Nionde raka

Två veckor spelledigt med landslagsuppehåll tog slut på söndagen. H43 besegrade Lindesberg med 33-22. En trevande första halvlek följdes upp av en bra andra halvlek och Lindesberg var egentligen aldrig nära att på allvar kunnar rubba H43.

Det såg annars tveksamt ut inledningsvis. Lindesberg spelade ett utgrupperat försvarspel som H43 hade svårt för. Att man dessutom drogs ner i Lindesbergs lägre tempo gjorde inte saken bättre. 0-2 och sju minuter innan Zoran Roganovic gjorde H43:s första mål talar sitt tydliga språk.

Men det blev bättre allt eftersom. Ett anfallspel där kollektivet fick segra istället för någon enskild spelare visades upp långa stunder av andra halvlek. Zoran var duktig, och personligen tycker jag även att Martin Karlsson förtjänar ett plus för hans ständiga slit, såväl framåt som bakåt.

Bäste H43:are blev dock Nebojsa Simic. Han kom in i andra halvlek i vad som måste ha varit ett förbestämt byte då Philip Ståhl var bäste H43:are i den första halvleken. Nebojsa inledde med en räddning och agerade sedan levande vägg stundtals. Såväl Nebojsa som Philip visade idag med eftertryck att H43 verkligen inte har några som helst bekymmer på målvaktsidan, något jag oroade mig för inför säsongen.

H43 leder allsvenskan, är alltjämt obesegrade och det finns inte mycket att klaga på. Ska jag hitta något så kan jag i det långa perspektivet oroa mig för att unga spelare som Adam Sandgren och Robin Bergqvist får allt mindre speltid. I dagens match kändes det ganska tydligt att Christoffer Geissler inte hade en av sina bästa dagar på jobbet, även om han spelade upp sig allt eftersom. Kos valde då att matcha en uppställning med Joakim Bååk i mitten istället för att ge Adam eller Robin chansen.

Nu är det inte tal om någon social verksamhet och så länge H43 vinner matcherna har Kos gjort sitt jobb. Men ingen eller väldigt lite speltid kan vara förödande för unga spelares utveckling, och i alla fall i fallet Adam Sandgren känns det dessvärre som att hans utveckling inte har tagit den riktning vi hoppas på.

Men säsongen är lång och chanserna lär fortsätta dyka upp. Ju bättre det går för laget, desto lättare är det att ge många spelare speltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0