Rykten

För somliga lag är säsongen redan över. För andra väntar säsongens viktigaste matcher. Hur som helst innebär inte slutet på säsongen bara spel om sm-medaljer eller överlevnad i den högsta serien. Det är också nu det som brukar kallas silly season tar fart på allvar. För er som läste min blogg redan förra våren är det ingen nyhet att jag är barnsligt förtjust i just silly season.

Vissa övergångar är redan klara. En del spelare lämnar elitserien och blir proffs. IFK Skövde får tufft att ersätta både Mikael Appelgren och Andreas Nilsson tillexempel som lämnar för spel i Tyskland. Drott tappar sin storsjärna Gunnar Stein Jonson som lämnar för spel i Frankrike. Inom Sverige byter Alexander Borgstedt Aranäs mot Alingsås, samtidigt som Alingsås storstjärna Kristian Bliznac ryktas gå till Sävehof.

För H43:s del är det som vanligt jobbigt att man i skrivande stund inte vet vilken serie man spelar i kommande säsong. Etablerade elitspelare drar sig troligen för att skriva på ett kontrakt när man inte är säker på att få spela i elitserien nästa säsong. Jan Gustafsson på Sydsvenskan skrev i sitt sista blogginlägg innan pensionen att det ryktas att halva truppen är på väg att lämna H43 till nästa säsong. En sanning med viss modifikation i mina ögon.

Sant är att endast 8 spelare har kontrakt inför kommande säsong. Men för övriga handlar det inte enbart om spelare som vill lämna som Jan Gustafsson antydde. Det handlar istället om spelare som måste övertyga herrelitkommitén om att få ett förlängt kontrakt. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att H43 söker med ljus och lykta efter förstärkningar till truppen för att kunna utvecklas sportsligt i rätt riktning. Hur utfallet till slut blir har givetvis en hel del att göra med hur det går i kvalserien.

Exakt vilka de 8 spelare som har kontrakt är är jag något osäker på. Men jag vet att såväl Espen Christensen som Philip Ståhl har kontrakt även för kommande säsong. Zoran Roganovic har ytterliggare två år kvar på nuvarande kontrakt. Sen tror jag att Adam Sandgren, Fahrudin Zaimovic och Martin Karlsson också har kontrakt men är inte helt säker.

Vilka övriga som bör få förlängt, och vilka positioner det behöver förstärkas på finns det givetvis många åsikter om. Likaså kan man ha åsikter om vilka som absolut inte bör få förlängt. Tyvärr uppkom det ju dessutom en tråkig situation med Christoffer Fors och Fredrik Creutz vilket alldeles säkert innebär att vi inte kommer att se båda dessa tillsammans i klubben nästa säsong. Möjligen kan en av dem vara kvar, men inte båda.

På mittsex har H43 i år haft tre spelare. Petter Strömberg, Jens Eriksson och Martin Karlsson. Utan att ta parti för någon enskild spelare kan jag bara konstatera att Petter och Jens påminner till viss del om varandra i spelstil, och kanske bör man inför kommande säsong välja en av dem, och på så sätt få ut så mycket som möjligt för pengarna i spelarbudgeten.

På högersex har en av klubbens få heltidsanställda spelare i Kalle Björkman tillbringat oerhört mycket tid på bänken. Här har man verkligen inte fått ut det mesta möjliga av pengarna och jag har svårt att se att Kalle ska få ett nytt kontrakt. Jag gillar Kalle som person. Han visar en fantastisk passion och ett stort hjärta. Dessutom vet jag att han sidan om det sportsliga gör en insats för klubben på sponsor och evenemangsidan. Men rent sportsligt har de två åren i H43 varit allt annat än lyckade. Bakom Kalle finns dessutom Pavle Karacic som i mina ögon är klubbens största talang just nu.

Där jag tycker H43 är i störst behov att förstärka är på vänsternio och kanske mittsex. Och om Christoffer Fors försvinner måste man värva en ny vänstersexa. Jag tycker förvisso att Oscar Jensen har en del fina kvalitéer men han håller inte för 60 minuter i match efter match i elitserien. På vänsternio är det samma sak med Johannes Sandgren. Har många bra egenskaper, men är inte tillräckligt bra för 60 minuters spel.

Tidigare har jag skrikit efter en ny spelfördelare på mittnio. Nu tror jag så mycket på Adam Sandgren att jag gott tycker att han kan få växa med uppgiften. Och bakom honom har Fahrudin Zaimovic nu på slutet visat att han håller bra på den här nivån.

Åsikterna är säkerligen många. Rykten kommer och går. De närmaste två månaderna lär hur som helst bli intensiva på fler än ett sätt!

Kommentarer
Postat av: Charles

Hoppas på följande trupp till nästa år:



Mv: Espen och Ståhl.



V6: Fors och Jensen.



H6: Karicic och någon ny, kanske Johannes Larsson?



M6: Strömberg, Karlsson och Bruhn.



H9: Zoran och Gerdtsson



V9: J. Sandgren, Zaimovic.



M9: A. Sandgren och gärna André Olsson.



Annars hoppas jag att kanske någon från Hammarby kan förstärka. Exempelvis Wenell. Även Björn Grön hade varit en intressant värvning. Vågar man hoppas på Olof Ask?

2012-04-13 @ 14:50:03
Postat av: Världsmästare på läktaren

Re: Charles!



Klubben har värvat från allsvenskan i tre år p.g.a. dålig ekonomi och om man ska ta sig till slutspel så behövs det förstärkningar, tunga förstärkningar och inte en massa "duktiga" juniorer!

2012-04-13 @ 18:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0