Tung förlust mot Drott

H43 förlorar matchen mot Drott med 27-28. Det känna surt, bittert och onödigt. H43 hade den här matchen, man kändes något bättre än Drott långa stunder och minst ett oavgjort resultat hade varit betydligt mer rättvist.

Hela matchen är jämn. I första halvlek känns H43 något bättre rent spelmässigt. Men tre missade straffar och ett par missade linjeavslut gör att halvtidsresultatet blir 11-12 istället för en mer logisk ledning till H43 på 2-3 mål. Spelmässigt fortsätter man göra det bra, men motståndet är denna gången bättre och man får jobba hårdare för varje mål.

I andra halvlek jobbar sig H43 sakta men säkert till en välförtjänt tvåmålsledning när det är ca. 10 minuter kvar. En tveksamt dömd straff tillsammans med en utvisning på Zoran Roganovic i detta läge blir mer eller mindre direkt matchavgörande. Det finns en hel del att ha synpunkter på kring domarinsatsen, men jag återkommer till det längre fram i inlägget.

Bäst i H43 är Christoffer Fors och Daniel Lindqvist. Dessa båda herrar firade stora triumfer ute på vänstersidan. Härligt att se och här har H43 ett vapen som borde öppna upp för Zoran Roganovic på högersidan. Zoran gör en stabil och bra match, kanske främst som framspelare, men det känns fortfarande som om H43 har ett viss sparkapital där. Får man igång Zoran ordentligt utan att det blir på bekostnad av det kollektiva spelet så kan H43 bli ännu bättre.

För bra var man. Drott är topptippade av många experter i årets elitserie och H43 håller gott och väl jämna steg i kvällens match. Det var en bra elitseriematch vi som var på plats fick bevittna. En av de bättre matcher jag sett på ganska länge faktiskt. Drott ska all heder åt sin insats och ska inte be om ursäkt för sin vinst.

Publiksiffran landade på 1275 personer. Helt okej en torsdagkväll när HK Drott står för motståndet. Dessutom tycker jag att det stundtals var riktigt bra stämning, främst i den andra halvleken. Jag hoppas att alla som var där kommer tillbaka och att en förlust inte förändra intresset negativt.

Angående kvällens domarinsats så undrar jag hur många med mig som är trötta på att se Stefan Silfverberg förstöra elitseriematcher i handboll med sitt dömande. Som supporter håller man sällan med om allt i domarnas bedömning då man själv är ganska enögd. Det finns därmed många domare jag har mina åsikter om. Men på senare år tycker jag nämnde Silfverberg står för det ena lågvattenmärket efter det andra. Konstiga domslut som ingen annan i hela hallen ser. Tveksamma utvisningar som följs upp lite senare med kompensationer åt andra hållen. Dessutom verkar han totalt sakna förmågan att få till en fungerande kommunikation med spelarna på plan. Istället viftar han med sina kort och fingrar för utvisningar och gör allt för att sätta sig i respekt. Ibland tycker jag synd om hans kollega Jonas Johnsson. Hans korrekta bedömningsnivå leder många gånger till inkonsekvens totalt sett.
För spelarna skapas det en osäkerhet kring vad man får lov att göra och inte, och på så sätt förstörs även matcherna spelmässigt även om inte ett visst lag blir förfördelat!

Sammanfattningsvis från kvällen känns det ändå som om man förlorar med flaggan i topp. Drott känns rätt gifitiga och jag som själv hade dem en bit ner i mitt elitserietips får nog revidera det något. Men jag vill också tillägga att om Drott är ett topplag så kan H43 defenitivt vara ett lag för slutspel. Men då gäller det att man kan fortsätta spela på det här viset och slipper skador. Det gäller också att hålla huvudet högt så att man inte blir mentalt knäckta av en sån här förlust!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0