Några datum att lägga på minnet

Det är bara tre veckor sedan den gångna säsongen tog slut. Försäsongsträning och en hel sommar ligger framför oss. Men redan nu kan vi så smått börja blicka framåt nästa säsong.

I gårdagens kvällposten gick att läsa att ett preliminärt spelschema just nu ligger ute hos klubbarna för att dessa ska kunna återkomma med åsikter och önskemål. Ett preliminärt spelchema ska givetvis tas med en nypa salt men mycket talar i alla fall för att H43 kommer att ha IFK Kristianstad på hemmaplan i premiären. Fredagen den 20:e september är det datum som än så länge anges.

Bra eller dåligt? Fantastiskt roligt om ni frågar mig. Rent sportsligt är det givetvis tuffast tänkbara motstånd direkt. Men som nykomling kan det rent av vara lättare för H43 att möta ett lag av Kristianstads kaliber inledningsvis än att ställas mot en mer likvärdig motståndare där förväntningarna är högre. Dessutom kan vi om den här premiären blir verklighet förmodligen se fram emot något som kan liknas vid en handbollsfest. Det makalösa intresset i Kristianstad är väl allmänt känt vid det här laget. Och vi kan nog räkna med att 100-tals kanske till och med runt 1000 handbollstörstande Kristianstadssupportrar tar sig till Lund för att se sitt lag premiärspela. Och inte stannar väl någon H43-supporter hemma när laget gör comeback i högsta serien, eller? Kanske kan det till och med bli lapp på luckan.

Är man nyfiken på nyförvärv och hur H43 spelar behöver man dock inte vänta så länge. Tomas Axnér säger i samma artikel i Kvällsposten att två träningsmatcher mellan Lugi och H43 redan är inbokade. 27:e juli och 14:e september är de datum som nämns. Huruvida det är helt spikat eller inte ska jag låta vara osagt. Men den 27:e juli kan alltså innebära att litet avbrott i ett eventuellt semesterfirande för att se handboll. Trevligt.

Kommentarer
Postat av: Charles

Damerna till div. 2 alltså. Tragiskt. Det är uppenbarligen inte spelarbrist i skåne som är det stora problemet, det är bristen på kompetent styrelsefolk.

2013-05-29 @ 15:54:29
Postat av: Världsmästare på läktaren

Re: Charles

Årsmöte på måndag, ser fram emot att höra dina lösningar på H43s problem. Du verkar ju kunna allt, vilket är smått fantastiskt!

2013-05-31 @ 10:40:42
Postat av: Charles

>>Världsmästare på läktaren

Du menar att det är en helt okej och naturlig utveckling att gå från slutspelslag till div. 2 på några veckor? Eller du kanske sitter i styrelsen och kännder dig träffad bara?

2013-05-31 @ 12:21:59
Postat av: Världsmästare på läktaren!

Re: Charles

- Att gå från slutspelslag till Allsvenskan och sedan till Div.2 var och är damkommitténs beslut.
- Nej det är inte någon naturlig utveckling, men det är inte heller naturligt att helt lag vill byta klubb, samtidigt.
- Det är, iaf enligt damkommittén spelarbrist i Skåne. Om de har så fel, varför har du inte kontaktat damkommittén och gett dem förslag på namn som vill spela för H43 i Allsvenskan, så hade de undvikt Div.2.
- Nej. jag sitter inte med i styrelsen men har goda kontakter inom klubben och jag har även läst dagens pressmeddelande, inte bara rubriken.

Ser fram emot dina förslag och idéer, antigen här, anonymt (du kan bättre än alla andra i H43) eller personlig och saklig på måndag?

2013-05-31 @ 19:41:05
Postat av: Charles

>> Världsmästare på läktaren

Om du nu är så läskunnig att du lyckats ta dig igenom dagens pressmeddelande kanske du till och med kan se att mitt ursprungsinlägg kom i förrgår? 2 dagar innan pressmeddelandet. Du är alltså inte den enda med kontakter inom klubben.

Har jag påstått att det inte är ont om spelare i Skåne? Nej, jag har bara sagt att det inte är det största problemet. Står klart och tydligt i mitt ursprungsinlägg.

Problemet här är ju att klubben har så dåligt renommé att man inte kan rekrytera spelare. Det är väl fullkomligt uppenbart? Att ett slutspelslag i Elitserien inte klarar av att rekrytera spelare till att spela ens i Allsvenskan visar ju på detta.
Enligt dig är alltså den enda förklaringen spelarbrist? Hur förklarar du då att övriga lag i Skåne klarar av att få spelare av tillräcklig kvalitet så att de inte behöver begära sig ner 3 divisioner? Lider inte de lika mycket som H43 av spelarbristen?
Du säger ju det själv; det är inte naturligt att ett helt lag vill byta klubb samtidigt. Vad tror du orsaken är till det?

Vad man måste göra är att tydligt visa från styrelsens sida att både herrar och damer är lika mycket värda i klubben. Om man då har problem med rekrytering på damsidan så får man tillföra resurser som idag går till herrarna. Att herrarna tog sig upp i Elitserien igen är naturligtvis roligt men satsningen på dom ska inte gå ut över damerna. Räcker inte resurserna för två elitserielag får man helt enkelt acceptera att Allsvenskan är den nivå klubben klarar av ekonomiskt idag. Det är inte bara pojkarna bland ungdomslagen som ska känna att det finns möjlighet att gå hela vägen upp på elitnivå som senior inom H43. Även flickorna måste få den möjligheten.

För mig är föreningen bara halv när damlaget åsidosätts på det viset som har skett.

Och nej, jag kan säkert inte bättre än alla andra i H43 men med tanke på vad du visat upp i det här kommentarsfältet är jag säker på att jag kan bättre än dig i alla fall.

2013-05-31 @ 23:41:39
Postat av: Världsmästare på läktaren!

Re. Charles

- Ert första och mitt första inlägg har inget med det senaste pressmeddelandet att göra så det spelar ingen roll när du skrev det.
- Du skriver först att det är spelar brist. Men tycker samtidigt att det är konstigt att man inte kan värva ett helt nytt lag, är det spelarbrist eller inte?
- Att klubbens damverksamhet har dålig renommé kan säkert stämma, men är det i så fall bara H43 Lunds fel och inte Lundagårds, för det sitter nämligen Lundagårdare i damkommittén?
- Det går det inte att jämföra med andra elitserielag i Skåne som har byggt upp en EGEN damverksamhet under många, många år, plus att två av de tre lagen saknar elitsatsningar på herrsidan.
- Några av orsakerna till att spelare lämnat finner du i det senaste pressmeddelandet. Som jag fortfarande är osäker på om du läst?

- Hur ska man kunna från föreningens sida visa att båda elitsatsningar är lika mycket värda när damsidan inte är ens egna satsning, utan Lundagårds?
- Tillföra resurser från herrarna till damerna för att man ska kunna betala överpriser till spelare som inte velat komma hit om det inte vore för pengarna, tycker du allvarligt talat det är en bra idé?
- VAR är dina bevis på att damernas budget hade påverkats av herrarna satsning inför nästa år?
- Sen är det ju framförallt H43 Lunds tjejer (inte Lundagårds) som nu får chansen att klättra hela vägen upp till elitserien igen och på så sätt bygga en grund av egna produkter, är det fel tycker du?

Sen att du återigen påpekar att du kan bättre än mig och även alla andra inom H43 är enligt mig komiskt, för du har fortfarande inte gett mig ett enda rakt svar på mina frågor utan du undviker de genom att ställa nya (som jag besvarar).

F.Ö känns det mer och mer som om både du och dina kontakter är Lundagårdare. För om du verkligen var en H43:are, så hade du inte utgått ifrån att allting är H43:s fel.

2013-06-02 @ 14:08:42
Postat av: Charles

>>Världsmästare på läktaren

Din läsförståelse lämnar återigen mycket övrigt att önska. Vad gäller spelarbristen har jag redan skrivit om det, bara att läsa innantil.

Du förstår väl att min kommentar om när mitt ursprungsinlägg skrevs syftade till att påvisa att du inte är den enda med kontakter inom klubben? Det skrev jag ju till och med i mitt förra inlägg. Du försökte nämligen mästra mig genom att häva ur dig att du minsann hade kontakter inom klubben vilket då skulle betyda att du visste mycket mer än vad jag visste. Det är lite så din debattstil är, blandade försök till härskartekniker och lite inslängda vantolkningar utöver det.
Eftersom du inte heller tillför något nytt till diskussionen utan har nöjt dig med att konstatera att ingen behöver kritiseras (utom Lundagårdare då) och fortsatt upprepar att jag tydligen kan allt bättre än alla andra börjar det bli dags att runda av det här.

Ett par saker behöver dock påpekas.

- Varför är det viktigt för dig vilken klubb olika personer ursprungligen kommer ifrån? Spelar det verkligen någon roll? Damerna och alla flickspelare är väl exakt lika svikna oavsett?

- Jag har varit H43are sedan jag började i bollskola på Hubertusgården i femårsåldern. Jag är alltså inte Lundagårdare. Ledsen om jag förstörde din världsbild där man som H43are inte får kritisera andra H43are.

- Jag rekommenderar att du läser Adreas Ekströms text idagens SDS där han skriver om ansvar och ansvarsutkrävande i Lund. Det är inte helt olikt hur det ser ut i H43 idag.

- Ha en bra söndag nu, vi stöter säkert på varandra i de här kommentarsfälten igen i framtiden eller kanske på läktaren.

2013-06-02 @ 15:24:46
Postat av: världsmästare på läktaren!


Re: Charles

Nu har din diskussion övergått från att handla om H43/Lundagård till att handla om min läskunnighet, härskarteknik och diverse vanföreställningar.

Trots spelarbrist, så kan man rekrytera spelare till Allsvenskan. Problemet är att de ska kunna spela Allsvensk handboll också, annars kan tyvärr lika gärna spela i Div.2.

Sen valde du att anklaga mig vara en “träffad” styrelsemedlem. Jag svarade nej, men att jag har goda kontakter inom klubben (kallas källhänvisning). Därefter ville du OCKSÅ ”hävda” ur att du minsann har goda kontakter inom föreningen med hänvisning till att du skrev ett inlägg samma dag som styrelsen redan informerat aktiva i föreningen internt om damkommitténs beslut, så beslutet var officiellt när du skrev ditt första inlägg.

Då det enda jag bett dig om är att du ska komma med förslag på hur man skulle ha löst denna situation bättre samt ifrågasatt påståenden som t.ex. - VAR är dina bevis på att damernas satsning/budget hade påverkats av herrarna satsning/budget inför nästa år? Så att jag inte tillför något nytt till diskussion är för att jag hänvisar till det som redan är känt.

Det är klart det är viktigt att spelarna känner en klubbtillhörighet till den klubben de representerat. Det är ju hela idén med att ha en ungdomsverksamhet.
Sen skriver du nu att damer är besvikna, vilka då, de som var ”kvar” ville ju hellre spela i Lundagårds Div.1 lag än att ge H43 och sig själva chansen att spela i Allsvenskan?

Som barn spelade jag i Lugi, men det gör mig inte till en Lugist. Sen skrev jag inte att man som H43 inte får kritisera H43 utan att man antagligen inte, som du gjort och gör, utgår från att allt var H43s och dess styrelses fel innan man fått all fakta.

Offtopic:
Kulturjournalister har jag inte mycket för men jag läste Anders Ekströms artikel, fick inte ut något sakligt som t.ex. de olika partiers ståndpunkt i denna fråga, firma som byggde förskolan, motion om utförsäljningar eller något liknande. Utan hela artikeln utgick endast från hans personliga åsikter och synpunkter, precis som du och jag förstår ju att du håller med honom, annars hade han haft vanföreställningar?

2013-06-02 @ 19:08:31
Postat av: Charles

>> Världsmästare på läktaren


Tja, du satte ju tonen i ditt första inlägg i den här tråden. Som sagt, ha en bra söndag.

2013-06-02 @ 22:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0