Så himla skönt

H43 spelar alltså elitserien nästa säsong också. Detta efter att man till slut vann tämligen komfortabelt i dagens avslutande match mot OV Helsingborg. Det var inte vackert, det var sannerligen inte övertygande, men det räckte. Att kalla H43:s anfallspel i inledningen av den andra halvleken för krampaktigt skulle kunna vara tidernas underdrift, men med tanke på situationen är det kanske inte så konstigt att det ser ut på det sättet. Någonstans ska vi vara tacksamma för den styrka som laget ändå på nytt visar när det faktiskt gäller som mest. Dessutom är det på sin plats att skänka Önnered en tacksamhetens tanke för att man verkligen gick all in i matchen mot Skånela och vann den matchen klart. Det var aldrig riktigt nära ett oavgjort resultat som annars hade tagit båda lagen till elitserien.
 
Personligen känner jag mig ikväll väldigt lättad. Men någon riktig glädje vill inte riktigt infinna sig. Det känns nämligen som att detta borde varit klart bra mycket tidigare. H43 hade faktiskt 7 poäng redan efter 4 omgångar av kvalserien och borde ha knutit ihop säcken långt tidigare. Men den ena tveksamma insatsen efter den andra därefter hade försatt laget i en riktigt jobbig situation.
 
Dagens match kom verkligen inte att gå till historien som en av de mest välspelade. H43 fick förvisso en god start, men OV kom tillbaka och hade även ledningen vid något tillfälle i den första halvleken. Det stora problemet så långt var nog faktiskt målvaktspelet. Först Oscar Jensen och sedan Torbjörn Jacobsson läckte betänkligt i den första halvleken. Torbjörn kom dock att spela upp sig rejält, och var i slutändan en klart bidragande orsak till segern.
 
Det var inte många i H43 som övertygade. Ett undantag var dock Pavle Karacic. Resolut och beslutsamt i de lägena han fick, vilket dessutom sände bra signaler till hans medspelare. Niometerspelarna hade stundtals svårt att komma till bra läge. Joakim Bååk var väl den som försökte mest och bäst. Även Mikk Pinnonen hade ett par fina aktioner, men det blir allt mer tydligt att "Knirrs" förtroende för Mikk är lika med noll i princip. Zoran Roganovic försvann under ganska lång tid ur matchen efter en rejäl smäll mot näsan i samband med ett mål i den första halvleken. En händelse som inte ens renderade två minuter för OV Helsingborg. Ett av oerhört många tveksamma domslut av Patrick Håkansson och Maths Nilsson i vad som kan vara en av de sämsta domarinsatser jag sett på mycket länge. Men måste i alla fall ge domarna att de vara lika bedrövligt dåliga åt båda håll.
 
Nu väntar lite välbehövliga vila för spelarna. Exakt vilka som blir kvar även nästa säsong och vilka som försvinner har jag i nuläget inte riktigt koll på. Det enda jag egentligen vet är att Christoffer Geissler gjort sin sista match som spelare och nästa säsong flyttar ut på bänken som assisterande tränare. Rune Poulsen är ett klart nyförvärv och kommer förhoppningsvis att lyfta H43:s anfallspel med hans goda spelfördelar egenskaper. Men helt klart är att ytterliggare nyförvärv kommer att behövas för att H43 på allvar ska kunna lämna bottenstriden i elitserien. Jag tror inte det dröjer särskilt länge innan vi börjar få ett hum om hur nästa års trupp kommer att se ut. Ni som vet, hör rykten eller spekulationer är mer än välkommna att kommentera eller maila om dessa. Jag älskar nämligen "Silly Season"!

Kommentarer
Postat av: Charles

Så obeskrivligt skönt att killarna fixade det till slut.

Utan att veta någonting om hur kontraktssituationen ser ut tänkte jag ge mig på att ge min syn på truppen.

MV: Jag hoppas både Oscar och Torbjörn stannar kvar. Oscar hade en tung höst men en riktigt bra vår och lite tvärtom för Torbjörn. Att H43 har släppt in många mål den här säsongen beror inte på att målvakterna varit dåliga utan att laget hela säsongen haft problem med mittförsvaret om ni frågar mig. Målvaktsparet håller definitivt för att vara ett slutspelslag.

H6: här har Knirr testat fram och tillbaka mellan Pavle och Hampus utan att hitta en solklar etta. Pavle har dock fått mest speltid och jag tycker att han tagit ett kliv till den här säsongen men behöver bli jämnare. Hampus har i mitt tycke en lite längre bit kvar men är en fullgod back up. Jag hoppas båda stannar.

V6: Simon har fått den mesta speltiden och gjort en fin säsong. Han kan bli lite säkrare i läget och borde i mitt tycke användas lite mer i andrafaskontringarna där han gärna får gå in centralt. Rasmus har inte fått särskilt mycket förtroende men blixtrat till ibland med fina matcher. Att Rasmus är en duktig vänstersexa har han visat tidigare och jag hoppas att han och Simon kan dela mer jämnt på speltiden nästa säsong när Rasmus har blivit lite mer varm i kläderna.

H9: Zoran är Zoran och har återigen gjort en fin säsong. Bra straffskytte har han också visat upp. Frågan är om han stannar? Jag tycker Zoran är värd att få avsluta sin karriär med en hög lön och han har definitivt inget mer han behöver bevisa i H43. Kanske det till och med vore bra för laget att behöva stå mer på egna ben?
Måns hade jag hoppats kunna få lite mer speltid än han fick. Måns fick ofta 10-15 min när Zoran vilades plus att han fått vikariera lite som trea i försvaret. Måns är väldigt svårstoppad när han är i form och jag hoppas att han nästa säsong tar klivet och visar att han är i Elitserien för att stanna.

M9: Här har många spelat den här säsongen. Bååk, stoffe, Sasa bland annat. Generellt känns det som att laget behöver bli lite farligare på den här positionen. Den nye dansken ska bli spännande att se. Kan han bli en ny Christian Håkansson eller Conny Johansson blir jag mycket nöjd.

V9: Här har olika spelare varit i form vid olika tillfällen. Zaimovic är tung och har ett bra skott men är kanske lite långsam. Mikk däremot är ruskigt snabb och irrationell men väger lite för lätt. Frågan är om Mikk stannar då han nog inte känner särskilt stort förtroende från Knirr.

M6: jag är väldigt glad över värvningen av Sebastian. Inte bara för att han är en duktig spelare utan för att han verkar kunna sprida glädje inom laget på plan. Olesen vikarierade hyfsat den här säsongen men med Anderberg tillbaka, Sebastian i laget och Elias som bara kommer bli bättre och bättre finns det inte mycket behov av honom i framtiden. Jag anser att vi är väl rustade här inför nästa säsong om de tre stannar.

Det som behövs förstärkas med i mitt tycke är fart på 9 meter. Sen vilka positioner det blir beror på vem som lämnar och vem som stannar. Eventuellt ytterligare en spelare som kan spela trea bakåt. Egentligen tycker jag att laget är ganska väl sammansatt, framförallt på sex meter och målvaktssidan. Lite mer spetskompetens på nio meter och ett bättre mittförsvar samt ett läkt självförtroende borde räcka till en bättre placering nästa år.

2014-05-19 @ 15:20:48
Postat av: Re Charles

Vilken analys, att du orkar! ;)

Till skillnad från dig så tror jag att man måste byta ut flertalet spelare om man ska kunna undvika kvalspel nästa säsong. Många har varit med väldigt länge utan att riktigt leverera, förutom någon enstaka match här och där. Tror helt enkelt att alldeles för många spelare är nöjda med var dem är och de har inte lägre någon ambition nå högre mål som handbollspelare..

Sen förstår jag att H43 inte är något attraktivt lag för unga talanger att gå till så det gäller att hålla ut tills de egna leden kan börja förstärka truppen!

2014-05-20 @ 10:32:57
Postat av: Olle

Hej

Borde inte H 43 ha många juniorer att lyfta upp

Kanske en bra lösning?

2014-05-24 @ 20:14:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0