Att värna om sin publik

Lugi har alldeles nyligen slagit Hammarby i den första kvartsfinalen mellan lagen. Det var en oväntat hård match där Hammarby länge såg ut att avgå med segern, men där Lugi till slut, efter förlängning, kunde stå som segrare.

Det har varit en sportsligt mycket bra säsong för H43:s lokalrivaler. Seriesegrare och seriens kanske stabilaste lag. Nu är man en bit på väg mot semifinalspel och kanske är man med och slåss om de ädlaste medaljerna.

Sidan om planen ser det kanske inte lika bra ut alla gånger. Att Lugi, precis som H43, många gånger kämpar med dåliga publiksiffror är ingen nyhet. Mot Hammarby ikväll kom det 1912 personer. En okej siffra. Men en siffra som kanske kunde varit större om Lugi hade värnat om sina trognaste supportrar bättre. De med säsongskort.

Jag har nämligen regareat på ett par saker. Lugi släppte biljetterna fria till kvarsfinalspelet i torsdags om jag inte missminner mig. Men först i fredags kom information till säsongskortsinnehavarna om att hur de skulle gå till väga för att även under slutspelet kunna sitta på sin vanliga plats. Allmänheten hade alltså ett helt dygn på sig att boka biljetter innan de trogna säsongskortsinnehavarna visste vad som gällde. Ingen fara skedd kanske, men inte särskilt snyggt. Men i Lugi pissar man ju inte.....

Vidare ger det inte säsongskortsinnehavarna särskilt stora fördelar att behöva vara på plats senast 30 minuter innan avkast för att få tillgång till sin plats. Medan kreti och pleti kan beställa biljetter över internet och lugnt komma till arenan fem minuter innan avkast. Att man dessutom helst vill ha kontant betalning kännas allt annat än värdigt en elitserieklubb år 2013.

I moderna tider där mer eller mindre allt sker med inblandning av datorer, borde det inte vara särskilt svårt att registrera årskortsinnehavarnas vara eller icke vara på slutspelsmatcherna för att i efterhand fakturera för dessa. Alternativt betala en summa inför stundande slutspel för att aktivera säsongskorten även för slutspelet! 

Handbollen upplever idag en svår konkurrens mot fotbollen och ishockeyn. Då har man inte råd att uppträda alltför amatörmässigt mot sin publik. Den moderna människan har vant sig vid viss bekvämlighet. Det fungerar inte längre som det gjorde på 70-talet när Lugi spelade sina matcher i Idrottshallen och köerna ringlade långa innan matcherna. Kontant betalning och uthämtning av biljetter vid vissa klockslag tillhör forntiden och främjar knappast ökade publiksiffror.

Jag ska med en gång erkänna att jag som H43-supporter givetvis är snabb till att påpeka fel och brister hos Lugi som annars beskrivs som den proffsigare av de två lundaklubbarna. För att rätt ska vara rätt så har väl även H43 fallerat då och då genom åren i sin service till sina trognaste supportrar.

Men H43 har med tiden anpassat sig och erbjudit betalning via internet och på slutet även via autogiro. Årskorten har allt som oftast kommit hem med posten. Medan Lugi har erbjudit utlämning mot kontant betalning! Avgör själv vilket som känns mest modernt och riktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0