Skånederby nr. 3

Det är bara att hoppas att H43:s spelare har hunnit återhämta sig såväl fysiskt som mentalt efter förlustmatchen mot Hk Malmö i måndagskväll. Ett nytt skånederby väntar nämligen runt hörnet då IFK Kristianstad kommer på besök i Fof Arena på onsdagskvällen.

Efter en succéartad start med två inledande segrar har verkligheten på något vis hunnit ikapp H43. Två förluster mot Drott och Malmö har det blivit. Men åtminstone i matchen mot Drott fortsatt fint spel. Det gäller nu att studsa tillbaka och ta sig in på segertågets bana igen. Och i mina ögon har man en mycket god chans att göra det mot just Kristianstad. Ett Kristianstad som har haft mycket svårt att övertyga inledningsvis på säsongen.

För H43:s del gäller det att få ordning på offensiven. Man möter ett Kristianstad som ofta spelar ett inspirerat, tufft och småfult försvarspel. Dessutom har man Jesper Larsson i mål som i princip aldrig gör en dålig match. Lyckas H43 få hål på honom tror jag att segern ligger nära till hands. För man behöver knappast frukta Kristianstads enformiga, fantasilösa och ineffektiva anfallspel.

En av få plusvarianter i IFK Kristianstad så här långt är dansken Lars Möller Madsen. Nu är det så att jag läste någonstans att det är mycket tveksamt om han kommer till spel då han drabbades av en knäskada i Kristianstads senaste match. Dock är osvuret nog bäst, då de medicinska teamen blir allt bättre på att få halta och lytta spelare spelklara. Kristianstad är redan skadedrabbat och saknar därmed bredd i laget.

Vad gäller H43 har jag inte hört något annat än att man ställer upp ordinarie. Förutsättningarna för att göra en bra insats är med andra ord bra. Jag hoppas nu att man kan visa att den lite sämre insatsen mot Hk Malmö endast var ett olycksfall i arbetet. Det lilla orosmoln jag har är väl att Kristianstad har passat H43 ganska illa under lagets senaste möten, då H43 har haft förtvivlat svårt att dyrka upp Kristianstads kompakta defensiv. Men gamla meriter betyder som bekant ingenting när domaren blåser till avkast.

Kristianstad anordnar med supporterbuss till Lund. Därmed kan vi räkna med en mindre invasion av orangeklädda människor. Dessa ska helst sitta tysta och deppiga mot slutet av matchen. Innan dess tycker jag att vi H43 supportrar ska ge dem en riktig match även på läktaren. Härmed vill jag också komma med en uppmaning. Klappa händerna är väl det minsta man kan göra för att stötta sitt lag. Om alla klappar och lever sig med så ökar stödet till laget. Laget presterar troligtvis lite bättre på planen och vips så har vi en trevlig cirkel. Då är det roligt att gå på handboll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0