Höstens betyg

Jag har vid ett par tillfällen betygsatt H43-spelarna efter deras prestationer på plan. Ett inslag i min blogg som jag på en del kommentarer tolkat som rätt uppskattat. När elitserien nu är inne i ett drygt månadslångt uppehåll kan det väl vara lämpligt att betygsätta spelarna insats under höstsäsongen.

Jag kommer att betygsätta alla spelare som åtminstone gjort något inhopp under hösten. De som jag utelämnar är Pontus Ingesson, Pavle Karicic och Alexander Ekdahl. Dessa har inte spelat överhuvudtaget. Däremot kommer givetvis Johan Tholin och Jesper Parker att finnas med, även om dessa inte ingår i den egentliga truppen.

Det kommer givetvis att avspeglas en aning att jag har större förväntningar på vissa spelare än vad jag har på andra. 
Betygskalan är som följer.
1 = Underkänd
2 = Godkänd
3 = Bra
4 = Mycket bra
5 = Landslagsklass

1. Espen Christensen: Inledde säsongen fantastiskt och var länge den elitseriemålvakt med högst räddningsprocent av de som fått kontinuerlig speltid. Sen kom den där förbaskade muskelbristningen och efter det har Espen inte riktigt varit så bra som vi vant oss vid. Han har gjort ett par bra matcher men lägstanivån har dessvärre sjunkit. Utan den där skadan hade Espen nästan kunnat vara aktuell för den norska em-truppen, nu är han inte riktigt landslagsmässig men jag är övertygad om att han kommer dit igen.

BETYG: 4 


16. Philip Ståhl: Oturen grinade verkligen Philip i ansiktet när han skadade sig under uppvärmningen vid hemmamatchen mot Hk Malmö. Philip skulle då få chansen att visa hur duktig han är när Espen redan var skadad. Philip har annars fått väldigt sparsamt med speltid under säsongen, men främst på försäsongen visade han att där finns något att bygga på.

BETYG: 2

Johan Tholin: Kom in som tänkt reservmålvakt när Espen blev skadad. Istället blev han förstamålvakt med ett tungt ansvar vilandes på sina axlar. Givetvis en övermäktig uppgift för en målvakt som tidigare under säsongen endast spelat divison 3 handboll. Johan inledde därmed darrigt men har efter det visat vid flera tillfällen att han är en mycket duktig målvakt, inte minst i sista hemmamatchen mot Alingsås. Efter förutsättningarna har Johan gjort det alldeles utmärkt.

BETYG: 3

Jesper Parker: Lånades in från Sävehof för att täcka upp när även Phlip blev skadad. Succén uteblev och Jesper blev klart utkonkurrerad av Johan Tholin. Jag blev faktiskt förvånad att Sävehofs tredjemålvakt inte är bättre än så här.

BETYG: 1

2. Jens Eriksson: Jens har inte riktigt fått samma förtroende som förra säsongen då främst Petter Strömberg tagit för sig alltmer. Jens har dock varit en fortsatt viktig kugge i mittförsvaret och även om jag fortfarande tycker att Jens mellan varven är stor och tung och har svårt att hänga med i fötterna så tycker jag han har lyft sitt försvarspel jämfört med förra säsongen.

BETYG: 2

4. Kalle Björkman: Har hittils i år spenderat väldigt mycket tid på bänken. Tycker dock att Kalle på det stora hela tagit vara på de chanser han fått och gjort flera pigga inhopp. Dessutom har han till och från stått för ett ganska säkert straffskytte.

BETYG: 2

5. Måns Gerdtsson: Lever i skuggan av Zoran Roganovic och har dessutom en hel del skadeproblem. Gör sällan bort sig när han får chansen men nog hade jag hoppats mer på Måns. Dock gör han i princip det han ska när han får sina minuter.

BETYG: 2

8. Oscar Jensen: Har tillbringat största delen av säsongen på läktaren och lider lite av att Christoffer Fors i år tagit steget till att bli en av lagets bästa spelare. Kan dock tycka att Oscar faktiskt kunde fått några fler chanser. Under de år han tillhört a-truppen har Oscar aldrig gjort bort sig när han fått chansen och jag uppfattar honom som en stabil elitseriespelare.

BETYG: 2

9. Adam Sandgren: Värvad främst med tanke på framtiden men har till och från under hösten redan visat att besitter fina handbollskunskaper blott 19 år gammal. Hade sin bästa insats i bortamatchen mot Alingsås då han var en av lagets bästa spelare. Sett till hela hösten har han gjort en okej insats men många gånger blir det tydligt att han väger alltför lätt. Med 10 kg extra på den kroppen kommer han att göra livet surt för många elitserieförsvar i framtiden.

BETYG: 2

10. Fahrudin Zaimovic: Jag hade stora förhoppningar på att Fahrudin skulle bli det självklara valet på mittnio. Han har fina egenskaper med ett bra rörelsemönster, bra skott och en bra speluppfattning. Men totalt sett har värvningen av Fahrudin fått lite floppvarvning på sig. Har till och från känts fastfrusen på bänken men har i en halvlek mot Hk Malmö och nu senast mot Guif visat lite av sin kompetens.

BETYG: 2

11. Martin Karlsson: Ny för året på mittsex. Är en vädligt annorlunda mittsexa jämfört med Jens och Petter. Något lättare och betydligt mer rörlig. Har allt mer börjat gilla Martin och den typen av linjespel han står för. Dock har han under hösten varit väldigt ojämn och han måste bli bättre i sina avslut. Försvarsmässigt är han dock mycket bra!

BETYG: 2

13. Daniel Lindqvist: Har gjort en hel del fantastiska insatser under säsongen och lyft sig flera klasser jämfört med förra säsongen. Dock överskuggas till viss del hans fina prestationer av ett stundtals nonchalant spel med allt för hög felprocent.  Men hur som helst en av lagets absolut viktigaste spelare.

BETYG: 3

15. Johannes Sandgren: Johannes har till stora delar varit en besvikelse i år. Ett dåligt självförtroende har lyst om honom och jag tror inte att han känner att han får något större förtroende för Tomas Westerlund vilket gör att det knyter sig. Med Daniel Lindqvist på skadelistan gjorde han däremot en lysande insats uppe i Skövde följt av en fullt godkänd insats mot Guif hemma. Med lite mer speltid kombinerat med större förtroende från tränarhåll så tror jag att Johannes kan växa under våren.

BETYG: 2

17. Fredrik Creutz: Känslan är att här borde finnas så mycket mer hämta. Fredrik har nästan perfekta fysiska förutsättningar för den moderna kantspelaren. Han har blixtrat till till och från under säsongen men varit mycket ojämn. Till Fredriks försvar ska sägas att han ibland lider av lagets oförmåga att få ut bollarna på kanten.

BETYG: 2

19. Christoffer Fors: Har verkligen tagit ett stort kliv till denna säsongen. En av lagets bästa spelare under hela hösten och med få sämre insatser. Har klivit upp som en av elitseriens bästa vänstersexor med ett härligt avslutsregister. Precis som Fredrik Creutz lider Stoffe mellan varven av att bollen aldrig kommer ut till kanten, och då behöver han bli mer delaktig i spelet inåt i banan.

BETYG: 4

22. Petter Strömberg: Började säsongen fantastiskt och var väl närmast landslagsmässig i premiärmatchen mot Ystads IF. Sedan sjönk formkurvan stadigt främst offensivt och stundtals var han under främst november månad direkt dålig. Tyckte mig ändå se att Petter var på gång igen nu på slutet och jag vidhåller att Petter har stor potential till att bli en elitseriespelare av rang.

BETYG: 2

23. Zoran Roganovic: Känns kanske inte lika outstanding längre och de lite sämre insatserna har varit fler. Men samtidigt ska man ha klart för sig att Zoran har en bevakning av motståndarförsvaren som nästan ingen annan elitseriespelare har. Dessutom har han visat vid ett antal tillfällen att han fortfarande är elitseriens bästa spelare när han har dagen.

BETYG: 5

25. Johan Brännberg: Har tidigare varit kritsikt till Brännberg, främst för att han inte utvecklats som jag har hoppats. I år har han defentivt utevecklats i rätt riktning och främst har hans lägstanivå stigit rejält. Dock efterlyster jag forfarande fler insatser som det sprudlar om. Det är ytterst sällsynt att Johan utmärker sig som en av lagets bästa spelare. Å andra sidan är det skönt med en spelare som man vet vad man får av.

BETYG: 3

Det var det hela. Detta är mina åsikter och jag har givetvis mina favoritspelare. Kan tänka mig att många läsare tycker annorlunda. Kommentera då gärna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0