Det händer alltid något kring H43

Någon gång i mars i år tror jag det var som jag insåg att någon form av tillfredställelse hade infunnit sig som H43-supporter. Efter år av turbulens och en tonvikt på negativa nyheter blåste istället medvind kring förening. Herrarna hade precis tagit klivet tillbaka till elitserien och damerna var äntligen ett slutspelslag efter flera års byggande av ett damlag.
 
Tillfredställelsen blev dock inte så där himla långvarig. Sedan dess har vi dels drabbats av ett tränaravhopp när "Kos" sa upp sitt kontrakt för att istället hoppa på ett uppdrag som målvaktstränare i Qatar. Och så igår möttes vi av nyheten att H43 drar sitt damlag H43/Lundagård ur elitserien. Man gör det då man inte känner att man kan få ihop ett tillräckligt slagkraftigt lag för att spela i elitserien.
 
Man kan givetvis ha många åsikter om det här beslutet. Jag ska med en gång poängtera att jag inte vet mer än det som stått i tidningarna och på deras hemsida. Men jag skulle tro att man fått signaler från främst Vanessa Tellenmark och Marie Wall att de inte kommer att spela i klubben kommande säsong. Lägg därtill att Ebba Engdahl redan gått till Lugi och Märta Hedenquist till Eslöv så var lagets fyra kanske mest tongivande spelare borta.
 
På ett sätt kan jag köpa resonemanget rakt av. Utan sina "stjärnor" har man en oerhört ung och tunn trupp. Förvisso väldigt talangfull, men unga spelare i början av sina karriärer hade troligtvis inte mått särskilt bra av att få storstryk i match efter match i elitserien. Men samtidigt har jag svårt att se varför man inte kan ge sina unga tjejer en chans. Kanske hade dem kunnat överraska positivt och kunnat slåss om en kvalplats åtminstone. Och jag ser inte att det skulle vara så farligt att bli degraderade på sportslig väg.
 
Exakt var det här landar vet jag inte. Heidi Silvander på Sydsvenskan har under dagen skrivit i sin blogg att det till och med lutar åt att klubben lägger ner damlaget för att sen börja om från grunden. Möjligen är det lika bra i den uppkommna situationen då befintliga spelare knappast kan känna den största motivationen i nuläget för att representera H43.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0