En liten blick framåt

Så har äntligen influensan eller vad det nu var börjat ge med sig. Tack förresten för de krya på dig kommentarer jag fick. Och trots rubriken på mitt inlägg så tänker jag börja med att blicka tillbaka lite till matchen mot Ystad i onsdags.

Att ett sjukdomsdrabbat H43 inte kunde rubba serietvåan Ystads IF är väl egentligen fullt naturligt. Att H43 ändå hängde med bra i första halvleken och till och med hade ledningen vid något tillfälle förtjänar kanske till och med ett plus till H43. En annan glädjande sak är att Pontus Ingesson fick speltid och även fick göra ett mål. Jag kanske är en obotlig romantiker, men visst är det roligt när egna produkter lyckas i a-laget.

Vad som är oroväckande är att man inte gör mer än 21 mål. Leo Larsson må ha gjort sitt livs match i ystadmålet, men fler än 21 mål ska man göra. I synnerhet med tanke på att det är just H43:s offensiv som varit lyckosam på slutet. Oroväckande är det också att H43 verkar vara så oerhört beroende av att Espen Christensen är bra i målet för att vinna. Espen kan inte vara bra i varje match, och dessvärre har Philip Ståhl svårt att övertyga när han väl får chansen.

Om vi så tittar framåt lite så har H43 nu 6 matcher kvar att spela av årets elitserie. Man ligger för nuvarande på en 11:e plats med 19 inspelade poäng. Avståndet upp till Redbergslid ovanför kvalstrecket är fortfarande 3 poäng. Och redan på onsdag bränner det till ordentligt när H43 åker till Kungsbacka för att möta Aranäs. Aranäs ligger i skrivande stund på platsen bakom H43 med samma poäng men med något sämre målskillnad. Så för att inte behöva ta sig förbi ytterliggare ett lag för att undvika kval så är alltså seger mot Aranäs ett absolut måste. Dessutom anser jag att det är viktigt att skaffa sig ett psykologist övertag över Aranäs då det troligen blir ett av lagen H43 får möta i en eventuell kvalserie.

H43 har därefter i tur och ordning kvar att möta Drott, Hk Malmö, Ifk Kristianstad, Hammarby och Sävehof. Matchen mot Hammarby är givetvis även den en match man bör vinna, i synnerhet på hemmaplan. Och kanske finns det en god segerchans även i matcherna mot Drott och Kristianstad. Då även dessa är på hemmaplan och då dessa lag för tillfället visar upp allt annat än god form. Däremot tror jag att ett formstarkt Hk Malmö i Baltiska hallen blir alltför tufft, och om Sävehof bara har något och spela för och inte tankarna alltför mycket på champions league i sista omgången ska väl inte H43 kunna vinna där.

Om jag får rätt enligt mina ovanstånende funderingar/förhoppningar så kan H43 i bästa fall skrapa ihop ytterliggare 8 poäng innan elitserien säsongen 2011/2012 summeras. I så fall landar man på 27 poäng. Frågan är om det räcker för att undvika kval.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0