Är verkligen alla chanser tagna

Som supporter till ett lag som år efter år krigar i botten är man van att bli besviken kring de rent sportsliga insatserna. Då brukar också den värsta besvikelsen lägga sig när man fått distans till det hela. Efter det som hände igår när H43 meddelar att man drar sig ur elitserien är det snarast tvärt om. Jag känner mig idag om möjligen ännu mer arg, besviken och ledsen efter det som hänt "min" förening.

Jag tycker också att det känns något märkligt att beslutet kom redan nu. Utan att ha läst på ordentligt om vad som krävs för att klara elitlicensen så har jag för mig att man den 30:e april måste ha ekonomin i balans. Om så är fallet skulle H43 alltså haft 3,5 månad på sig att få in den miljon man saknar. När man redan nu går ut och säger att det är allsvenskan som gäller nästa säsong så ger man inte sig själv chansen att rädda situationen. 1 miljon är mycket pengar, men det är inte orimligt att där finns sponsorer med stort H43 hjärta som skulle kunna vara villiga att gå in med mer pengar. Spelare som är villiga att gå ner i lön. Och inte minst så borde man ge supportrar chansen att fylla Fof Arena för att öka publikintäkterna, även om det kanske är en utopi i Lund.

Zoran Roganovic nåddes av informationen när han klev av ett flygplan på Kastrup efter att ha varit iväg med Montenegro på landslags uppdrag. Han blev chockad av situationen men uppgav på en gång att han inte skulle ha några problem med att gå ner i lön för att rädda klubben. Kanske finns det fler spelare som man skulle kunna omförhandla kontrakten med. Och kombinera det med en eller annan spelare som försvinner så kan man på så sätt sänka kostnaderna ganska rejält.

Känslan är att det var helt rätt att informera om situationen som uppstått nu. Däremot anser jag att man skulle vänta med det defenitiva beslutet om att begära sig ner i allsvenskan. Det hade i så fall gett en viss sportslig betydelse till de matcher H43 har kvar att spela i årets elitserie.

H43 har sex hemmamatcher kvar denna säsong. Matcher som nu saknar någon som helst betydelse. Det var knappas det jag betalade för när jag köpte årskort i augusti. Inget jag tänker bråka om i den uppkomna situationen men i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Världmästare på läktaren

Lite roligt att du vill att spelarna ska gå med på en lönesänkning samtidigt du klagar över att du inte kan utnyttja ditt årskort fullt ut.



Elitlicensen följs upp periodvis och anledning till varför beslutet kom nu är för att ge spelarna möjlighet att söka sig till en ny klubb medan transferfönstret är öppet. Kan man inte betala ut löner kan man begäras man i konkurs, är det en risk du är villig att ta?



"If you don't read the newspaper, you are uninformed. If you read the newspaper, you are mis-informed." - Mark Twain

2012-01-17 @ 19:59:08
Postat av: Oskar

Klagade väl egentligen inte över att jag inte kan utnyttja nio årskort, konstaterade mest fakta. Givetvis ska man inte riskera konkurs, men kanske hade man inte behövt rista i sten att man ska spela i allsvenskan redan nu utan att ha testat allt. Även om spelarna är fria att lämna kanske saker kan lösa sig ändå.

2012-01-17 @ 20:14:20
URL: http://http:oskarshandboll.blogg.se
Postat av: Världmästare på läktaren

Men om du nu läst på så borde du också läst att H43 inte har tappat sin elitlicens, ännu. Om klubben får in 1 MKR innan den sista januari så är problemet löst. Då tvingas man inte ner i allsvenska nästa säsong pga. ekonomin.



Ställer du upp, för dom som gjort det innan har tröttnat?

2012-01-17 @ 21:45:13
Postat av: Kålle från götet

Sörjer med er!! Som RIK:are vet jag hur jobbigt det är. Men som alla vet har både RIK och t.ex Hammarby varit isamma situation i många år. Först trodde man ju att H43 dragit sig ur direkt/eller redan nu begärt sig ner till allsvenskan. Då hade man ju, som Oskar skriver; varit helt inkompetenta i styrelsen!! (Är det en ny tomte som ordförande eller en förklädd Einstein??)

Det enda moraliskt rimliga är väl som RIK gjort, vid ett antal tillfällen. Man låter de som tvekar gå till annan klubb (inte så smart för man missar övergångspengarna) steg två är INTE att säga till spelarna att vi säger upp kontrakten/halvera er lön. Låt iställlet kontrakten löpa och låna halva lönen av spelarna tills ekonmin är ok igen. Så har RIK gjort i många år!! Då blir det en skuld till spelarna som betlas ut när man kan! Då löser man den kortfristigaa ekomiska krisen och jobbar som fan för att behålla laget på plan!Då kan som Oscar skriver ju nya sponsorer få upp ögonen för problemet....men lägg er inte på rygg med en gång.

Sen är det förjävligt, som Zoran skriver, att man inte haft en dialog med spelarna.

Men KOMMUNIKATION tycks vara ett utdöende ämne för folk som vill sitta i en idrottsstyrelse!!!!!!!!!!!!!

2012-01-17 @ 23:05:02
Postat av: ola

Världmästare på läktaren hur än omständigheterna ser ut så var det ett jävligt korkat och konstigt beslut av klubbens styrelse, och de är just styrelsen fel att man sitter där man gör, värvar in halvtaskiga div 1 /allsvenska spelare, de finns bara 3 spelar i h43 som egentligen förtjänar att ta betalt för att spela handboll, Espen, Zoran , Stoffe



Vrf ger man ut löner man itne har råd med, med tanke på vilka spelare man har i laget tycker jag det är väldigt konstigt att man ens hamnar i en "ekonomisk" kris. hur man ens kan på stå detta är ju skumt när ekonomin ser ut precis som de har gjort de senaste 4 åren, jo man har fått in en ny tomte till ordförande som tycker att man borde satsa om. Går h43 ner i allsvenskan kommer dem inte komma upp igen!



Mitt förslag är att släppa hela styrelsen och istället ta in någon som förstår sig på hur man bederiver ett företag.

2012-01-17 @ 23:13:07
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: Ola



"Mitt förslag är att släppa hela styrelsen och istället ta in någon som förstår sig på hur man bederiver ett företag."



Då kan du inte ha drivit många företag i ditt liv. För det andra så har alla spelarna fått lön pga att man endast har råd att betala spelare från allsvenskan och div 1, tills nu. Om nu Herr.Ola har svar på alla frågor så undrar jag varför du inte sitter i H43:s styrelse?



Re: RIK

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." – Albert Einstein

2012-01-17 @ 23:38:13
Postat av: Pelle

Väldigt att synd attt det blev så här, även om det "legat" i luften flera år.

Publiken uteblir antagligen pga dåligt resultat, och då tappar klubben sponsorer.

En ond spiral....



Sen är det lite konstigt att styrlesen inte tidigare kommunicerat den dåliga ekonomin med Herr A-laget, som jag antar står för stora lönekostnader.



Jag tror tyvärr att allsvensk nedflyttning också kommer att påverka ungdomsverksamheten. Fler ungar kommer att välja LUGI framöver. Precis som Zoran vill ju u-spelarna se sina "hjältar" i elitserien. Med H43 går inte det, däremot i LUGI.



Själv kommer jag att istället följa LUGI. Elitmatcher är betydligt roligare än Allsvenskan.



Jag är mer intresserad av bra handboll än de olika klubbtillhörigheterna, som jag inte riktigt förstår.



Jag menar. Vad är det som gör att vissa människor i Lund säger att dom är blåa eller vinröda...

Vad är det man älskar? Det kan ju inte vara spelarna eller tränarna, för dessa byts ju ständigt ut. Kan ju knappast vara styrelser eller kommittéer, för dessa är ju inte heller kontinuerliga..



Men kanske det är klubbmärket, för det är väl det enda som är samma år från år.



Kan ju nämna att jag varit verksam i både H43 och LUGI.

2012-01-18 @ 08:40:11
Postat av: ola

re: Världmästare på läktaren nej jag har inte själv bedrivit några företag i mitt liv men, tycker fortfarande att klubben missköts, och att styrelsen de senaste 4 åren inte gjort många rätt

2012-01-18 @ 09:22:46
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: ola



Det är väldigt vågat av dig att kritisera något du tydligen inte vet ett skit om. Men som sagt, alla är världsmästare på läktaren.



Re: Oskars handbollsblogg



Hittat 1 MKR ännu?

2012-01-18 @ 09:57:57
Postat av: ola

Jag vet så pass mycket att klubben har missköts något fruktansvärt de senaste åren, att säga något annat är bara att blintförneka något som alla vet är sant.



btw sitter du i styrelsen? verkar som du tar väldigt illa vid dig....

2012-01-18 @ 14:03:00
Postat av: Oskar

Dessvärre ingen miljon än. Men jag hoppas ju alltid på ett bidrag från Svenska Spel, så vem vet. Skämt å sido. 1MKR är mycket pengar, men så länge minsta mikroskopiska chans finns så ska väl inte hoppet överge oss.

2012-01-18 @ 15:27:37
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/
Postat av: ola

alltså de är inte ett måste att få in denna miljon nu direkt man har ju för f*n på sig tills mars! dessutom har man valt att fatta detta idiotiska för att det inte känns lönt att satsa till nästa år.... Skit snack, ny ordförande som inte förstår sig på hur man bedriver en sportslig verksamhet, går man ur elitserien kommer klubben förr eller senare dö ut eftersom det kostar klubben mer att åka ur än att stanna kvar! och vrf släppte man nu alla kontrakt så tidigt då kan man ju inte ens sälja dem , nya styrelsen vågar alltså inte äns testa satsa på de ungdomar man har heller! nej istället så väljer man att gå ut själv, om jag inte har helt fel för mig så har h43 5-6 spelare som inte har spelat en sec i elitserien detta året som har tränat med alaget de senaste 2 åren! Varför inte försöka, zoran vill ju vara kvar, finns säkert en del spelare kvar som inte vill lämna.

2012-01-18 @ 16:10:53
Postat av: ola

hade dessutom räckt till mars att man bara lägger fram en plan på hur man ska fixa sin ekonomi, elitserie komiten brukar vara rätt snälla, med tanke på bajen och rik har klarat sig alla dessa åren!

2012-01-18 @ 16:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0