Mörka tankar

De båda lagen har mötts en gång tidigare den här säsongen. Då vann Ystad tämligen komfortabelt med 37-31 i Lund. Den matchen är helt klart H43:s sämsta insats så här långt den här säsongen om man ser till hela matchen. Sedan dess har det hänt en del med H43:s spel och jag är tämligen säker på att vi får se ett helt annat H43 den här gången. Bland annat tror jag inte att en fjunig tonåring får vandra omkring fritt och göra 12 mål utan att få ett blåmärke!
 
Raderna ovan är tagna från blogginlägget jag skrev inför gårdagens bortamatch mot Ystads IF. Jag var då mer eller mindre helt övertygad om att H43 blivit så mycket bättre i sitt försvarsspel att det inte skulle bli tal om några 37 insläppta mål igen mot ett Ystad som långt ifrån övertygat. Så mycket mer fel än så kunde jag inte få. 41 insläppta mål talar sitt tydliga språk, ett språk som nog borde innehålla ord som ej lämpar sig i skrift här.
 
Jag har varit positivt överraskad av H43:s prestationer under hösten och varit övertygad om att man har haft något bra på gång. Det tror jag kanske fortfarande. Men hur i regel godkända prestationer på hemmaplan kan förbytas till bedrövliga insatser på bortaplan likt den igår övergår mitt förstånd, och kanske indikerar det att allting inte är frid och fröjd.
 
Men kanske ska vi börja med att fastslå att Ystad högst troligt träffade rätt igår och gjorde en bra insats, annars vinner man inte en match med 16 mål. Ja matchen slutade 41-25 för övrigt så glömmer jag inte att nämna det. Men hur bra Ystad än må har varit så gör man inte några 41 mål mot ett lag som är på tårna och får till sitt försvarspel. Lägg därtill en målvaktsinsats som säkert lämnade lite övrigt att önska och en mer eller mindre katastrofal insats var ett faktum.
 
H43 har verkligen inte övertygat på bortaplan så här långt. Man har förvisso en seger. Men den kom mot Önnered som inte direkt har imponerat på något plan hittills. Undantaget är annars bortamatchen mot Malmö där man krigar sig till ett poäng. Men varför H43 har så svårt att prestera lika bra på bortaplan som på hemmaplan är en gåta. En handbollsplan är 40 gånger 20 meter överallt, och de rent sportsliga förutsättningarna är de samma.
 
Kalla mig gärna negativ, men tyvärr tror jag att det dåliga bortaspelet redan nu gör att vi tyvärr får inrikta oss på en vår med kvalseriespel. Men jag överbevisas gärna!

Kommentarer
Postat av: Anders

Andreas Thynell hade sin dag, men fick också husera utan någon nämnvärd uppvaktning. På ett tidigt stadium skulle det ha vidtagits åtgärder mot honom och stört honom i dennes skyttefest. Det rann snabbt iväg till 8-3 och av Ystads 8 mål kom 3 mål på kontringsmål, efter H43slarv. När H43 fick tillfälle, i form av helt fria H43-spelare, att krympa avståndet till Ystad, så missades dessa chanser. Istället fick man blixtsnabbt en replik i form av Ystadsmål i baken. En annan sak: H43:s passningsspel: igår satt mängder av passningar nere vid benen på passningsmottagaren. För mycket klister på bollen eller vad? Den ende godkände igår var kämpen Christoffer Geissler. Tendensen är nu att poänggapet upp till de lagen som ligger ovanför kommer att vidgas succesivt för H43:s del redan nu, vilket inte känns så roligt. Beträffande försvarsspelet: är saknaden efter Jacob Anderberg(som var på plats) så stor i försvarsarbetet? En ny match mot Drott borta på lördag. I eftermiddag vet jag att spelarna skulle titta på videoinspelningen på gårdagsmatchen........

2013-12-05 @ 12:58:04
Postat av: Bigge

Usch ja, det är bara att bryta ihop och komma igen.
Efter regn kommer solsken.

2013-12-05 @ 13:11:14
Postat av: Anders

Det var kanske inte i gårdagens match som H43 skulle ha kammat hem 2 poäng utan i matchen mot Skövde i söndags. Tänk så mycket lättsammare och bättre stämning det måste vara på träningarna när laget plockar poäng och känner att att det går att titta uppåt i tabellen än som nu då kvalspöket gör sig påmint. Vi vet alla att självförtroende föder självförtroende i alla sporter. Den mentala biten är ack så viktig. Efter gårdagens utskåpning är Drott skyhöga favoriter på lördag på sin hemmaplan. Samtidigt måste nu en gång för alla H43 taga sig samman och se till att det inte blir sådana måldifferenser.

2013-12-05 @ 16:39:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0