Den sista livlinan är utnyttjad

Nu är det allvar. Efter en svag inledning på kvalserien så tror jag att H43:s forsatta öden kommer att beseglas i de kommande tre matcherna. Man möter i tur och ordning Hammarby hemma och borta, och därefter OV Helsingborg på bortaplan. Full pott och 6 poäng och vägen till nytt elitseriekontrakt ligger på nytt öppen. 4 poäng och chansen finns kvar men är så väldigt mycket mindre. Tar man mindre än 4 poäng är det gonatt och dags att börja planera för en allsvensk vardag.

Tänkte också nämna att det kommenterats flitigt här på bloggen de senaste två dagarna. Känns alltid roligt med mycket kommentarer så fortsätt gärna så. Av kommentarerna att döma känns det som om många alltmer har börjat förlika sig med tanken på en tillvaro där H43 är ett allsvenskt lag. Måste säga att många av er som har kommenterat har många vettiga åsikter. Givetvis har jag mina egna åsikter om vilken strategi klubben bör ta om allsvenskan blir verklighet, och vilka spelare som bör finnas i truppen. Men jag tänker hålla lite på ett sådant inlägg. Jag vill avvakta de här tre matcherna för att se vart åt det barkar. Elitseriechansen lever ju trots allt i högsta grad fortfarande.

Imorgon väntar alltså ett möte mot Hammarby i Fof Arena. Senast de grönvita söderbröderna var på besök i Lund så blev H43 totalt förnedrade. En match jag tack och lov missade att bevittna då jag var upptagen av mitt arbete. Ett Hammarby som slogs för sin överlevnad lekte med ett omotiverat H43 som då inte hade något att spela för.

Det absolut minsta man kan begära av H43-spelarna imorgon är att inställningen är den rätta. Jag tycker defenitivt att man kan ställa sig frågande till om så var fallet på alla händer och fötter i söndags mot OV Helsingborg. Dålig inställning och dåligt fokus är inte acceptabelt hos handbollspelare på elitnivå. Mängder av missade frilägen tyder på dåligt fokus, missade lobbar och flippar på nochalant inställning. Däremot tycker jag man får ha full förståelse för om spelet blir lite krampaktigt då spelarna givetvis känner sig tyngda av situationen.

Jag ska erkänna att jag har lite dålig koll på Hammarby i år. Man praktiserar ett offensivt försvarspel vilket ibland kan passa H43 dåligt. Spelare som sticker ut är vänstersexan Martin Dolk som till och från öser in mål. Spektakulera Josef Puyol på nio meter är alltid rolig att se, och det vill nog till att Petter Strömberg och Jens Eriksson är lite extra på tårna för att inte hamna på efterkälken. Och om jag inte är fel underrättad så har Hammarby dessutom fått ett tillskott på målvaktsidan i kvalserien genom Micke Åström. En målvakt av absolut högsta rang.

Hammarby har faktiskt börjat kvalserien ännu sämre än H43 med blott en enda poäng inspelad så här långt. Således är Hammarby minst lika desperata och tyngda av situationens allvar. Vinner H43 imorgon kan det redan nu vara gonatt för Hammarby.

Jag har tjatat lite om insatsen mot Lindesberg på sista tiden. Men just den matchen visade hur bra H43 faktiskt kan spela när inställning och fokus är som det ska vara. Det gäller att hitta tillbaka till den känslan man hade då och gå ut och ge järnet i 60 minuter.

Väl mött 19.00 i Färs och Frosta sparbank Arena imorgon. H43 behöver precis allt stöd dem kan få. Vi ser väl till att ge dem det!


Kommentarer
Postat av: ola

dags för Zoran att kliva fram, dom han möter är ju inte hälften så bra som han själv. Zoran får spela matchen som om det vore hans sista i den blå tröjan, då kan det bli vinst. För dom andra konerna vet ju ändå inte hur man spelar

2012-04-18 @ 16:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0