Seger ett måste för att undvika kval

Lite så känns det även om det efter kvällens match återstår ytterliggare 9 matcher av årets elitserie. H43 ligger förnuvarande på tolfte plats men har endast 3 poäng upp till kvällens motståndare Redbergslid som ligger närmast ovanför kvalseriestrecket på tionde plats. Upp till nionde placerade Hk Malmö har H43 däremot hela 8 poäng så det handlar i första hand om att ta sikte på Redbergslid.

En oerhört viktig match väntar alltså H43 i Lisebergshallen i Göteborg ikväll med den något udda avkasttiden 19.16. Det gäller att fortsätta med det som var bra mot Skövde. Framförallt måste man orka spela med den intensiteten och det hjärtat som man visade upp främst i den andra halvleken senast. Gör man det ger jag H43 ganska goda chanser att få med sig poäng hem till Lund ikväll.

Senast var det med lundamått mätt en fantastiskt stämning i Fof Arena. Ikväll kommer spelarna troligen mötas av en ganska öde Lisebergshall. Att då tända till på samma sätt är inte helt enkelt. Och det är nu de proffesionella egenskaperna måste fram, och känslan av att hata att förlora måste även den fram.

Som vanligt anser jag att nyckeln till framgång ligger i defensiven. H43 måste få stopp på bland annat Rickard Lönns skytte. Senast mot Skövde tog det ett tag innan man kom igång i försvaret och nu gäller det att vara med från början. Utan att för den sakens skull kasta skit på Jens Eriksson tycker jag att försvaret på senare tid fungerat bättre med Petter Strömberg och Martin Karlsson bredvid varandra i mitten. Så visst är det läge att ge dessa båda förtroendet från start.

Offensvit blev jag positivt överraskad av det jag såg mot Skövde. Man saknade Johan Brännberg och Daniel Lindqvist som tidigare under säsongen haft framträdande roller i anfallspelet. Men av detta märktes inte mycket och jag tycker det var mycket roligt att se hur både Adam Sandgren och Fahrudin Zaimovic växte med det utökade förtroendet. Även Johannes Sandgren glimtade till mellan varven, men Johannes måste lära sig att värdera lägena bättre och dessutom blir han ofta lite för enkelspårig.

Med flyktade och även avstängda spelare har H43 en oerhört tunn trupp. Ett par nyckelspelare måste kliva fram i varje match. Och sidan om Zoran Roganovic och Espen Christensen anser jag att Christoffer Fors är en spelare som nu måste ta stort ansvar. Därför var det extra olyckligt att Stoffe senast mot Skövde gjorde säsongens sämsta insats, i alla fall i mina ögon. Hur som helst är jag ganska säker på att Stoffe själv är revanchsugen och att vi nog kan förvänta oss en bättre insats redan ikväll!

H43 är värda poäng nu. Spelarna som valt att tillfälligt gå ner i lön för att rädda klubben och som dessutom valt att stanna kvar och kämpa rent sportsligt måste få bli belönade för detta. En seger hade också skänkt lite lugn och ro inför den ännu viktigare drabbningen mot Caperiotumba på torsdag. Men det är en annan historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0