En allsvensk trupp tar form

Så blev då nyförvärvet av Christoffer Geissler officiellt. Bra jobbat säger jag till herrelitkomittén som ansvarar för för herrtruppen. I Christoffer Geissler får H43 förutom en utmärkt spelfördelare och strateg, även en ledargestalt som höjer kvalitén på träningar och som troligen kommer att göra sin omgivning bättre. Även om "Stoffe" inte är en superstjärna som det alltid gnistrar om har jag svårt att tänka mig ett bättre nyförvärv i nuvarande situation. Med "Stoffe" vet man alltid vad man får. Och dessutom tror jag att med hans tidigare sejour i klubben i åtanke så finns där ett H43-hjärta som bankar.

Fortfarande finns det en hel del luckor att fylla för att H43:s trupp ska vara komplett. Men vi kan i alla fall börja ana konturerna av det lag som ska försöka att ta H43 tillbaka till handbollens finrum snarast möjligt! Utöver redan klara spelare finns det en uppsjö av rykten om spelare på ingång till klubben. Leker vi fritt med tanken att dessa verkligen kommer skulle en trupp kunna se ut så här.

Målvakter: Philip Ståhl finns ju som bekant kvar, och som jag har varit inne på tidigare tycker jag defenitivt att han förtjänar en rejäl chans. Men samtidigt har han inte riktigt visat sig vara en målvakt som levererar i match efter match och han behöver minst en likvärdig konkurrent bredvid sig. Det mest specifika ryktet jag hört om målvakt på ingång heter Giorgio Jancevski nu senast i Trelleborg som åkte ur allsvenskan. Om jag inte missminner mig så spelade Giorgio säsongen 2010-2011 i Lindesberg och har således kännt på elitserien. Känner dåligt till Giorgio men tror att han i sina bästa stunder är en alldeles utmärkt målvakt.

Vänstersex: Oscar Jensen finns kvar om jag inte missat något. Oscar gjorde knappast någon succé i kvalserien när han fick massor av speltid. Men samtidigt vet jag sen tidigare att här finns kvalitéer och med en ordentlig försäsong och sedan förtroende från början tror jag Oscar kan bli en tillgång på allsvensk nivå. Han måste dock hitta tillbaka till sin orädda "allt att vinna" mentalitet som var så lyckosam när han debuterade i a-laget under kvalserien på vårkanten 2010. Bredvid Oscar gör rykten gällande att Simon Nyberg från Lugi mer eller mindre är klar för klubben. Simon har väl haft lite av samma situation i Lugi som Oscar haft i H43. Skulle tro att dessa två kan komplettera varandra och dela på speltiden på ett alldeles utmärkt sätt!

Mittsex: Martin Karlsson har kontrakt även över nästa säsong. Hans debutsäsong för betecknas som mycket ojämn, men med flertalet insatser som lovade mer. Även Petter Strömberg verkar trots allt bli kvar. Och liksom Martin har Petter haft en ojämn säsong. Med rätt utveckling har alltså H43 bra potential på linjen. Vad som händer med Jens Eriksson har jag ingen aning om, men vad jag skulle vilja se i H43 är en stark offensiv kraft på linjen. En spelare som suger till sig bollar och verkligen sätter dit lägena från sex meter. Utan att ha den blekaste aning om nuvarande kontraktsläge så är Andreas Folkstrand en spelare jag verkligen skulle vilja se i H43, nu eller i framtiden. Andreas vräkte in mål i allsvenskan säsongen 2010-2011 när han spelade för Stavsten. Den gångna säsongen har han dessutom fått värdeful erfarenhet från den danska andraligan när han spelet för Fredericia!

Högersex: Här finns i dagsläget endast Pavle Karacic. Pavle visade med ett par fina inhopp under den gångna säsongens slutskede att han är redo för den här nivån. Men ett par fina inhopp är inte detsamma som att hålla i match efter match under en hel säsong och troligtvis behöver klubben värva ett komplement som är på samma nivå som Pavle. Har i dagsläget inte hört så mycket som en viskning i ryktesväg om någon högersexa på ingång!

 

Vänsternio: Placerar faktiskt Fahrudin Zaimovic här med tanke på Christoffer Geisslers intåg i truppen. Fahrudin gjorde också sina bästa insatser under säsongens slutskede på just denna positionen när Johannes Sandgren var skadad. Än så länge är Fahrudin ensam men jag leker med tanken om att ryktet om Joakim Bååk är sant, och då får H43 en offensivt starkare vänstersida än man haft på bra länge.

 

Mittnio: Här har vi nu den perfekta mixen mellan gammalt och ungt. Inspiration och erfarenhet och så vidare. Med Christoffer Geissler och Adam Sandgren har H43 en uppsättning på mittnio som laget skrikit efter under flera år. I och med detta borde problemet med H43:s många gånger stereotypa och lite statiska anfallspel vara ett minne blott.

 

Högernio: Inte mycket att säga om. Zoran Roganovic och Måns Gerdtsson tillsammans ger en uppsättning på högernio som många elitserieklubbar tittar avundsjukt på. Denna position kan snarast skapa angenäma problem för "Kos". Om Måns forsätter i samma stil som i slutet på den gångna säsongen blir han för bra för att endast nöta bänk! Samtidigt vore man idiot om man tror att han ska peta Zoran.

 

Som ni märker bygger min trupp så här långt ganska mycket på rykten. Kanske kommer det inte alls att se ut så här när det är klart. Men OM det gör det. Då har H43 en trupp klart stark nog för att utmana om seriesegern i allsvenskan. Eller om ni så vill, en trupp stark nog för att spela elitserien säsongen 2013-2014!


Kommentarer
Postat av: Supporter

bååk är klar!

2012-05-30 @ 13:12:37
Postat av: Kaggn

In med simon nyberg från lugi som sexa. En bra handbollspelare som tyvärr fått stå i skuggan bakom gummi. Hett tips!!

2012-05-30 @ 18:33:51
Postat av: Marcus

Petter får inget nytt kontrakt då redan 3 st mittsexor är före honom.

2012-05-30 @ 19:42:03
Postat av: Oskar

3 st?? Martin Karlsson och eventuellt Jens också. Men sen??

2012-05-31 @ 12:27:34
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/
Postat av: Marcus

Ingen Jens heller, Martin, Anderberg och Bruhn / Bygdemark förhoppningsvis.

2012-05-31 @ 12:51:11
Postat av: Mitt6

Enligt vad jag hört så tackade Petter nej till det erbjudandet H43 erbjöd. Är parterna inte överens är det självklart viktigt att direkt söka nya förstärkningar.

2012-05-31 @ 13:33:21
Postat av: Marcus

Han tackade nej skrev på för Lindesberg, bröt kontraktet, träna med h43 trodde han skulle få kontrakt, fick inget nytt kontakt .

2012-05-31 @ 13:35:37
Postat av: Mitt6

Lejonen i div.2 då? De behöver väl en duktig mittsexa och sen är dörren till A-laget alltid nära?

2012-05-31 @ 15:08:20
Postat av: Charles

Nyberg klar enligt honom själv.

2012-05-31 @ 18:20:21
Postat av: Guran

Petter skrev på för Lindesberg p.g.a att H43 inte svarade på upprepade kontaktförsök. När sedan kontraktet med Lindesberg bröts blev diskussionen med H43 aktuell.Petter och tränaren ville en fortsättning men några i herrkommiten sa nej. Så behandlas spelarna i H43.

2012-05-31 @ 19:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0