Fredag kväll

Och lite drygt 74 timmar återstår av den kraftsamling som ska avgöra om H43 ska stanna kvar och sportsligt fajtas om en elitserieplats, eller om man självmant ska ta steget ner i allsvenskan. Hur det går kan ni följa på H43:s hemsida där en lägesrapport uppdateras på ett alldeles utmärkt sätt!

I skrivande stund är i alla fall ett av målen redan uppfyllt. Man fick på ett ganska tidigt stadium in anmälningar från 50 personer som är villiga att göra en ideell insats för H43. Och ännu fler har senare tillkommit och nu är 57 personer anmälda. Mycket glädjande och det visar att det verkligen finns ett engagemang för H43.

Gällande de andra två målen så har man i nuläget fått in lite drygt 450 000 kronor. Alltså lite drygt halvvägs till de 850 000 man behöver. Gott så och vad det verkar fick man under dagen in ett enskilt bidrag på en ganska ansenlig summa då den insamlade summan plötsligt tog ett rejält skutt. Här hyser jag ganska gott hopp om att man ska nå hela vägen. Men troligtvis måste det till ett par lite större belopp från sponsorer eller liknande. Fortsätt hur som helst att bidra.

Känns värre när det gäller årskorten för nästa säsong där målet är att hamna på 250 anmälningar. I skrivande stund har man fått in 85 anmälningar vilket faktiskt redan nu i princip är en fördubbling av antalet årskort man har under pågående säsong. Att ytterliggare 165 personer ska anmäla sig känns därför något orimligt. Men jag hoppas verkligen jag har fel. Kanske värt att påpeka att man endast anmäler sig som årskortsinnehavare för nästa säsong nu. Betalningen görs i augusti 2012 och kan delas upp på autogiro på 10 gånger 200 kr. Dessutom gäller årskorten endast om H43 spelar i elitserien nästa säsong.

Johan Brännberg blev första H43-spelare att lämna laget. Han blev idag klar för allsvenska Hästö från Karlskrona. Johan valde alltså att utnyttja möjligheten att söka andra uppdrag som handbollspelare och givetvis försvagas en redan tunn trupp av detta. Johan har denna säsongen utvecklats till en stabil elitseriespelare och sällan gjort några direkt dåliga matcher. Men samtidigt spelar han på en position där det finns andra spelare som kan täcka upp. Och med framtiden i åtanke hade det kännts betydligt värre om Adam Sandgren varit den mittnia som valt att lämna.

Det finns dock en lite uppsida med att Johan Brännberg valt att lämna. H43 har troligtvis fått någon form av övergångsumma, eller det man kallar för utbildningsbidrag. Och dessutom frigörs ytterliggare pengar när Brännberg försvinner från lönelistan.

Att det blev allsvenska Hästö för Johan Brännberg ser jag lite grann som en fingervisning om att H43-spelarna kanske trots allt inte är jätteheta på elitseriemarknaden. Som jag ser det är det väl sidan om Zoran Roganovic bara Espen Christensen, Daniel Lindqvist och Christoffer Fors som kan gå direkt in i andra elitserielag och stärka dessa. För övriga lär det i första hand handla om allsvenskan i första hand.

Om jag får spekulera fritt så funderar jag på om Daniel Lindqvist skulle kunna vara ett namn för Guif. Med ett förflutet i klubben skulle han kanske kunna passa som ersättare till oturlige Alexander Stenbäcken som slet av hälsenan på en av sina första träningar för klubben. Alexander som i sin tur värvats in som ersättare till korsbandskadade Robin Andersson. Kanske ett långskott, men en tanke i alla fall. Jag vill dock poängtera att detta helt och hållet är mina egna spekulationer och inget rykte jag hört.

Nu väntar en nerövs helg. Jag hoppas verkligen att detta går vägen. Själv ska jag fundera på vem mer jag kan övertala att anmäla sig för ett årskort. Kanske kan mina läsare göra detsamma!

Kommentarer
Postat av: Bigge

Lite tråkigt med Brännberg men ingen nyckelspelare.

Hoppas att styrelsen inte backar även om målen inte

uppnås till 100%.

Spelarna går väl ner i lön och det är en besparing

som säkert är viktig och som fler klubbar kanske skulle behöva.

2012-01-28 @ 14:26:17
Postat av: Åsiktsmaskinen

Intressant att du anser att Lindquist är ett namn för Guif, speciellt med tanke på att han leder listan för tekniska fel. Tvivlar på att han skulle ta en plats där.

2012-01-28 @ 15:04:43
Postat av: Oskar

Bigge.

Hoppas kan vi ju alltid. Men främst de 850 000 kronorna är väl ett absolut måste att få in för att klara driften.

De 250 årskorten däremot är väl upp till klubben själv att avgöra. Hade kännts idiotiskt att fullfölja degraderingen om man "bara" får in 245 anmälningar om årskort till exempel. Men jag tror nog att man är så vettiga.

Sen är det väl inte klart om spelarna är villiga att gå ner i lön eller inte.



Åsiktsmaskinen.

Det är möjligt att Daniel inte har de kvalitéer som Guif efterfrågar. Men sen var ju det hela ett långskott också. Min tanke är att Daniel i Guif hade fått en betydligt mindre framträdande roll, mer som en komplement spelare.

2012-01-28 @ 21:23:34
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0