H43:s säsong är över. Nu blickar vi framåt!

Men allra först vill jag rikta ett stort grattis till IFK Kristianstad och alla dess supportrar till finalplatsen som säkrades idag. Vilken match det blev. 33-34 fastställdes i slutminuten och på något vis kändes det väldigt rättvist. IFK Kristianstad har verkligen vuxit under våren och visat hur lite jag uppenbarligen kan om handboll. För under den gångna säsongen har jag såväl tippat Kristianstad på kvalplats som starkt ifrågasatt tränarbytet när Ola Lindgren tog över nu under våren. Så fel jag fick. Och även om Kristianstad långt ifrån är mitt favoritlag så är jag helt uppriktig när jag säger att det är förbaskat roligt att vi för första gången sedan 1996 får skånskt i sm-finalen på herrsidan.

H43 upprätthöll hedern och vann den totalt betydelselösa matchen mot Västerås med 36-27. Bra så. Segrar har alltid ett värde i sig och någonstans var det också glädjande att spelare som Måns Gerdtsson, 8 mål, och Pavle Karacic med 6 mål utmärkte sig lite extra. Dessa båda herrar är unga egna produkter som vore alldeles utmärkt att bygga på när laget nu tvingas börja om i allsvenskan.

Nu kan vi lägga den helt otroligt turbulenta säsongen 2011-2012 till handlingarna och istället blicka framåt. För H43:s del gäller det nu att bygga ett nytt lag. Indikationerna i media är att laget ska vara slagkraftigt i allsvenskan, tillhöra toppen och möjligtvis vara aktuellt för ett avancemang tillbaka till elitserien redan om ca. ett år. Låter ganska trevligt i mina öron, men samtidigt måste man bygga både kort och långsiktigt. Det går inte att på nytt sätta allt på ett kort det första året och att ett då missat avancemang skulle innebära katastrof!

Jag tror att vi kommer att få se rätt stora förändringar i truppen, konstigt vore det annars. Zoran Roganovic har det redan skrivits mycket om i lokala medier och den femfaldige skytteligavinnaren är hett villebråd bland övriga skånska elitklubbar. Lugi och Kristianstad har det pratats mest om men även Ystad och Malmö har hört sig för. Zoran själv deklarerar att han allra först ska ha ett samtal med H43 för att höra om deras tankar inför framtiden. Zoran säger också att det inte på något sätt är självklart att han lämnar. Om H43 kan lägga fram en intressant plan för framtiden kan det vara så att Zoran stannar kvar och spelar i allsvenskan.

Personligen är jag inte övertygad om att det bästa för H43:s del är om Zoran stannar. I alla fall inte långsiktigt. Zoran är en fantastisk handbollspelare och när han är på rätt humör och får rätt utrymmen så skulle han väl mer eller mindre kunna vinna en hel del allsvenska handbollsmatcher på egen hand. Men är det egentligen det H43 behöver nu? H43 har åtminstone de tre senaste säsongerna varit nästan löjligt beroende av Zoran Roganovic, något det måste bli ändring på. Rent sportsligt måste fler beredas utrymme och jag är långt ifrån säker på att det ger en del unga spelare den bästa utvecklingen att ständigt få spela 5-5 när Zoran blir punktmarkerad. För den risken måste ses som överhängande i match efter match i allsvenskan.

Dessutom tycker jag att frågan om Zorans motivation är relevant att ställa. Känner han innerst inne för att spela i allsvenskan. Om så inte är fallet finns alltid risken att han blir en belastning för klubben och laget. Och på rak arm finns det ingen spelare jag skulle unna så mycket att istället få spela i ett slutspel, och få chansen att vinna något. Jag vill egentligen inget hellre än att fortsätta se Zoran Roganovic i H43-tröja nummer 23. Men kanske inte just här, just nu!

Bland övriga spelare är det nog endast Espen Christensen som kan tänkas få en del erbjudanden från andra elitserieklubbar. Bland annat har IFK Kristianstad varit intresserade av honom tidigare. Kanske kommer också Lugi att ställa en förfrågan till Espen när nu Linus Persson försvunnit till Viborg. Med risk för att nervärdera övriga H43-spelare så har jag svårt att se att elitserieanbuden skulle hagla.

För H43:s del gäller det att hitta rätt. De spelare som bestämmer sig för att stanna, eller komma till måste i första hand verkligen vilja spela för H43, och vilja spela i allsvenskan. Då läggs en grundbult stabil nog att bygga ett framgångsrikt lag ur. Silly Season är nu i full gång. Kan tänka mig att den kommande månaden blir ganska intensiv med H43-ögon sett!


Kommentarer
Postat av: ola

Oskar, det är självklart det är bäst för h43 att Zoran stannar! Vi kan inte tappa den spelare med störst hjärta för klubben, Zoran är h43 för tillfället och tillsammans med kos skulle nog h43 kunna ta sig tillbaka till elitserien relativt snabbt. MEN jag tror inte Zoran stannar, känns som han är rätt trött på klubben förtillfället, och förtjänar egentligen en bättre klubb. Men hoppas av hela mitt hjärta att zoran stannar

2012-05-07 @ 00:23:16
Postat av: Ett friskt och sunt H43!

re: ola



Zoran är H43, det är precis det som är felet med ditt resonemang. H43 blir H43 om Zoran går till någon av de andra elitklubbarna i Skåne. Kristianstad verkar vara helt rätt för Zoran att avsluta sin spelarkarriär i, sedan kommer han tillbaka till H43 som ledare eller ass. tränare till Kos.



H43 måste stå på egna ben utan ekonomisk dopning! Bygg upp herrlaget från grunden istället, så kommer publik och sponsorer, när laget blir ett vinnande lag med unga och engagerade vinnarskallar.

2012-05-07 @ 07:58:02
Postat av: Världsmästare på läktaren

Zoran klar!

2012-05-10 @ 16:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0