Premiär

I skrivande stund återstår det ungefär 19 timmar till avkast i H43:s premiärmatch mot IFK Kristianstad. Och så här i försäsongens absoluta slutskede presenterar H43 ett sista nyförvärv inför den kommande säsongen. Ni som kanske redan har varit här inne har sett i ett kort och konsist blogginlägg att det rör sig om den forna Guif-spelaren Sasa Todosijevic.
 
Jag läste det först som ett rykte på twitter vid lunchtid idag, och har sedan fått bekräftat från H43-håll att Sasa är klar. Han tränade med laget tidigare idag och kommer att finnas med i matchen mot IFK Kristianstad imorgon. Dock är det oklart hur mycket speltid han är aktuell för imorgon. Gissningsvis är han med så här snabba ryck knappast aktuell för startuppställningen i alla fall.
 
Sasa Todosijevic har hunnit bli 33 år gammal och kommer närmast från Empor Rostock i den tyska andraligan. Men i Sverige förknippas han mest med Guif som han representerat i flera omgångar, senast säsongen 07/08 då han med 146 gjorda mål placerade sig på en god sjätteplats i skytteliga. Personligen kan jag inte påstå att jag minns så mycket av Sasa i Guif, men statistiken talar ett ganska tydligt språk om att det är en ytterst kompetent handbollspelare som nu förstärker H43. I media har jag kunnat läsa mig till att han den gångna säsongen fått ganska rejält med speltid och även synts ganska flitigt i målprotokollet.
 
Med Sasas ankomst breddas H43:s trupp på ett välbehövligt sätt. Men jag kan också tänka mig att han i början av säsongen kommer att fungera som en ersättare till Joakim Bååk som enligt uppgift är borta en tid på grund av komplikationer i sitt skadade nyckelben.
 
Om vi lägger värvningen av Sasa Todosijevic till handlingarna och börjar fokusera på vad som väntar H43 i morgondagens match! Att påstå att IFK Kristianstad är storfavorit är väl närmast en underdrift. Ett av seriens absolut starkaste lag väntar en nykomling och tillika bottentippat lag. Det hela borde bara kunna sluta på ett sätt, men eftersom idrottens värld sällan är logisk så ger jag H43 en inte helt orimlig skrällchans!
 
H43 har verkligen noll och inget att förlora. Det är Kristianstad som förväntas att vinna och om H43 för en tursam start kan det stora publikstöd som Kristianstad har, bortaplan till trots, snabbt vändas från en fördel till en nackdel. Kristianstad består av många duktiga handbollspelare, men det är fortfarande människor som spelare handboll och inga oövervinnerliga robotar vi pratar om.
 
Men givetvis blir det tufft. H43-spelarna måste spela på toppen av sin förmåga. Oscar Jensen och Torbjörn Jacobsson måste vinna målvaktsmatchen mot Beutler/Lucau. Försvarspelet måste fungera så att kontringslägen skapas. Väl där måste kontringslägena förvaltas. Zoran måste han en sån där dag som bara han kan. Men varför inte. Större under har absolut hänt och jag hoppas att H43-spelarna går in med högt huvud och rätt inställning.
 
Men viktigare än resultat imorgon så hoppas jag att vi får njuta av en härlig handbollsunderhållning inför välfyllda läktare. En ny säsong står för dörren. Njut av att den är här!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0