En räddad poäng

Jag följde kvällens bortamatch mot Hästö högst sporadiskt med ett halv öga då och då på onlinerapportering. Dryga fem minuter in i den andra halvleken häpnade jag nästan när såg att Hästö tagit ledningen med 19-11. Där och då började jag skapa ett blogginlägg i mitt huvud med rubriken "Säsongens första förlust kom mot Hästö". Men årets upplaga av H43 Lunds herrar har gång efter annan visat att man är bäst när det gäller. Zoran Roganovic fick äran att säkra en poäng åt laget när han gjorde 24-24 på straff med klockan på 60.00.
 
H43 hamnade tidigt i underläge och jobbade egentligen i uppförsbacke hela matchen. Och halvtids underläge 14-10 utökades av Hästö på bara dryga fem minuter i den andra halvlekens upptakt till 19-11. Utan att ha sett matchen så ska ett lag med H43:s ambitioner inte hamna i ett underläge borta mot Hästö på åtta mål. Och i mina ögon ska kanske en räddad poäng mest ses som att man räddade äran, inte en vunnen poäng.
 
Det är möjligt att jag ibland är för negativ. Det är segrarna och poängen som räknas och i slutändan tar H43 tillbaka till elitserien. Men raden av tveksamma insatser har blivit lite för lång. Och tittar vi i ett längre perspektiv utgår jag från att stommen av årets trupp är tänkt att följa med upp i en eventuell elitserie. Att denna stomme då har så svårt att prestera och fokusera över 60 minuter i sina matcher gör mig något orolig.
 
Samtidigt är det ingen helt lätt situation att vara storfavorit till seriesegern. H43 är det lag alla vill slå, och många spelare lyfter sig nog när lundalaget står på andra planhalvan. Ju längre den obesegrade sviten har blivit, desto mer vill motståndarna säkert sätta stopp för den.
 
Ingen skugga ska falla över Hästö i kvällens match oavsett H43:s prestation. Kan tänka mig att man har använt sina resurser på allra bästa sätt. Och det faktum att Zoran Roganovic:s samtliga sju mål ikväll kom från straffpukten antyder att man varit mycket lyckosamma i att få bort Zoran ur spel. Och tittar man enbart i målprotokollet verkar det på nytt som om Johan Brännberg varit planens bäste när hans gamla lag stod för motståndet.
 
I och med dagens poängtapp krävs seger mot Önnered hemma på tisdag för att elitserieavancemanget ska vara säkrat. En uppmärksam läsare påpekade att det faktiskt kunnat räcka med oavgjort eller i alla fall tre poäng på de här två matcherna.  Och i praktiekn räcker det nog med en poäng också. Då når man 41 poäng vilket är lika med Önnereds maximala tänkbara poängskörd ner serien är slutspelad. Och då H43 har 40 plusmål så är det knappast något som kommer att ätas upp.
 
Men helst ser jag att H43 både i teorin och praktiken säkrar sin elitserieplats med en seger mot Önnered. Det är man värda att göra inför sin hemmapublik så att man kan bli firade. Jag hoppas att lundapubliken verkligen sluter upp och stöttar sitt lag till seger, så att lundaderbyn och andra härliga elitseriematcher blir verklighet säsongen 2013/2014!

Kommentarer
Postat av: Anders

Det var onekligen starkt att vända ett sådant underläge i andra halvlek och det får vi ta med oss till matchen mot Önnered. Samtidigt går det inte att ge ett sådant "handicap" till lag som Önnered som tog en imponerande seger mot ett visserligen tätt matchande IFK Ystad. Man måste vara extremt taggade mot Önnered och i den matchen går det inte att vänta på att försvarsspelet skall fungera först i andra halvlek då kommer man att bli rökta med en gång. Önnered förefaller vara det mest formstarka laget just nu.

2013-02-25 @ 17:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0