Lite mer om premiären

Två dagar har gått sedan H43 inledde säsongen med en förlust på hemmaplan mot IFK Kristianstad. Med tiden sjunker en del tankar in och en del intressanta saker har kommit i kommentarsfältet som jag också tänkte beröra.
 
Börjar vi med domarinsatsen så kan vi lugnt konstatera att den inte påverkade matchutgången överhuvudtaget egentligen. MEN, som en besökare till mig påpekade så hade knappast H43 domarna med sig i matchens inledning. Bland annat fick Pavle Karacic ett kontringsmål bortdömt för att han skulle vara nere i målgården. Något som var fel kan jag konstatera efter att ha sett matchinledningen på svt-play i efterhand. Men även utan reprisen kände jag mig mycket tveksam, och varje match innehåller mängder av liknande situationer och då friar 9 av 10 domare och dömer mål. Rickard Canbro som dömde bort målet dömer här på en känsla för något han inte kan vara säker på, och det är nära på tjänstefel. 5-2 till H43 i det läget hade gett ännu mer luft under vingarna av en bra inledning.
 
Samma besökare berömmer också Elias Holmström för hans två kraftfulla fullträffar i matchen. Något som är helt riktigt och som jag själv i efterhand känner att jag glömde nämna. Jag har varit tveksam till Elias efter det lilla jag sett under försäsongen, men i premiären tycker jag defenitivt att han visade en hel del fina prestationer. Jag hoppas och tror att Elias kan bli det där offensiva hotet från linjen som H43 så väl behöver.
 
Sen har det riktats en del kritik kring arrangemanget och marknadsföringen kring det, och det faktum att vi hamnade i numerär minioritet jämfört med Kristianstads supportrar. Och här har faktiskt Niclas Nilsson, numera vice ordförande och ansvarig för matcheventen tagit sig tid att svara hur man ser på det från H43:s sida, trevligt tycker jag.
 
Personligen tycker jag att det är beklagligt att inte fler lundabor ville komma och heja fram sitt lag och titta på en bra handbollsmatch. Lite som Niclas är inne på så håller många på med handboll i Lund, men få vill komma och titta på elitseriematcher i arenan. Vems fel det är att det är så går alltid att diskutera. Niclas lyfter fram det jobb som faktiskt gjort, och det är ganska tydligt att klubben knappast legat på latsidan. MEN, jag kan möjligen tycka att väldigt mycket fokus legat på att få folk till matchen från de egna leden. Kanske måste man bli bättre på att nå ut till den breda massan. Jag har säkert tidigare varit inne på det här, men jag jobbar på en medelstor arbetsplats i Lund med ett par hundra anställda. Många pratar gärna handboll och intresse finns. Men det stora flertalet vet inte om när det är match, utan blir ofta förvånade när man säger att man ska titta på handboll senare samma dag, eller kommande helg. Detta får ses som ett misslyckande för båda handbollsklubbarna i lund, då det inte bara är H43 som är drabbat av detta fenomen. Lundaborna måste först och främst känna till när det är match, annars kommer dem aldrig att gå på handboll.
 
Jag inser att det är mycket som behöver göras att det knappast är lätt. Många drar parallellerna till Kristianstad och hur bra det är där, jag har bland annat själv gjort det. Men det är inte helt schyst att göra den liknelsen när allting med handbollen i Kristianstad allt mer framstår som ett självspelande piano. I Kristianstad blir det nästan slagsmål om biljetterna till matcherna, i Lund delar man mer än gärna ut fribiljetter för att fylla läktarna något så när.
 
En annan kommentar handlar om hur vi årskortsinnehavare hamnade bland väldigt mycket Kristianstadfans och i princip inte hade en chans att göra oss hörda. Jag förstår här att hemmamatcherna mot Kristianstad är väldigt speciella, och att klubben knappast kan styra hur folk bokar biljetter över internet. Men kanske kunde man placera sina årskortsinnehavara på ett smartare sätt. Mittsektionen som är bakom spelarbänkar och sekreteriat är idag inte till försäljning av biljetter. Jag tror, om jag inte fått fel för mig, att denna sektion är till för sponsorer och deras platser, och jag förstår att sponsorerna såklart måste ha rätt till sina platser och att det är viktigt att sponsorerna är nöjda. Men i de allra flesta fall gapar den läktarsektionen ganska tom, och jag tror inte att H43 säljer fler årskort än att man hade kunnat "klämma in" även dessa där. Och på så sätt att hade man skapat en riktig H43-sektion med god stämning och gott stöd till hemmaspelarna.
 
Niclas kommentar tycker jag i alla fall jag tydligt visar att klubben jobbar aktivt för att förbättra arrangemangen och för att locka mer folk till arenan. Om det man gör sen får önskvärd effekt kan man ju aldrig veta på förhand. Någonstans tror jag att vi måste ge klubben lite tid och en chans att bygga något bra, även om det ibland är svårt att inte vara kritisk!
 
Fortsätt gärna kommentera. Kritiskt eller berömmande spelar ingen roll. Åsikter visar att engagemanget kring H43 finns. Ett engagemang som förhoppningsvis kan få klubben att lyfta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0