Ta hjälp av modern teknik

Jag har precis bevittnat avslutningen av den femte och avgörande semifinalen mellan Lugi och Drott. Drott tog en på många sätt välförtjänt seger och spelar sm-final mot antingen Sävehof eller Kristianstad på torsdag. Tyvärr kommer efterspelet till matchen i stort att handla om huruvuda Lugi hade en kvitteringsboll inne eller inte innan tiden gått ut.

Drott ledde matchen länge och väl. Lugi hade en ganska miserabel första halvlek och halvtidsställningen var 8-15. Men Lugi segade sig ikapp och hade flera chanser att kvittera i slutsekunderna. Men framförallt fick man ett frikast med fyra sekunder kvar. Ett frikast som Albin Tingsvall skjuter i Drotts försvarsblock, för att därefter själv fånga upp returen och göra mål.

Domare Göran Jonsson som står närmast signalerar för mål. Men matchdelegat Peter Hansson dömer bort målet då han hävdar att tiden gått ut. Matchdelegatens huvuduppgift i sådana här situationer är att ha koll på klockan. Man att samtidigt ha koll på när en eventuell boll går i mål är nästan omöjligt. Om någon frågar Peter Hansson i efterhand tror jag knappast att han är övertygad själv om att tiden verkligen gått ut.

Då ja sett matchen på svt-play roade jag mig efter slutsignalen med att spela sekvensen om och om igen och klocka tiden från domarns signal tills dess att bollen är i mål. På tio försök hamnar jag mellan 3,3 skunder och 3,7 sekunder. Alltså inte en enda gång över 4 sekunder. Således måste målet enligt mitt sett att se det har varit godkänt. Sen vet jag i och för sig inte hur precisa moderna matchklockar är. Kanske var det inte 4 fulla sekunder kvar när frikastet skulle läggas.

Att detta är tredje gången denna säsongen som en liknande situation uppstår gör knappast saken bättre. Någon förändring måste till och vi läser faktiskt år 2013 i våra kalendrar med allt vad det innebär av modern teknik. Ishockeyn har sedan länge haft ett system med målkameror där man förutom att kunna avgöra om pucken varit inne eller inte även kunnat titta på exakt matchtid och även andra diskutabla bedömningar i målområdet. Exakt hur man skulle kunna anpassa ett liknande system till handbollen kan säkert diskuteras, men det är hög tid att börja göra det. Mycket pengar står på spel i modern idrott och då kan inte en ensam matchdelegats uppfattning få avgöra vilket lag som går till sm-final!

Kommentarer
Postat av: Johan

Kan bara hålla med ang tekniken.
Den finns där redan i sportvärlden....varför inte utnyttja den då?

2013-05-04 @ 23:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0