Nu är det igång

Herrarnas elitserie i handboll säsongen 2014/2015 är nu igång. Och första omgången inleddes med en liten skräll när Lugi slog Kristianstad på bortaplan med 27-26. Något jag personligen inte alls trodde på och kanske är det så att jag helt missbedömt Lugis slagkraft den här säsongen. För bara ett dygn sen publicerade jag mitt elitserietips, där jag skriver att jag har en floppkänsla för laget. Nu återstår det ju förvisso 31 matcher innan vi vet, men i nuläget är det lite skämskudde som gäller för mig.
 
För H43:s del väntar Önnered på hemmaplan imorgon. Ett Önnered som av de allra flesta tippas åka ur elitserien den här säsongen. Och nog är det i alla fall så att om H43 på allvar ska kunna uppnå målsättningen att undvika kval så är matcher av just den här typen mot Önnered på hemmaplan sådana man bara måste vinna.
 
Jag tror dessutom att en bra start är a och o för ett H43 som kan vara lite osäkra på var dem står. Efter morgondagens möte mot Önnered väntar i tur och ordning Hk Malmö på bortaplan och därefter Drott på hemmaplan. Jag hålller det faktiskt inte för omöjligt att H43 kan stå på sex poäng efter tre omgångar, även om jag inser att det är ett ganska kaxigt sätt att sticka ut hakan på.
 
Men om vi börjar med att fokusera på Önnered imorgon så ska det bli intressant att se om man lyckats lyfta försvarspelet en eller kanske till och med flera klasser jämför med förra säsongen. Ska H43 lyfta är det nog helt enkelt ett måste. Vad jag har förstått så vill "Knirr" också få till ett snabbare omställningspel med fler kontringslägen och fler enkla mål. Och där har målvakterna en viktigt roll i att få igång spelet snabbt efter räddningar. Vad jag har förstått så har främst Torbjörn Jacobsson imponerat under försäsongen. Låt oss hoppas att han fortsätter med det. Det ligger verkligen lite i att en målvakt i handboll är ungefär halva laget.
 
Och som vanligt hoppas jag att en hel del lundabor söker sig till Sparbanken Skåne Arena imorgon. H43 genomgår lite av en nystart och det är alldeles säkert så att laget kommer att behöva ett mycket bra hemmastöd i arenan den här säsongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0