En plågad supporters tankar

Ett drygt dygn har gått sedan kollapsen mot Redbergslid. Ni som följer min blogg har säkert läst mitt extremt korta blogginlägg från gårdagskvällen. Jag kan med lite distans själv tycka att det möjligen var något omoget och onödigt provocerande. Men samtidigt kände jag att alla försök att göra en djupare analys av matchen när besvikelsen ännu inte hade lagt sig troligen bara hade slutat i ett onyanserat användande av allt för tråkigt språkbruk.
 
Om vi börjar med det lilla positiva vi kunde hitta i gårdagens match så var där tre spelare som förtjänar godkänt. Christoffer Geissler var en av dem, som verkligen visade att han är lagkapten och försökte ta ansvar och initiativ när ingen annan gjorde det. De övriga två är kanterna Simon Nyberg och Hampus Olsson som gjorde så gott de kunde med de lägen de fick.
 
För övrigt har jag fortfarande svårt att smälta den plågsamma kollaps som jag fick bevittna i Fof Arena igår. H43 fick trots allt en bra start och det var inte tal om att man kom snett in i matchen. Men vad som hände sedan begriper jag inte. Okoncentrerat, slarvigt och värst av allt helt viljelöst. Anfallspelet var stundtals direkt dåligt, men jämfört med det katastrofala försvarsagerandet kändes det ändå som om anfallspelet höll mycket hög klass.
 
Det finns alltid en rad faktorer och omständigheter som kan förklara dåliga prestationer i idrottens värld. H43 har matchat tufft på sistone och man har heller inte seriens bredaste trupp att tillgå. Men det har knappast Redbergslid heller som även de är inne i ett tufft matchande. Som supporter, sponsor eller vilken annan roll man kan tänkas ha, så tycker jag att det är rimligt att kräva vissa saker av hel, eller halvproffesionella idrottmän.
 
Det som nog gjorde mig mest upprörd över gårdagens insats var det stundtals totalt viljelösa uppträdandet. Har man kastat bort en passning eller missat ett dåligt avslut så är det minsta man kan begära att man springer hem för om möjligt förhindra att motståndarna får ett öppet kontringsläge. Det var minst sagt mycket dåligt beställt med detta hos de allra flesta H43:are igår. Och att stå på hälarna och låta Redbergslids skyttar få härja fritt är heller inte ett agerande som indikerar stark vilja.
 
Det som är bra i sammanhanget är att jag är tämligen säker på att spelarna är ännu mer besvikna på sin insats än vad vi supportrar är. Nu gäller det bara att dem tillsammmans med "Knirr" får ordning på detta. För så här dåligt får det inte bli i en enda match till. Och även om jag faktiskt tycker att "Knirr" försökte matcha de hetaste spelarna mest och använda det material han har på bästa sätt, så går det inte att komma ifrån att han har det yttersta ansvaret att få spelarna att prestera på toppen av sin förmåga i match efter match!

Kommentarer
Postat av: Anders

Tänk vad roligt det är att vara spelare och supporter i LUGI just nu med den medvind och raden av förlustfria matcher som laget har. Tänk istället om det hade varit H43 som varit i denna sits....nog hade det varit trevligt att vara H43:are då. Det hela är såklart ett önsketänkande. Med det hela vill jag ha sagt att framgångar sprider sån positivismen i hela klubben från spelare till supporters och sponsorer. Man vill gärna se laget då och gamla H43:are som har slutat gå på handboll lockas ner till hallen igen. För några år sedan lockade vi f d Tysklandsproffs i form av Jesper Larsson och Axnér till H43 och laget gick också till slutspel då. Då fanns det tydligen sponsorer som ställde upp. Synd att det inte har funnits resurser till att komplettera laget med spelare av hög klass då Zoran varit så lojal under alla dessa år, så att man hade kunnat byggt upp laget kring honom med tanke på den höga klass som han besitter.

2013-12-12 @ 11:08:41
Postat av: Anders

Apropå H43, även topplag som Kristianstad kan ha sina djupa dalar och åka på förnedrande nederlag.

2013-12-12 @ 15:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0