Ett formstarkt IFK Ystad väntar

H43:s herrar ger sig imorgon av till Ystad för bortamatch mot vad som förmodligen är allsvenskans formstarkaste lag, möjligen med undantaget av H43 självt. Ystad har efter nyår vunnit fem av sex möjliga matcher, och den enda plumpen har kommit på bortaplan mot topplaget Rimbo.

IFK Ystad som egentligen åkte ur allsvenskan förra våren men fick en gratisplats när andra lag drog sig ur har en intressant mix i laget. Väldigt många unga spelare, men också spelare med nödvändig rutin. Per Ögren är en duktig högernia med flera elitseriesäsonger i HK Malmö. Joseph Azizi prövade vingarna i Aranäs förra säsongen. Och André Olsson spelade elitseriehandboll i IFK Kristianstad för bara ett år sedan.

Man har helt klart något intressant på gång. Inför nästa säsong har man redan gjort klart med nye tränare Kenneth Andersson som för inte så länge sedan förde Kristianstad upp i elitserien. Jag kan tänka mig att ha gärna gör samma resa med IFK Ystad. Men än så länge är det Robert "Knirr" Andersson som sitter vid rodret, och han vill säkerligen avsluta sin tränarsejour på bästa tänkbara sätt.

H43 är verkligen inne i ett intensivt matchande. Matcherna som sköts upp under vm spelas nu på ganska kort tid. Hur det påverkar insatserna är inte helt enkelt att sia om, men det har sett betänkligt trögt och tungt ut mellan varven. Kanske är det största problemet att ladda om mentalt vid tätt matchande!
Laget är som bekant fortfarande obesegrat så här långt i allsvenskan den här säsongen. Något man med all säkerhet vill fortsätta vara. Men kanske ställs man imorgon kväll inför ett av de svåraste proven hittils. En bortamatch i Ystad är aldrig lätt, mot ett riktigt formstarkt lag är det ännu tuffare.

Klubben gör i alla fall vad man kan för att öka lagets chanser. En buss kommer att rulla från Lund till Ystad med ett antal H43-supportrar. Och för bara någon dag sedan fanns endast ett fåtal platser kvar. Information finns på H43:s facebooksida om någon är intresserad.

Själv har jag faktiskt inte bestämt mig än om jag kommer att ta mig till Ystad än. Matchen krockar nämligen med damernas hyperviktiga match på hemmaplan mot Spårvägen. Och då jag inte sett damerna tidigare denna säsongen är det väl på tiden, och mitt stöd kan säkerligen behövas. Samtidigt är herrarna de jag verkligen följer så vilket jag väljer lär inte bli klart förrän runt 17-tiden imorgon eftermiddag.

Låt oss hoppas att onsdagen den 20:e februari är en bra dag för H43!

Kommentarer
Postat av: Den blåe

Väldigt synd att det krockar. Hade varit kul att få iväg riktigt mycket folk på en bortamatch någon gång! Nu gissar jag på att vi blir femtio-talet personer, men nästa år tycker jag att vi bör vara minst det dubbla mot IFK Kristianstad! Och sen längtar man givetvis efter att få uppleva Lundaderbyn igen!

2013-02-19 @ 22:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0