:37
URL: http://oskarshandboll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0