Ett formstarkt RIK blev för svårt

H43 gjorde på inget sätt en dålig match mot Redbergslid tidigare ikväll. Tvärtom anser jag faktiskt att man gör en hel del bra saker. Framförallt i den första halvleken. Problemet är att man har svårt att få ihop helheten. En match varar som bekant i 60 minuter och då håller det inte att få en svacka här och en svacka där.

Att H43 har en tunn trupp blir stundtals brutalt tydligt. Laget är oerhört beroende av enstaka spelare. Idag gör Zoran Roganovic, Mikk Pinnoen och Kristian Olesen 18 mål tillsammans. Övriga spelare gör 4. Detta är givetvis ohållbart i längden och förmodligen också en av förklaringarna till att H43 ligger där dem ligger i tabellen.

Zoran Roganovic gjorde 10 mål idag och var som vanligt lagets främste målskytt. Men även Zoran hade sina svackor idag och gjorde ingen sån där insats som det sprakar om. Däremot tycker jag att Mikk Pinnonen på nytt gjorde en mycket bra insats. Det är mycket tydligt vad ett bra självförtroende kan göra. Jämför Mikks uppträdande på planen nu med i höstas och man kan knappt tro att det är samma spelare.

Bakom Zoran och Mikk känns det däremot mycket tunt för tillfället. Fahrudin Zaimovic har tappat precis allt vad form heter. Från att ha varit lagets främste spelare under säsongens inledningen är han i mina ögon just nu knappt elitseriemässig. Fahrudin måste hitta tillbaka till den formen han hade i höstas inför en eventuell kvalserie.

Och lite samma sak är det med Måns Gerdtsson. Det märks oerhört tydligt när Zoran vilar i matcherna just nu. Så var inte fallet i höstas när Måns till och med ibland överglänste Zoran på högernio.

Kvalserien rycker allt närmare. Det måste man vara ärlig och säga oavsett hur blå man är, eller hur positiv man försöker vara. Men en liten chans finns fortfarande. Närmast väntar två hemmamatcher mot i tur och ordning Drott och Ystad. Allt annat än två segrar och fyra poäng i dessa och kvalserien är ett faktum i mina ögon.

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag håller med, man hängde med bra idag och 15 lika fem minuter in på andra. Sedan började RIK dra ifrån, men H43 fick chansen då RIK under en kort period drabbades av dubbelutvisning, men då fick bl a Zoran en offensiv foul emot sig och RIK ökade istället på sin ledning. Oscar var väldigt duktig i första halvlek trots att RIK fick mål på fria spelare och kontringar. Framförallt kom RIK till med Lipovac som avslutare i mitten. Ett lag med självförtroende tycker jag hade kunnat stått upp bättre i andra halvlek innan RIK körde matchen. Istället började huvudena hänga. Zaimovic har tydligen haft problem med lite småskador. Gertsson står mest och flyttar boll. Pavle fick sina lägen men brände väl nästan allting. Som jag sagt tidigare: ett lag i medgång och som ligger på slutspelsplats har det betydligt roligare på träningarna. Då andas man självförtroende och hela klubben genomsyras av en positiv stämning. Det snackas handboll på "stan". Publiken kommer i större skaror än de närmast sörjande. Intäkterna ökar för klubben. Detta A-lag som är skyltfönster och som knattar och ungdomar skall se upp till. Jag befarar att man kommer att få en väldigt tuff resa i kvalet och risken är stor att det bara blir ett år i Elitserien. Givetvis hoppas jag att min pessimism inte besannas.

2014-02-10 @ 23:21:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0