Informations- och kraftsamlingsmöte

Var tidigare ikväll på ett ganska välbesköt möte inför ca 100-talet åhörare. H43:s ordförande Niclas Nilsson informerade om läget samidigt som en hel del diskuterades om vad som kan göras för att stärka klubbens ekonomi.

Uppskattade verkligen det här mötet. Det gav mig som en "vanlig supporter" chansen till lite bättre insikt och förståelse kring det som händer klubben. Vilken oerhörd mängd ideella timmar som läggs ner av olika människor i klubben. En dålig ekonomi har under lång tid lett till att man skurit ner på administrativa kostnader till förmån för satsningen på elitlagen. Idag har H43 endast en tjänst på 60% knuten till den administrativa verksamheten. Allt övrigt sköts ideellt.

Att sköta det ekonomiska i en elitserieklubb idag är givetvis inte lätt. Det blir inte lättare av att man till stora delar får gissa sig till såväl sponsorintäkter som publikintäkter. Kombinera detta med sportsligt svaga resultat som leder till en osäkerhet kring vad man kan erbjuda sponsorer inför kommande säsong så förstår vi alla vilken negativ spiral H43 hamnat i.

Det finns säker mycket som skulle kunna gjorts annorlunda, men om resurser saknas är det helt enkelt svårt att hinna med allt som måste göras. Bortsett från den miljon kronor som H43 på kort tid behöver få in så måste man också bygga upp en stabil och bra organisation som på sikt kan stärka klubben ännu mera. Det administrativa jobbet har länge åsidosats och behöver bli bättre för att vara värdigt en elitserieklubb.

En hel del idéer togs upp som kan stärka klubbens ekonomi. Men för att dessa sak bli verklighet måste det finnas personer som orkar jobba med dessa. De aktiva krafterna som finns i klubben har redan som det är idag för mycket att göra. Fler behöver bli delaktiga.

En sak som jag via min blogg vill slå ett slag för är vad som kallas ett "resten av säsongenkort". Ett säsongskort som berättigar inträde till de 6 hemmamatcher som H43 har kvar på säsongen. Detta säsongskort kommer att kosta 1000 kr och kan på kort sikt ge klubben sköna pengar om folk nappar på det. Information kring detta lär komma på hemsidan imorgon, men jag skulle tro att det redan nu går bra att anmäla sitt intresse via: [email protected]
Kan kanske nämnas att det ju faktiskt "räcker" att 1000 personer köper detta årskort för H43 ska få in den där miljonen. Så alla ni som inte har årskort bör slå till. Och för oss som redan har årskort skadar det ju inte att försöka övertala släkt och vänner att köpa ett årskort.

När det gäller spelarna kan jag nämna att Zoran Roganovic gett H43 ett konkret förslag som går ut på att han går till en annan klubb för att frigöra kapital, och säkra eventuella övergångspengar till klubben. Och dessutom sagt sig villig att genom sitt företag som är under uppstart sponsra klubben med 50000-100000 kronor nästa säsong. Zoran gör alltså verkligen allt han kan för att rädda klubben. Behjärtansvärt även om det innebär att vi förlorar honom i laget.
Zoran var förresten märkbart irriterad på Niclas Nilsson, främst för att han inte fått något besked gällande sitt förslag.

Växlade ett par ord med Christoffer Fors efter mötet. Och även han poängterade det jobbiga i att inte få några besked. Klubben flyttar ideligen fram sina besked vilket gör det omöjligt för spelarna att agera. Det lät dock inte som om Christoffer söker sig bort aktivt förrän han får ett defenitivt besked från klubben om vad som gäller. Christoffer var dock ganska tydlig med att spel i allsvenskan inte känns aktuellt. För hans egen utvecklings skull måste han fortsätta spela i elitserien.

Klubben ska nu utvärdera samtliga förslag som kommit in. Om dessa är genomförbara och ger en ekonomisk förbättring såväl på kort som lång sikt så behöver det inte vara kört än. Ser man en genomförbar lösning senast den 31:e januari försöker man att på sportslig väg stanna kvar i elitserien. Och man hoppas kunna ge ett besked redan på fredag i nästa vecka. Nu är det bara att hålla tummarna!

Kommentarer
Postat av: Världmästare på läktaren

För det första så detta "säsongskortet" ni nämner bara en kortsiktig lösning för att "rädda" denna säsongen. För det andra så behövs det 1000 personer, det har vi knappt haft på läktaren denna säsongen.



Var är dom långsiktiga lösningar Oscar, du verkar ha mycket idéer och tankar men inga riktiga svar och att hålla tummarna håller inte längre. Om du vill göra någon skillnad så finns det flera ideellt arbetade som behöver hjälp..



”The Superior man is modest in his speech, but exceeds in his actions” – Confusius

2012-01-23 @ 15:29:00
Postat av: Oskar

Jag är medveten om att jag skulle kunna bidra mycket mer. Men samtidigt anser jag att man inte ska tacka ja till sådant man inte med säkerhet kan hålla. Tiden är en bristvara som nybliven småbarnsförälder och bara att bevittna alla matcher och sätta sig ner och blogga en halvtimme då och då ger samvetsproblem.



Jag vill påpeka att jag vid flera tillfällen i år lockat bekanta till matcherna, inte minst vid hemmamatchen mot Aranäs, "En match för Lund", så kanske engagerar jag mig en del i det tysta.



Och kanske är jag så naiv att jag vill tro att min blogg åtminstone på sikt kan göra skilland. Jag har trots allt 50-100 läsare varje dag och får en hel del berömm för min blogg. Dessutom skrivs det ju inte överdrivet mycket om H43 i övriga medier.



Gällande "resten av säsongenkortet" är det kanske tur att jag nämnt det då det fortfarande saknas information om det på H43:s hemsida. Är medveten om att det är en kortsiktig lösning. Men alla lösningar är väl bra!

2012-01-24 @ 13:58:25
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/
Postat av: Kula

till "Världsmästaren på läktare"

Du har ju många och ibland intressanta inlägg på Oskars blogg, dock ofta rätt kritiska. Är det inte dags att du själv hjälper till med lita kreativa och positiva ideer och inte bara agerar världsmästare på läktaren, det är vi ju alla!

2012-01-24 @ 18:54:01
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: Oskar



Tycker du har många bra synpunkter och jag har gett dig beröm flertalet gånger för kloka inlägg. Däremot så är jag trött på att höra personer säga "gör si, gör så" samtidigt som dom inte vill lägga ner någon tid själv.



Re: Kula



Jag har lagt ner många timmar ideellt inom H43. Dessvärre har jag av olika anledningar inte jobbat något ideellt de senaste åren. Men har god insyn i föreningen genom bekanta som fortfarande jobbar ideellt. Tyvärr så början den ideella stommen i H43 (andra föreningar också) bli äldre och äldre och därför finns inte orken att driva alla projekt som dyker upp. Dagens ungdom har tidsbrist och dom jobbar definitivt inte "gratis", ett problem som inte fanns för några år sedan. Mats Mårtensson i H43:s styrelse driver ett företag med 200 anställda, men han har tid att försöka hjälpa föreningen både personligt och ekonomisk?



Jag står bakom styrelsens beslut och jag vet om det den enda lösningen är att börja om på nytt. H43:s problem är inget unikt och det som oroar mig är att fler klubbar kan tvingas att ta samma beslut och sedan är cirkusen igång. Det är lätt att komma med kreativa och positiva idéer när man inte behöver fullfölja dom själv. Tiden får utvisa hur många det är som kommer att öppna plånboken eller jobba ideellt, men min livserfarenhet säger mig att man står sig själv närmst.



"We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." -Einstein

2012-01-24 @ 22:36:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0