En doft av elitserien

Precis som aviserat i mitt förra inlägg så spenderade jag delar av gårdagskvällen i Fof Arena för att se matchen Lugi-IFK Skövde. Jag var faktiskt lite nyfiken på att se elitseriehandboll live för första gången denna säsongen, då jag fullt naturligt inte följer elitserien lika väl sedan H43:s degradering.

Jag kan inte påstå att det var en högkvalitativ handbollsmatch jag fick se. Lugi hade en dag på jobbet, vann matchen och återtog serieledningen, men man gjorde det utan att vara på topp. Det vanligtvis så säkra försvarspelet visade upp påtagliga brister mellan varven, och framåt hade man inledningsvis lite problem med ett offensivt försvarspel som Skövde praktiserade. Men Lugi har ett imponerande lag denna säsongen. Många som kliver fram, många som vill ta initiativ och vara delaktiga. Sammarbetet mellan Jonathan Leijonberg på linjen och niometersspelarna imponerade stundtals, och gav en dimension till Lugis anfallspel som jag saknat under många år. Och när Espen Christensen i målet för första gången denna säsongen hade en lite sämre dag så gick Joakim Svensson in och blev matchens lirare.

Det som någonstans imponerar mest är att Lugi vinner utan att just imponera. Många kom inte upp på topp, men där finns hela tiden någon annan att luta sig mot. Anders Hallberg framhålls i dagens Sydsvenskan, då han blev bäste målskytt med sju mål. Men jag minns också mängder med tekniska fel från Hallbergs sida som i mina ögon drar ner hans insats.

Att elitserien är bättre än allsvenskan är ganska självklart. I vissa fall är skillnaden större, och i andra mindre. När det gäller tempot är skillnade nog faktiskt mindre än jag på förhand trott. Många allsvenskan lag kan idag vissa upp ett snabbt och kontringstarkt spel som matchar det som spelas i elitserien. Däremot är intensiteten en helt annan. Det smäller på ett helt annat sätt i försvaren, och varje aktion måste utföras till 100% för att man ska lyckas. Känslan är också att det tekniska kunnandet är högre i elitserien. Tekniska fel förekommer absolut här också, men inte i lika hög grad och på samma sätt.

Hur H43 hade stått sig i elitseriekonkurrens denna säsongen är givetvis svårt att sia om. Lugi är nog snäppet för bra, men Skövde imponerade knappast på mig, och på en bra dag hade H43 defenitivt kunnat besegra Skövde. Rent hypotetiskt, men det är roligt att leka med tanken.

1045 lundabor tyckte att det var värt entrépengen att se Lugi återta serieledningen. Den här bloggen fyllde två år för dryga veckan sedan, och under de två år som gått så vet jag inte hur många inlägg som berört de dåliga publiksiffrorna och det sviktande intresset i Lund. Jag behöver inte dra alltsammans här igen. Men om inte ett Lugi i serieledning attraherar fler personer i Lund, så har jag svårt att se vad som ska göra det. Att de 1045 som väl är där, knappast gör sitt yttersta för att skapa en god stämmning gör inte heller saken bättre.

Kommentarer
Postat av: Den blåe

Rätt roligt att H43 har en bättre publik när det är lugi som ligger etta i elitserien... Syftar främst på bortamatchen mot OV och förra säsongens underbara vinst mot lugi. Vår lilla skara, som jag hoppas ska växa allt eftersom vi närmar oss elitserien, är mycket mer engagerad än lugis.

2012-10-29 @ 16:22:38
Postat av: Oskar

Håller med dig. Vi är bra, men tyvärr för få.

2012-10-30 @ 15:38:33
URL: http://oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Birger

Ja, man kan undra vad som krävs när Lugi som leder
Elitserien bara har runt 1 000 på sina matcher.
Håller med att vi är bättre än Lugis publik men nog
kan vi bli bättre.

2012-10-30 @ 15:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0