Skönt

H43 vinner den otroligt viktiga matchen mot Tumba. Man gör det med 34-30 efter att ha suttit i förarsätet under större delen av matchen. Men Tumba ger sig aldrig och krigar sig till likaläge vid något tillfälle i den andra halvleken. I och med segern har H43 nu 7 poäng till godo på Tumba. Med 8 omgångar kvar känns avståndet behörigt och även om ingenting är över förrän den tjocka damen sjunger så känns det inte rimligt att Tumba ska komma ikapp. Dessutom har H43 i och med kvällens seger skaffat sig ett psykologiskt övertag på Tumba. Det kan vara ack så viktigt då Tumba mycket väl kan bli en av motståndarna i en eventuell kvalserie.

Tyvärr blev det precis som jag skrev i mitt förra inlägg att förkylning och feber höll mig hemma från dagens match. Men med hjälp av heh:s onlinerapportering och en "spion" på plats (tack pappa) så har jag ändå kunnat bilda mig en viss uppfattning om hur kvällens match var.

H43 kämpar hela matchen med en punktmarkering mot Zoran Roganovic. Föga förvånande och inledningsvis har H43 också motdrag och löser anfallspelet ändå. Till första halvlekens bästa H43:are hör Adam Sandgren och Fahrudin Zaimovic. Med tiden lär sig dock Tumba hur H43 spelar mot punkten och tar bort motdragen. Och här är något laget måste jobba på. Att Zoran blir punktad händer åtminstone till och från i var och varannan match. Därför måste det finnas många olika alternativ att lösa punktmarkeringen.

I andra halvlek kliver fler spelare fram. Båda kanterna med Christoffer Fors och Kalle Björkman gör sig delaktiga och söker sig in i banan. Mycket glädjande och något jag efterlyst hela säsongen. Dessutom får Måns Gerdtsson komma in med ca. 10 minuter kvar och får med 3 snabba mål mer eller mindre klä sig i rollen som matchvinnare. Oerhört skoj och precis det H43 behöver nu med den tunna trupp man har.

Espen Christensen gör enligt rapport en bra match, varken mer eller mindre. Ett par vansinnesräddningar varvas med alldeles för billiga mål. När Espen nu är bra ska jag inte gnälla. Men min känsla av att han blivit mer ojämn förstärks. Sen måste man ställa frågan vilken hjälp han har av sitt försvar. H43 har efter uppehållet släppt in 28,32 och nu 30 mål. Det skvallrar knappast om någon vattentät defensiv. Idag lär inte någon av linjespelarna ha gjort någon av sina bättre insatser, vare sig framåt eller bakåt!

Känner inte till någon officiell publiksiffra men uppgiften jag fått talar om ganska lite publik. Oerhört tråkigt om folk redan börjat svika laget igen. Hade hoppats att folk i och med kraftsamlingen som var förstod problematiken kring elithandbollen i lund. Publikintäkterna måste upp, annars finns det på sikt ingen möjlighet att på ett konkurrenskraftigt vis driva elithandboll i lund. Men jag hoppas i alla fall att stämningen var god och att spelarna kände stödet från läktaren.

Segern ger arbetsro precis som jag skrev inför matchen. H43 har med de förändringar som blivit i truppen blivit tvungna att jobba in nya roller för vissa av spelarna. Dessutom har somliga spelare fått betydligt tyngre belastning och mera ansvar än tidigare. Då är det också naturligt att det tar lite tid innan man är lika slagkraftiga som förut. Och jag är tämligen säker på att H43 så sakteliga blir allt bättre. OM det nu blir kvalserie är det då man ska vara som bäst. Jag skriver OM, för på nytt är faktiskt avståndet till Redbergslid ovanför strecket inte större än 3 poäng!

Kommentarer
Postat av: ola

Bra coachning och bra anfallspel som gav h43 2 p igår. Framåt gjorde alla en bra match och tomas coachade varierat som gjorde det svårt för tumba. Bakåt var de inte lika bra, för man envisas med att köra med de två stolparna i mitten, martin ska spela nonstop bakåt för att försvaret ska vara bra!

2012-02-10 @ 13:20:24
Postat av: anders

bra att vinna denna viktiga match!

kommer ge arbetsro för laget.



Hoppas på en positiv spiral nu både resultatmässigt som publikmässigt!

2012-02-11 @ 15:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0