Sluta gnälla

Som H43-supporter har man dessvärre vant sig vid negativ publicitet de senaste åren. Det kan röra sig om allt från uteblivna sportsliga framgångar, ekonomiska kriser, fråntagna poäng pga. miss att registrera nyförvärv eller en marknadschef som gör ett hjärndött uttalande på facebook. Därför tycker jag att det är väldigt trevligt när nyheterna rör hur klubben lyckats knyta en erkänt duktig tränare med goda meriter och god erfarenhet till sig. Jag vågar på rak arm här nästan påstå att när det gäller tränarkompetens är det väldigt få, om ens några andra elitserietränare som slår Kos på fingrarna.

Men likt förbaskat ska det gnällas. Det gnälls från mer eller mindre officiella personer likväl som från de egna supporterleden vilket för mig är det mest upprörande. Låt oss istället glädjas åt att H43 lyckats knyta ett starkt tränarnamn till sig. Och även om jag kan hålla med om att tajmingen är olycklig, tror jag inte att klubben hade kunnat agera på så många andra sätt.

För omkring två år sedan skrev H43 ett kontrakt med Tomas Westerlund. Kontraktet löd på 2+1 år. De två första åren har snart passerat och kvar återstår endast det som brukar kallas för ett optionsår. Ett optionsår kan alltid avstås från någon av parterna, och det är alltså detta H43 väljer att utnyttja nu då man föga förvånande inte är helt nöjda med den sportsliga utvecklingen. Tomas har alltså hela tiden varit medveten om att det inte finns några garantier för det tredje året, så beskedet att han inte får fortsätta kan inte ha kommit helt överraskande trots allt. Sen kan jag hålla med om att det är väldans olyckligt att Tomas får höra om beslutet från annat håll först, OM nu så är fallet.

Kanske kunde klubben ha varit mer öppen mot Tomas med att man förhandlade med fler tränare, jag vet inte. Men samtidigt hade man knappast kunnat inforemera Tomas på ett allt för tidigt stadium heller innan man mer eller mindre har klart med en annan tränare. Lek med tanken att H43 deklarerar för Tomas att avsikten är att kontraktera Kos för nästa säsong. Tomas hade som vilken annan vettig människa som helst sökt sig om efter andra arbetsuppgifter. Och skulle det i det läget skita sig med Kos hade H43 hastigt och mindre lustigt stått utan tränare. Herrelitkommitén kunde således knappast säga upp Tomas kontrakt förrän kontraktet med Kos mer eller mindre var påskrivet och klart.

I en bransch som denna är det inte helt lätt, för att inte säga omöjligt, att köra med helt öppna kort. Dessutom tycker jag det är anmärkningsvärt vilket gnäll som verkar komma från egna supportrar. Under i princip hela säsongen har kommentarerna på den här bloggen efterlyst ett agerande från H43 i tränarfrågan. När man nu agerar och dessutom presenterar ett starkt namn, då är det också fel. Hur ska ni ha det egentligen?

Att beslutet offentliggörs nu, med en stundande kvalserie framför oss är givetvis olyckligt. Men om jag uppfattat det hela rätt så kände man sig tvingad till detta nu, då uppgifter läckt ut till media. Man snabbade på processen med Kos, och kunde presentera en lösning för att få slut på spekulationer. Så just när det gäller tajmingen ska vi nog vara bra mycket mer kritiska mot grävande journalister än mot den egna klubben.

Dessutom kan det vara bra att få slut på spekulationer inför stundande kval. Nu kan alla spelare och ledare koncentrera sig till 100% på det sportsliga vilket jag är säker på att dem kommer att göra också!

Till sist vill jag också nämna några saker kring kommenterandet på den här bloggen. Jag tycker bara det är roligt när folk kommenterar mina inlägg. Det innebär att det jag skriver engagerar och bidrar till bevakningen kring H43. Och kanske kan min blogg också fungerar för ett ställe där H43-supportrar kan ventilera både stort och smått. Men som ansvarig för bloggen tycker jag man ska tänka efter både en och två gånger vad man skriver. Det är så lätt att vräka ur sig en massa skit när man kan gömma sig bakom ett anonymt "nickname". Jag har möjligheten att begränsa möjligheten till att kommentera. Jag kan göra så att alla kommentarer ska godkännas av mig först innan dem publiceras. Men eftersom jag tror att merparten av mina läsare är vuxna nog att veta vad som är lämpligt att skriva så vill jag inte göra det. Men jag kommer inte att dra mig för att göra det om jag anser att det som skrivs tenderar till att vara rena personangrepp. Vi är inte riktigt där än. Men under den gångna säsongen har flera mer eller mindre "skarpa" kommentarer synts.

Kom igen nu H43:are. Låt oss stötta laget utav bara helvete under kvalet. Därefter tycker jag att vi kan se framåt med ett visst mått av tillförsikt!

Kommentarer
Postat av: Birger

Oskar

Håller helt med dig.

Dessa fega stackare som gömmer sig bakom anonyma signaturer och spyr sin galla över andra, skäms.

2012-03-18 @ 12:05:39
Postat av: världsmästare på läktaren

Bra inlägg Oskar och som du förstår så håller jag med dig i det du skriver men tråkigt nog så har värvningen av "Kos" inte fått den positiva uppmärksamhet som klubben hoppades på. Istället så har fokus legat på att Tomas Westerlund skulle fått beskedet av en journalist. Det problemet hade inte uppstått om folk inom klubben kunde vara lite mer professionella och lära sig att hålla käften.

Samma sak hände när klubben skulle meddela spelare och tränare om att man inte skulle klara elitlicensen, då började media ringa innan mötet satt igång enligt mina källor.



Sen undrar jag om det verkligen är så många H43 supportrar som verkligen saknar Johan Brännberg och Daniel Lindqvist?

2012-03-18 @ 15:58:54
Postat av: Åskådare

Håller med "världsmästaren på läktare"

Det är inte värvningen av kos jag är emot, utan hanteringen av människor i H43. Jag har gnällt mycket på Tomas W men så behandlar man inte honom eller andra människor.



Och du "Birger"

Du gömmer dig lika mycket som jag med ditt nickname.



En fråga bara!! Hur har H43 råd med kos? H43 har ju inte råd att betala full lön till sina spelare. Blir det ett nytt kraftsamlingsmöte i januari 2013 igen? Får hoppas att det är en sponsor som går in och tar hans lön.

2012-03-18 @ 20:04:51
Postat av: Vreten

Åskådare: Nu får du läsa på lite innan du häver ur dig fler felaktiga uppgifter. Börje sa i artikeln som publicerades i sydsvenskan den 17/3 att tränarstaben inte kommer kosta mer nästa säsong än pågående.

Tack vare kraftsamlingen får spelarna fulla löner och har därmed inte påverkats.

2012-03-18 @ 20:28:04
Postat av: Åskådare

Till "Vreten"

Tror du på allt som står i tidningen. Har du en aning om vad en tränare som Kos kostar? Det är inte samma lönekaliber som Tomas W.Var du på H43:s infomöte om varför dom tog det beslut som dom gjorde i januari månad. Jag var och spelarna får inte full lön. H43 har en skuld till dom.



Du får nog ta reda på lite fakta innan du kommenterar ett inlägg.



Vet du om alla som sa att dom skulle betala har betalt?



Visst ja det har ju inte stått i tidningen så du kan inte kommentera.

2012-03-18 @ 21:21:53
Postat av: Charles

Eftersom ens bidrag i Kraftsamlingen bara var bindande om Kraftsamlingen klarade samtliga tre krav inom den tid som avsattes så finns det säkert många som valt att inte lägga in de pengar de utlovat. Som vi alla vet så var det endast ett av de tre målen som uppfylldes i tid.

2012-03-19 @ 11:46:59
Postat av: Birger

Vi som var på uppföljningsmötet för ca. 2 veckor sedan fcik reda på att per 0228 var 79% av de utlovade pengarna inbetalda.

Resten lär komma inom kort och det berättades också att man skulle påminna dem som inte hade betalat.

Ta gärna reda på fakta och sprid inte onödiga rykten.

2012-03-19 @ 14:10:03
Postat av: Charles

Birger>>



Mig veterligen har inga påstötningar gjorts hos de som valt att inte betala pga att Kraftsamlingens mål inte nåddes. Har du annan information?

2012-03-19 @ 18:33:27
Postat av: Tyvärr

Jo, H43 kommer sakna BRännberg/Lindqvist i kvalet!!!

Tyvärr så klarar vi inte kvalet utan dessa två, så ser verkligheten ut oavsett om du gillar dem eller inte så var det etablerade elitseriespelare!!!!

Blir nog tyvärr allsvenskan nästa år då jag tror Aranäs Hammmarby och Västerås tar de tre elitserieplatserna!

2012-03-20 @ 16:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0