Supporterkultur

En match för Lund står för dörren. På söndag när H43 tar emot HK Eskil från Eskilstuna är det den numera årliga traditionen där H43:s sponsorer bjuder på entrén. Ett trevligt inslag som brukar locka ganska mycket folk, folk som annars inte går på handboll. I år tar man dessutom tillfället i akt och bjuder på lite mingel och adventsfika dryga timmen innan avkast. Målet är att slå det allsvenska publikrekordet. Ett rekord som sattes så sent som i söndags i samband med invigningen av nya Helsingbor Arena. Då kom 2708 åskådare för att bevittna mötet mellan OV Helsingborg och Hallby.
 
H43 lockar till publikfest enligt sin hemsida. Kalla mig gärna negativ och pessimistisk nu men tillåt mig tvivla. Välfyllda läktare innebär nämligen inte per automatik publikfest om ni frågar mig. Och i en stad som Lund där handbollsintresset har sviktat betänkligt de senaste åren är det inte heller någon självklarhet att fri entré leder till just välfyllda läktare. H43 har i år ett publiksnitt okmring 500 åskådare.
 
Lundaborna har heller inte ett rykta av sig att skapa god stämning. Klappa händerna blåa och skrika sina röster hesa. Och inte heller är man speciellt benägna att klä sig i blått, eller vinrött, för att skapa en härlig inramning. I Lund tittar gemene man på handboll och klappar lite artigt åt en bra prestation. Jag ska givetvis inte dra alla över en kam. Jag vet att jag har läsare som är bänkgrannar med mig i arenan, och tillsammans brukar vi skapa ganska god stämning. Men i en arena för dryga 3000 personer går det inte att få en stark ljudkuliss om endast tiotalet personer anstränger sig.
 
Detta är knappast något unikt för Lund utan ett problem i stora delar av handbollsverige. Vid minst ett tillfälle i år har elitserieklubbarna haft krismöte kring de sviktande publiksiffrorna. Det finns dock ett lysande undantag. Något säkert de allra flesta känner till vid det här laget; IFK Kristianstad.
 
Kristianstad har i dagsläget ett publiksnitt som är i paritet med FoF Arenas maxkapacitet, men också supporterkultur som gör att hela hallen hänger med och engagerar sig i matcherna. I Kristianstad skapas en ljudkullis som kan få bortaspelare att börja darra. Kristianstad har om jag minns rätt just nu 14 raka hemmamatcher utan förlust, och hemmapubliken har med all säkerhet en stor del i detta.
 
För inte särskilt länge sedan rasade dock en liten debatt, främst på twitter, angående Kristianstadspublikens osportslighet. Det var efter mötet mot Lugi där Anders Hallberg blev utbuad varje gång han hade bollen efter en incident där han blivit golvad av hemmalagets Anton Lindskog med rött kort som följd. Hemmapubliken ansåg säkert att Hallberg filmat och ville uppmärksamma honom på detta.
 
Givetvis kan man tycka att detta beteende är osportsligt. Och jag ska på en gång erkänna att om det drabbat en H43-spelare hade jag säkert varit rejält irriterad. Men någonstans måste handbollens intensitet, passion och hjärta få lov att följa med upp på läktaren. Handbollen behöver fler hängivna supportrar, enögda supportrar som bara ser till sitt eget lags bästa. Kollar man på fotbollen och hockeyn som är landets två största publiksporter så är händelser likt den jag beskriver ovan vardagsmat.
 
Personligen händer det nästan i varje match att jag skriker svordomar eller andra känsloyttringar. Gärna mot domarna om dessa har blåst ett tveksamt domslut mot H43. Och det händer inte allt för sällan att folk vänder sig om, blänger surt på mig och ger mig en känsla av att jag bara är till besvär. För mig känns det tråkigt då spontana känsloyttringar är en del av supporterskapet för mig.
 
Rykten gör gällande att Lugis sportchef Emme Adébo vid upprepade tillfällen bett Lugis hejaklack om ett korrekt agerande. Vilket inneburit färre hata-ramsor bland annat. Idag ser vi inte mycket till Lugi-klack på matcherna och kanske kan detta vara en bidragande orsak. Människor som vill höras, stötta sitt eget lag, och göra allt för att få motståndarna i obalans vill oftast inte ha för mycket pekpinnar, och för att handbollen ska bli en starkare publiksport är detta troligtvis det sista som behövs, även om jag verkligen hoppas att handbollen även i framtiden kan behålla sin lite mer familjära anda och inte närma sig fotbollens och hockeyns problem med läktaroroligheter.
 

Kommentarer
Postat av: den blåe

Gör som jag och skit fullständigt i de som bara sitter tysta. Våga klä dig i blått, våga skrika lite på domaren och visa känslor. Jag vet att vi har en deo som vågar engagera sig i matcherna, men problemet är bara att vi sitter utspridda över hela arenan. Om vi alla hade samlats på en sektion så tror jag att det hade blivit mycket bättre. Typ en "sjungande sittplats-sektion" likt det dem har i fotbollen.

2012-12-07 @ 07:59:37
Postat av: Bigge

Ja. ett förslag var vi skulle sitta, vi som håller lite låda?
Själv sitter jag på E-läktaren men är villig att röra på mig.
Vi var 40 i Helsingborg och dominerade hela hallen så visst går det.

2012-12-07 @ 09:29:41
Postat av: den blåe

Hörnan till höger från ingången? Själv sitter jag på den vänstra läktaren så att säga.
Det krävs nog med att H43 går ut med detta officiellt om det ska hända kågot, för alla är ju inte här inne och läser.

2012-12-07 @ 10:21:51
Postat av: Anonym

Hur är det med uppdatering av sidan. Får glädja oss åt ställningen i serien så här långt och hoppas att restprogrammet flyter på lika bra.
Anders

2012-12-16 @ 22:03:36
Postat av: Oskar

Förkylningar och kräksjuka har avlöst varandra i tät följd. Hoppas att jag inom kort orkar ta nya tag med bloggen!

2012-12-17 @ 21:35:41
URL: http://oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Anders

När H43 återupptager matchandet efter WM så gäller det att ha fullt fokus och inställning till matcherna. Nyttigt att få lite matcher dessförinnan mot Kristianstad och HK Malmö och elitserietempo. Minns för något år sedan att Helsingborg ledde serien till den sista omgången och sedan fick kliva ner från förstaplatsen. Hoppas att H43 kan hantera detta bättre. Kval är alltid kval. Kos har fortfarande en hel del att jobba med.

2012-12-21 @ 17:31:54
Postat av: Johan

Tycker ni gör rätt i att försöka få igång supportrarna.
Det är nog av större betydelse för hemmalaget än vad man tror.

Måhända att man är enögd som IFK supporter, men man är ju helt uppslukad av matchen- däremot måste man ändå kunna uppskatta ett vackert mål/ räddning även om det är från motståndarna, inte för högt bara....man vill ju inte tända till motståndet för mycket eller hur?

Som spelare måste det vara fan så roligare att få spela med många åskådare , istället för en tyst halvfull arena. De som är på planen vill ju såklart synas eller hur?
Nä, fyll på med färger, uttryck era känslor högt, skapa stämning! Tänk er vilken inramning det kan bli framöver!

Den gemenskapen jag upplever när man är i Kristianstads arena före-under-efter match går helt enkelt inte att beskriva.

Steget till fotbollen och ishockeyns idiotiska supportrar. ( vissa. av dom) är fortfarande som tur är långt och dit vill ju ingen !!!.

2013-01-03 @ 10:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0