Tredje gången gillt

På onsdag spelas säsongens tredje och sista lundaderby. För H43:s del gäller det att vinna om inte Lugi ska gå segrande ur säsongens samtliga inbördes möten. Historiskt sett brukar sällan ett lag avgå med segern under en säsongs samtliga derbymatcher. Det skulle ju kunna tala för en blå viktoria på onsdag kväll. Dessvärre betyder historien väldigt lite när domaren väl blåser till match 20.00 på onsdag.

Bägge lagen kommer med segrar i ryggen. H43 tog en livsviktig sådan mot Tumba. Det bör innebära att H43 kan spela något mer avslappnat framöver. Jag tycker dessutom att det är mycket som har sett bra ut efter em-uppehållet. I synnerhet med hänsyn till den turbulens som var under två veckor, och som dessutom ledde till att två spelare valde att lämna laget.

Lugi visade styrka när man kämpade ner hemmastarka Kristianstad i Kristianstad Arena. Vilket man dessutom gjorde utan lagets kanske främsta spelare i Albin Tingsvall. Albin har en lättare knäskada och så vitt jag vet är det fortfarande osäkert om han kommer till spel i derbyt eller inte. Förutom matchen mot Kristianstad imponerade Lugi även med en bortaseger mot Drott direkt i återstarten. För att därefter gör en betydligt svagare insats i hemmamatchen mot Hk Malmö. Låt vara mot ett formstarkt malmölag.

Jag har för första gången på länge en känsla av att vi kan få se ett riktigt bra derby. Bägge lagen har i högsta grad mycket att spela för. H43 har precis som jag tidigare skrivit endast 3 poäng upp till Redbergslid för att undvika kvalserien. Det är givetvis en chans man ska göra allt för att ta. Lugi å sin sida är indragen i något av ett drama kring de sista slutspelsplatserna. Inget av lagen lär således har problem med motivationen. Om nu inte ett derby skulle vara motiverande i sig!

Jag hoppas verkligen att lundapubliken bjuder till när man får chansen att gå på derby för sista gången i år. Precis som jag var inne på i mitt förra inlägg krävs det troligen en rejäl ökning av publikintäkterna för att lundalagen ska kunna vara konkurrenskraftiga. Och för mig är det en självklarhet att derbyna ska dra fulla hus. Bägge lagen har tabellpositioner där de med rätt stöd kan avancera. Det är med andra ord en högintressant match vi har framför oss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0