Landslagsuppehåll

Har för inte särskilt många minuter sedan sett Sverige möta Polen i Super Cup. Det såg länge ut som om Polen skulle ta en ganska komfortabel seger, men Sverige stod för en utmärkt avslutning och hade faktiskt kvitteringschans i matchens slutskede. Men 29-28 till Polen blev det till slut och känslan är att en frisk Kim Andersson, en frisk Kim Ekdahl du Rietz och kanske någon spelare till i bättre form är ett måste om Sverige ska gå långt i Em.
 
Dock är det imponerande vilken bredd det finns av svenska spelare. Sådana som håller en kvalité strax under den absoluta världseliten. Ikväll stod blixtinkallade Rickard Lönn för en fantastiskt fin insats och förmodligen gav han sig själv en möjlighet till en EM-plats så småningom. Dessutom var unge Andreas Berg Sveriges bäste före paus vilket givetvis är skoj.
 
Måste tyvärr erkänna att jag annars har lite svårt att gå igång på landslagsturneringar likt Super Cup numera. För det mesta handlar det inte om bästa tänkbara trupper, utan ett väldigt experimenterande som inte sällan sänker spelnivån. Även om jag förstår det nödvändiga i att experimentera ibland så skapar den knappast en produkt som är särskilt publikvänlig.
 
Då är det roligare att tänka tillbaka på H43:s fina form i elitserien inför det här uppehållet. När man avverkat nästan en fjärdedel av elitserien ligger man för nuvarande på en niondeplats med lag som Skövde, Ystad och Drott bakom sig. Man har spelat in sex poäng så här långt, vilket nog får ses som i paritet med vad man kunde räkna med på förhand.
 
Av de sju matcher man spelat ger jag laget godkänt eller väl godkänt i sex av dessa. Den stora plumpen i protokollet kom i hemmamatchen mot Ystads IF. Lite synd att man stod för en direkt dålig insats mot ett lag som senare visat sig ha stora problem i sina övriga matcher. H43 i nuvarande form känns definitivt som ett bättre lag än Ystad.
 
Leker vi med statistik och siffror så innebär sex poäng på sju matcher ett poängsnitt på knappa 0,86. Håller man detta snittet i resten av serien så kommer man att sluta på 27 poäng. 27 poäng har alltid räckt till att undvika kval nedåt sedan en elitserie innehållande 14 lag skapades. Kan man utöka poängsnittet något så är till och med en slutspelsplats inom räckhåll. Någonstans kring 31-33 poäng brukar krävas för slutspel. Nu vet jag om att det är mycket kvar och många lag kommer att ha båda toppar och dalar, men någonstans kan vi ändå konstatera att H43 inlett elitserien på ett bra sätt.
 
Individuellt vill jag främst framhålla två spelare som överraskat positivt på mig. Den förste är Torbjörn Jacobsson som i de allra flesta matcherna överglänst Oscar Jensen. Den här utvecklingen såg jag inte alls komma då Oscar på senare år varit en stabil elitseriemålvakt medan Torbjörn främst hållit till i allsvenskan. Torbjörn är i mina ögon just nu ganska självklar förstemålvakt i H43 och jag hoppas att han kan fortsätta spela bra, kanske ännu lite bättre än vad han har gjort hittills.
 
Den andra jag vill framhålla är Måns Gerdtsson. Den egna produkten som faktiskt har varit med ett antal år nu och som man väntat på ska få det riktiga genombrottet. Kanske är det på gång nu. Redan förra hösten klev Måns fram ordentligt, men sedan försvann han lite under resten av säsongen. Under flera matcher nu har han verkligen tagit för sig. Att det inte märks särskilt tydligt att Zoran Roganovic sitter på bänken då och då är väl ett gott betyg om något.
 
Att jag nöjer mig med att framhålla två spelares insatser betyder inte på något sätt att jag är missnöjd med de andra. Jag tycker att det allra flesta har skött sig bra. Kanske med undantaget Mikk Pinnonen. I alla fall med mina förväntningar i åtanke. Jag trodde att Mikk skulle bli en tillgång med sitt irrationella spel, och med en spelstil som verkligen saknats i H43. Tyvärr har vi inte sett särskilt mycket av det hittills, och även om jag hoppas att han kommer att få sina chanser att lyfta så luktar det så här långt lite floppvärvning över Mikk. Men ingen blir gladare än jag om han visar att jag får fel.
 
På onsdag startar det om igen. Och det gör det med en svår bortamatch mot Guif. Men om H43 har lyckats konservera formen under uppehållet vill jag faktiskt ge laget ganska goda chanser till poäng i Eskilstuna Sporthall. Men mer om det när det närmar sig!

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag tror att vi skall låta Pinnonen få en chans att visa vad han går för, då måste han såklart ges speltid. Sist mot Rimbo var det inget oävet inhopp han gjorde. Han fintade sig på egen hand igenom vid 2 tillfällen och kom helt fri och missade, lite mera kyla i avsluten så......
Hoppas att laget nu har konserverat den uppåtgående formkurvan innan det blev matchuppehåll p g a landskamp. Hoppas att Gertsson kan fortsätta sin lovande trend och Bååk har nu ännu flera matcher i benen efter sin svåra skada.

2013-11-04 @ 18:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0