Försäsong i full gång

Högsommarvärme och semestertider innebär inte direkt att man i första hand längtar in i en handbollshall. Men försäsongen för H43:s herrar är sedan en tid tillbaka i full gång. Utan att veta så tror jag att spelarna i nuläget gör omkring en 10 pass i veckan om man inkluderar all konditions och styrketräning. Det är hårt arbete med andra ord vilket givetvis krävs eftersom det är nu man lägger stora delar av grunden inför den kommande säsongen. Med tanke på värmen just nu kan man tänka sig att det är åtskilliga liter vätska som går åt till att svalka svettiga och trötta kroppar. Allt för att H43 ska stå väl rustade när säsongen väl drar igång.
 
Träningsmatcherna runt om i Sverige, och i vissa fall även i utlandet, har dragit igång. H43 mötte fredags det norska laget Halden, nykomling i den norska elitserien. Seger med 25-22 är givetvis positivt, men som alltid med träningsmatcher är det svårt att värdera resultatet. Jag såg inte matchen själv och tänker därför inte ge mig på några större spekulationer kring resultatet.
 
 H43 har även i år ett antal ny spelare som ska spelas igång. Jag minns hur "Knirr" förra säsongen bad om tålamod under försäsongen när resultaten var allt annat än bra. I år har man ändå en stomme kvar att bygga på, och förhoppningen borde vara att det inte dröjer lika länge denna gången innan spelet sitter och laget känns tillräckligt sammansvetsat.
 
Ett par saker väcker mitt intresse lite extra inför den annalkande säsongen. Försvarspelet som får ses som förra säsongens stora akilleshäl, men som ändå sakteliga blev bättre. Sebastian Geisslers intåg i laget under säsongen slutskede gav nödvändig styrka åt mittförsvaret, och till denna säsongen är också Jacob Anderberg tillbaka efter sin svåra knäskada. Jacob är sedan tidigare en erkänt bra försvarare, och det skulle förvåna mig mycket om inte "Knirr" väljer att spela ett 6-0 försvar med Jacob och Sebastian i mitten.
 
Lyckas man lyfta försvarspelet hjälper detta givetvis målvakterna rejält. Detta öppnar i sin tur för ett mer effektivt kontringspel. Jag vet att "Knirr" har som målsättning att öka mängden kontringsmål och jag hoppas att så blir fallet. På vänsterkanten har både Simon Nyberg och Rasmus Johansson redan visat att de är duktiga kontringspelare, och på högersidan finns Gustav Thulin som är liten och kvick och även han en duktig kontringspelare.
 
Sedan är jag givetvis också nyfiken på de båda danskarna Rune Poulsen och Andreas Hampe. Förhoppningsvis innebär deras inträde i laget att H43 får fler alternativ på 9 meter. I synnerhet om det nu blir så att Zoran Roganovic försvinner så måste målen göras från fler postioner och på fler olika sätt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0