Ett sm-guld med hopp om en stark framtid

Jag har av flera skäl inte riktigt haft tid eller ork att sätta mig vid datorn och blogga den senaste veckan. Dessvärre för min del har det varit en väldigt händelserik vecka, med ganska mycket att skriva om. Eller vad sägs om Rimbos avancemang till elitserien som blev klart igår. Den lilla föreningen i samhället med dryga 4000 invånare som byggt ett lag helt på egna talanger kommer alltså att spela i elitserien nästa säsong. Helt sjukt egentligen och på många sätt förbaskat roligt.
 
Jag såg ju naturligtvis H43:s hemmamatch mot Rimbo den gångna säsongen. Och baserat på den så kan jag säga att Rimbo spelar en fartfylld och sevärd handboll helt i publikens smak. Däremot är jag inte helt säker på att Rimbos avancemang lyfter svensk handboll i stort.Ett lag som i allsvenskan i många fall endast bestått av 8-9 spelare skall nu möta en helt annan konkurrens och en helt annan belastning i elitserien. I mina ögon har man i nuläget tre spelare av elitserieklass. Jerry och Ken Tollbring, och dessutom Johan Lundgren på högerkanten. För att debutsäsongen i elitserien inte ska bli en chock krävs således ett par ganska starka nyförvärv. För man ihop det på ett bra sätt tycker i alla fall jag att det ska bli spännande att se vad Rimbo kan göra i elitserien.
 
Det som också har hänt är att svensk handboll haft sitt första fall med huliganism på läktaren. I söndagens match mellan IFK Kristianstad och Sävehof så skämde Sävehofs supporterförening "Kamikazes" ut sig genom att bland annat tända en rökfackla precis efter slutsignalen. Givetvis ett helt oacceptabelt beteende och något vi inte vill se på handbollsarenorna. Men Sävehof tog verkligen i med hårdhandskarna och la supporterföreningen i träda tills vidare. Ett drastiskt beslut jag ställer mig lite frågande till. Handbollen behöer stärka sin ställning, nå en större publik och skapa en läktarkultur. Kanske är en tråkig och dålig läktarkultur bättre än ingen alls. Sen måste man givetvis jobba med ett oacceptabelt beteende.
 
Men för att istället fokusera på det roligaste som hänt den senaste veckan så är det givetvis H43:s pojkar 98 som tog sm-guld i söndags. En fantastisk prestation som inte blev sämre av att man närmast pulveriserade IFK Kristianstad i finalen. Segersiffrorna skrevs till 25-17 om jag inte minns fel och som ledningen var som störst på hela 11 mål.
 
H43:s P98 har länge varit framgångsrika och det känns väldigt välförtjänt att man i sitt första USM går hela vägen och tar guld. Spelarna som nu är 14-15 år går en härligt framtid till mötes om dem själva vill, och om klubben vill. Vissa av spelarna skulle kunna knacka på dörren till H43:s a-lag om 4-5 år men det gäller att dem får rätt stöttning och bra utbildning av klubben för att det ska bli verklighet.
 
Det går tyvärr inte att blunda för att H43 genom åren slarvat bort många unga talanger på vägen upp mot seniornivå. H43:s ungdomsverksamhet är idag imponerande. Man har en fantastisk bredd i främst unga år, upp till just 14-15 år där H43:s P98 befinner sig nu. Därefter har något hänt. De duktigaste spelarna har försvunnit till andra föreningar och vissa fall har årgångar närmast upplösts redan innan juniortiden.
 
Någonstans kring 14-15 bör en mer inriktad elitsatsning inledas. Detta ställer givetvis större krav på ledarna, och alla som kan tänkas jobba omkring lagen. Och i en förlängning spelar det givetvis in hur man jobbar med a-laget. Unga spelare måste se en möjlighet att i framtiden kunna få speltid i a-laget. Annars är det naturligt att unga duktiga spelare söker sig vidare. En sund värvningspolitik där man sänder rätt signaler till klubbens ungdomar. En värvad Nemanja Cvetinovic istället för Christoffer Fors eller Oscar Jensen som är egna produkter är kanske inte klockrent med detta i åtanke!
 
Oavsett framtida framgångar vill jag nu passa på att rikta ett stort grattis till alla spelare, ledare och alla andra som har en del i P98 och deras sm-guld.

Kommentarer
Postat av: H43are

bruhn, martin, nebosja och nemanja stannar inte, adam oklart.

2013-04-29 @ 15:02:57
Postat av: Oskar

Det stämmer ganska väl överens med de signaler jag fått. Men lite beroende på vad som är på gång in!

2013-04-29 @ 17:07:57
URL: http://oskarshandboll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0