Skillnad på resultat och prestation

H43 har nu spelat två matcher i årets elitserie. Två förluster har det blivit och man ligger sist i tabellen, men trots det känner jag mig ganska nöjd med lagets spel. Efter den senaste matchen, derbyt mot Lugi i torsdags, har jag pratat med flera som var på plats som har påtalat att H43 gjorde en bra insats. Och att H43 om man fortsätter att spela så här, är alltför bra för att vara ett bottenlag den här säsongen. Nu är det kanske lite för tidigt att fastslå detta redan efter två spelade matcher, och för H43 väntar nu lite andra förutsättningar där man faktiskt måste börja plocka poäng. Man har på ett väldigt bekvämt sätt kunnat spela helt utan press mot de tippade topplagen Kristianstad och Lugi. Nu gäller det att man kan prestera samma spel även när man kan förväntas vinna eller åtminstone ta poäng.
 
Om vi blickar tillbaka lite mer på torsdagens derby, som jag tyvärr inte själv såg på plats, så är det tre spelare som jag har fått höra ska ha lite extra plus. Den första är givetvis Fahrudin Zaimovic. För andra matchen i rad blir han lagets bästa spelare, och kanske börjar han på allvar ge Zoran Roganovic en match om vem som är H43:s bäste. Samtidigt kan Fahrudins framgångar göra att Zoran i kommande matcher får mer utrymme än på länge, eftersom moståndarförsvaren måste ge Fahrudin extra bevakning.
Den andra är Torbjörn Jacobsson som enligt uppgift gjorde en alldeles utmärkt insats i målet i den andra halvleken. I två matcher nu har Torbjörn gjort pigga inhopp, och kanske borde han få starta i matchen mot Ystads IF på tisdag.
Och den tredje är Elias Holmström som trots lite mindre speltid hann imponera med sitt spel på linjen på de personer jag pratat med som var på plats.
 
H43 förlorade till slut med fem mål mot Lugi vilket får ses som en klar förlust. Men vid ställningen 20-20 efter 40 spelade minuter hade H43 inom en kort period fem mer eller mindre klara frilägen som alla missades. Mål där och asvlutningen på matchen hade varit helt annorlunda. Och det här är nog något man måste komma till rätta med. Redan i träningsmatcherna har alldeles för många klara lägen missats, och vill man plocka poäng och avancera i tabellen har man inte råd med det.
 
Nu närmast väntar Ystads IF på hemmaplan på tisdag. Ett Ystad som i sin premiärmatch med nöd och näppe tog en poäng mot Hk Malmö på hemmaplan i Österportshallen. Ystad är ett av de lagen jag har haft svårast att bedömma nivå på inför säsongen och inte blev jag klokare av premiären. Men någonstans tror jag inte att Ystad kommer att tillhöra toppen i år, och kanske är det mot just lag som Ystad, och i synnerhet på hemmaplan, som H43 måste plocka poäng om man inte ska bli alltför fastankrade i botten.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0