Det händer saker

Formandet av en allsvensk trupp pågår säkerligen för fullt för H43:s del. I dagarna blev det klart att såväl Espen Christensen som Kalle Björkman lämnar laget och söker nya utmaningar. Knappast några stora överraskningar att dessa båda lämnar men främst i Espens fall givetvis ett tungt tapp.

Espen Christensen lämnar H43 och går till Lugi. Personligen känner jag alltid att det känns lite jobbigt när H43-spelare byter till just vinröd färg. Men just i detta fallet är det svårt att ha åsikter om Espens klubbyte. Espen är 28 år och befinner sig mitt i karriären. Han har troligen sina allra bästa år som målvakt framför sig inom en ganska kort framtid, och ett år i allsvenskan i detta skede hade för Espen betytt ett förlorat år. Espen har dessutom knackat lite på den norska landslagsdörren under en tid och behöver givetvis spela på högsta nivå för att öka sina landslagschanser. Espen ersätter därmed också Linus Persson som lämnar Lugi för spel i danska Viborg. Jag får passa på att önska Espen lycka till i sin nya klubb och det ska bli kul att se hur bra han kan prestera med ett av elitseriens bästa försvar framför sig!

Kalle Björkman lämnar H43 och går tillbaka till norska Elverum som han kom ifrån för snart två år sedan. Tiden i Elverum är vad jag tolkat det som Kalles bästa i karriären där han även under en säsong fick utmärkelse som norska ligans bästa högersexa. De två åren i H43 kan knappast anses lika lyckosamma för Kalle och det är bara att önska Kalle lycka till i Elverum.

För H43:s del innebär det främst att jakten på en ny målvakt måste intensifieras. Philip Ståhl finns givetvis kvar, men även om han besitter många kvalitéer och förtjänar en ordentlig chans i H43 så har jag mycket svårt att se Philip axla manteln som förstemålvakt under en hel säsong. Ett namn som nämnts i kommentarerna här på bloggen är Emil Jungman, ett namn som även jag tycker hade varit som klippt och skuret för H43 just nu. Emil har H43 som moderklubb, har fått fin rutin med ett par års proffsspel i Norge och Danmark. Emil är dessutom 32 år fyllda och kan bidra med just rutin och erfarenhet till ett lag som jag tror annars till stor del kommer att bestå av unga spelare. Emil har dessutom tidigare tränat under Veroljub Kosovac och dessa båda herrar känner varandra ganska väl. Jag känner inte alls till Emils kontraktsituation eller om där ens finns ett intresse, men att inte ens ställa frågan vore i mina ögon ett tjänstefel av herrelitkommitén.

Kalle Björkmans försvinnande känns sportsligt inte som ett lika stort tapp. Men även på högersex behövs troligtvis någon form av nyförvärv. Ryktet säger nämligen att Fredrik Creutz gjort bort sig ytterliggare än gång och inte är önskvärd i klubben längre. Jag ska dock med en gång påpeka att jag inte undersökt sanningshalten i det ryktet. Hur som helst finns Pavle Karacic på just högersex. Klubbens kanske största talang just nu och defenitivt en spelare att satsa på. Men Karacic är ung och kan då och då behöva avlastning. Det är inte rimligt att begära speltid nonstop en hel säsong av en 19-20 åring.

Det hade varit trevligt med en sammanfattning av läget på H43:s hemsida snart. Jag tror att vi är många som är nyfikna på hur läget är i truppen och vad vi kan förvänta oss när sommaren har passerat. Jag har många gånger tidigare kritiserat den bristfälliga uppdateringen på H43:s hemsida men har på senare tid lugnat mig. Jag har med tiden förstått att uppdateringen sker i princip helt på ideell basis och att man därför måste ha förståelse för att det ibland bli fördröjningar. Men för att åter kritisera lite så kan jag känna att ideell basis eller inte så måste H43 även ge sina supportrar och samarbetspartners med mera det vi vill ha. Hålla intresset vid liv nu när säsongen är över. Ta chansen att öka intresset och skapa en riktigt bra nystart i allsvenskan. Med risk för att vara onödigt spydig och bitter kan jag ju påpeka att inte heller jag tjänar några pengar på mitt bloggande, men till och från behöver jag knappast anstränga mig för att komma ut med nyheter långt tidigare än de publiceras på H43:s hemsida!

Kommentarer
Postat av: Latte

Vad gäller H43s web är det trots allt så att de kan inte publicera rykten, tankar och gissningar som du kan göra i din blogg. Det som skrivs på h43lund.se är officiellt och det är inte alltid samma person som beslutar och som lägger upp på sidan. Antar att beslutsvägar och kommunikation tar tid om det är flera involverade.

2012-05-23 @ 23:53:07
Postat av: Oskar

Det har du givetvis rätt i. Men det hade inte hindrat en sammanställning av vilka spelare som är under kontrakt, och vilka spelare från den gångna säsongen som kommer att lämna!

2012-05-30 @ 10:29:15
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0