Mitt allsvenska tips

Skrev för ett litet tag sedan mitt elitserietips. Men nu spelar dessvärre inte H43 i elitserien i år vilket gör att för alla oss med blått hjärta är det desto intressantare hur allsvenskan ser ut.

Det är inte det lättaste att sia om hur allsvenskan kommer att sluta. Till stor del beroende på att jag inte känner till vissa av de allsvenska lagen tillräckligt bra. Dessutom är den massmediala uppmärksamheten för vissa lag försumbar, så i vissa fall kommer mitt tips att bygga på gissningar baserade helt på rykten.

1. H43: Trevligt att kunna tippa mitt eget lag som seriesegrare, även om man ligger i "fel" serie. Tycker H43 har ett betydligt bättre lag på pappret nu, än vad man hade när man trillade ur elitserien i våras. Med allsvenska mått mätt har man värvat fantastiskt, och jag hoppas att lundapubliken också slutar upp så att vi tillsammans med spelarna kan föra H43 tillbaka till elitserien. Den enda svagheten skulle kunna vara på målvaktsidan som känns lite osäker.

2. OV Helsingborg: Föll på målsnöret två gånger om när man var på väg att säkra en elitserieplats i våras. Har seriens bästa målvaktspar i David Andersson och Mikael Andersson. Dessutom Olof Ask som troligen är seriens bästa mittsexa. Bygger lite nytt med Ola Månsson vid rodret samtidigt som några äldre spelare lämnat. Men man ska defenitivt vara med upp i toppen.

3. Caperiotumba: Har de senaste åren allt som oftast varit för bra för allsvenskan men för dåliga för elitserien och därmed också åkt jojo mellan serierna. Har kvar stommen av det lag som spelade i elitserien förra säsongen, och då ska man kunna hävda sig i allsvenskans övre regioner.

4. Önnered: Har med få undantag tillhört allsvenskans toppskikt de senaste säsongerna. Nu har man dessutom värvat en av sveriges bästa försvarsspelare i Andreas Ungesson. Tror att Önnered kan vara ett lag som överraskar lite.

5. Lindesberg: Hade en ekonomisk kris på vårkanten och då tappade man ett antal spelare. Men man har fortfarande en trupp som håller god allsvensk kvalité.

6. Hallby: Ny tränare i Kenneth Andersson som tog Kristianstad till elitserien för ett antal år sedan. Lär inte göra samma resa med Hallby nu, i alla fall inte än. Har ett ungt lag som troligen kan prestera ojämnt, men varning bör nog utfärdas för samtliga motståndare.

7. Rimbo: Låg länge med i toppen av allsvenskan förra säsongen men mattades på slutet. Har dålig koll här, men väldigt lite talar för att man ska vara bättre än förra säsongen.

8. Hästö: Var lite av ett bottenlag förra säsongen, men gjorde en liten satsning när man bland annat värvade Johan Brännberg. Tror att man tar ett litet kliv denna säsongen, men inte så att man blir ett topplag.

9. IFK Ystad: Åkte egentligen ur allsvenskan efter förlust mot Ricoh i kvalet. Men blev erbjudna platsen på nytt när andra lag drog sig ur. Har tappat Alexander Hansen, men fått hem André Olsson. I övrigt många unga spelare som borde vara ett år äldre, och därmed lite bättre också.

10. Kroppskultur: Precis som IFK Ystad förlorade man egentligen sin allsvenska plats, men fick en ny chans. Har ingen koll på hur truppen ser ut, men rapporterna talar om ett lag som bör klara sig något bättre än förra säsongen.

11. Eskil: Eskilstunas andra lag bakom Guif är nya i allsvenskan den här säsongen. Har bland annat fått Daniel Johansson i mål med meriter från elitseriespel med Guif. Har ett hyfsat lag för en nykomling, men kan nog ändå få det tufft.

12. Ricoh: Nykomling som gjort väsen av sig när man knutit upp gamle förbundskaptenen Ingemar Linell som ny sportchef. I övrigt har jag ingen aning om vad man har att komma med.

13. Alstermo: Även här nykomling. Man har i Daniel Steen en alldeles utmärkt handbollspelare, men inte så mycket mer. Risken att man bara är uppe och vänder i allsvenskan får ses som stor.

14. Varberg: Också en nykomling som lär få det svårt. Även här har jag dålig koll, och har mestadels förlitat mig på "experters" utlåtande!

Som ni märker har jag som sagt lite dålig koll på vissa lag. Ber om ursäkt för det, men har inte riktigt haft tid att göra min research fullt ut.

Kommentarer
Postat av: H43-supporter

Hur tycker du att vårt kära H43 står sig på H6? Jag menar båda två är unga och ingen har riktigt imponerat på försäsongen.

2012-09-09 @ 11:20:48
Postat av: Oskar

Kan hålla med dig om att just H6 också känns rejält osäker. Har inte riktigt hunnit bilda mig någon uppfattning om Hampus Olsson än, men jag gillade verkligen vad jag såg av Pavle förra säsongen. Hur han klarar sig med mer speltid i allsvenskan återstår att se. Med unga spelare vet man aldrig i vilken riktning utvecklingen går.

2012-09-09 @ 20:47:05
URL: http://oskarshandboll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0