Mitt elitserietips

I början av Juli månad vågade jag mig på ett första elitserietips efter de förutsättningar som gällde då. Ni hittar det här: http://oskarshandboll.blogg.se/2011/july/elitserietips.html

Med bara dagar kvar till elitseriepremiären kommer nu mitt slutgiltiga tips. Och ni kommer att märka att det på sina ställen skiljer sig ganska mycket åt jämfört med mitt tidigare tips. En del av förändringarna beror på nyförvärv som kommit eller uteblivit. En del beror på hur försäsongen sett ut. Men jag går också en hel del på min magkänsla, och i vissa fall har även den ändrats.

Vill poängtera att jag tippar hur jag tror elitserien slutar efter att alla lag spelat sina 32 matcher. Det är nödvändigtvis inte samma sak som hur jag tror ett eventuellt slutspel slutar sedan.

1. Guif: Trots att man troligtvis har ett något sämre lag än det som spelade sm-final i maj så tror jag att man över 32 matcher är starkast. Man har tappat Jimmy Jansson, Patrik Johansson och Daniel Johansson. Bland nyförvärven märks Robin Hallberg och Helge Freiman. Guif spelar en tempostark och sevärd handboll kombinerat med ett hårt och tufft försvarspel. Det lilla frågetecken som finns är att man saknar ett par centimeter och några kilon på ett flertal spelare. Guif kommer inte att springa ifrån till en säker serieseger, men jag tror ändå att man är bäst i det långa loppet!

2. IK Sävehof: Sävehof har tappat Jonathan Stenbäcken och Johan Jakobsson och med dem försvinner också omkring 350 mål som ska göras av andra spelare. Min första känsla var att Sävehof tappade rejält i slagstyrka men jag har till viss del tänkt om. Fredrik Larsson har tillkommit till en i övrigt redan mycket bra trupp. Det vimlar av handbollskunnande i Sävehof och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om står där i Malmö Arena den 12:e maj med ett nytt sm-guld. I serien tror jag dock att champions league spelet sliter en del på en skadekänslig trupp och då får elitserien lida en aning.

3. Alingsås: Hamnade inte bättre än sexa i mitt tidigare tips då jag inte tycker att man förstärkt något nämnvärvt. Men precis som Sävehof så har man en trupp med mycket bra handbollskunnande och framförallt en av elitseriens bästa målvakter i Mikael Aggefors. Detta tillsammans med en stark försäsong gör att jag flyttar upp Alingsås ett par pinnhål. Tror defenitivt att man kan bli farliga i slutspelet när det lider.

4. Ystads IF: Har också kommit upp några placeringar jämfört med mitt ursprungliga tips. Man har gjort en riktigt bra försäsong och revanschlustan ifrån förra säsongen lär vara STOR! På pappret har man i och med nyförvärven av Martin Bager och Jim Gottfridsson en mycket bra trupp. Tränaren Mats Engblom brukar dessutom vara mycket duktig på att få ut det bästa av sina spelare.

5. IFK Skövde: IFK Skövde har värvat bra. Man har fått hem Rasmus Wremer från Danmark och tagit Tobias Warvne från Lindesberg så från början hade jag Skövde högre upp. Men med det riktigt svaga slutspelet från förra året i minne så tänker jag att Skövde troligen kan leverera lika många toppar som dalar och därför lär man inte räcka till för att placera sig topp 4. Att Linus Lake nu troligen blir borta stora delar av säsongen med en korsbandskada är givetvis ett stort avbräck.

6. Lugi: På ett ganska tidigt stadium gjorde Lugi klart med Albin Tingsvall och Kristian Meijer. I det läget var det också oklart om Kim Ekdahl Du Rietz skulle stanna. Hade han gjort det och Lugi lyckats knyta till sig ytterliggare någon spelare av klass hade jag haft Lugi mycket högre upp, rent av som en utmanare om seriesegern. Nu känns det inte realistiskt. Goran Garic blir den som ska ersätta Kim på vänsternio. Han verkar duktig, men är trots allt lite av ett oskrivet kort. Albin Tingsvall har dessutom fortsatta skadeproblem och jag hävdar med en dåres envishet att Lugi saknar spetskompetens offensivt på mittsex.

7. HK Drott: Trodde ganska länge att Drott skulle få det svårt i år och kanske till och med missa slutspel. Man stod länge utan mittsexa då Hasse Karlsson är långtidskadad och Christoffer Johansson aviserade att han skulle sluta. Nu har Christoffer Johansson ändrat sig och lär få dra ett tungt lass fram tills dess att Hasse Karlssson är tillbaka efter jul någon gång. Drott har sett ganska stabila ut under försäsongen och dessutom har man troligtvis elitseriens bästa tränare i Ulf Sivertsson. Man har dock en skadekänslig trupp och en del bottennapp kan göra att man inte hamnar högre upp i tabellen.

8. Hk Malmö: Har satsat långsiktigt under ett par år och med ett par rejäla nyförvärv är det nog tänkt att man ska börja skörda frukten på allvar under den kommande säsongen. Men av någon anledning tror jag inte på Malmö längre. Man har gjort en ganska dålig försäsong och det verkar inte riktigt som om nyförvärven hittils varit de förstärkningar man hoppats på. Dessutom undrar jag hur stämningen är i laget när man nås av rykten om bråk mellan spelare och tränare på träningar. Truppen ska räcka till slutspel men det känns ändå som om det ringer lite floppvarning om Malmö.

9. Redbergslid: Laget som verkar ha obegränsat med supertalanger att plocka av. År efter år kommer det fram än den ena unga spelaren efter den andra. Man har flera U21 landslagsspelare att tillgå och med ett par års erfarenhet av elitserien bör de bli bättre. Men samtidigt känns det som om Redbergslid överpresterat under flera års tid och man nu borde komma ner på jorden lite grann. Man har tappat Amir Suljevic på mittsex och målvakterna är ett enda stort frågetecken. Man är för bra för kvalserien, men något slutspel tror jag inte på den här gången.

10. H43: Det är lika bra att börja med att erkänna att det är minst lika mycket hjärta som hjärna med i det här tipset. Men känslan är att H43 har börjat få lite bättre ordning på saker och ting. Med Thomas Sivertssons hjälp jobbar man på detaljer i spelet och vissa träningsmatcher visar bättre linjer i framförallt anfallspelet. Dock ska det erkännas att man lär vara väldigt beroende av sin första uppställning. En långtidskada på Zoran Roganovic eller Espen Christensen är snudd på katastrof.

11. IFK Kristianstad: Jag var ganska länge övertygad om att Kristianstad nu var mogna för slutspel. Men en direkt dålig försäsong tillsammans med att man redan inför säsongen har vissa skadeproblem gör att jag tror att Kristianstad på nytt får kvala sig kvar. Kenneth Andersson har haft svårt att få ihop ett lag av alla individualister tidigare och i år ska han få hjälp av Ola Månsson. Ola har varit duktig i Team Eslöv, men är det något vi H43:are vet så är det att Ola under flera säsonger hade svårt att få individualister att dra jämt i H43 också. Bortsett från säsongen 07-08 hade Ola en bättre trupp att tillgå än vad resultaten visade. Kristianstad lär även i år vara svårslagna på hemmaplan där man troligtvis har Sveriges mest fanatiska handbollspublik. Men det gäller att tända till även i en tom Lisebergshall en onsdagskväll, något jag tror att man kan ha svårt med!

12. Hk Aranäs: Aranäs står inför sin svåra andra säsong i elitserien och jag tror att man kan få det tufft. Visst har man gjort en och annan intressant värvning men jag tror att förlusten av Pelle Linders som lagt av är stor, i alla fall baserat på det jag såg Aranäs spela förra året. Dessutom lär man vara bättre kartlagda kommande säsong. Försäsongen har inte heller skvallrat om några stordåd.

13. Caperiotumba: Nykomling som tidigare hette IFK Tumba. Har tappat supertalangen Helge Freiman till Guif. I gengäld har man värvat allsvenska skytteligavinnaren Viktor Skillhammar från Hallby. Men så mycket mer än så är det inte. Dessutom tvingas man spela sina hemmamatcher i Eriksdalshallen i Stockholm istället för i Tumbas idrottshus, vilket knappast lär vara till någon fördel. Tror att man får det riktigt tufft och Tumbas räddningsplanka kan mycket väl vara ett Hammarby i kris.

14. Hammarby: Var ett tag oklart om Hammarby ens skulle komma till spel i elitserien. En bedrövlig ekonomi och i princip utan styrelse gjorde sommaren minst sagt osäker. Ändå trodde jag faktiskt att Hammarby skulle kunna hålla sig före Caperiotumba. Men då trodde jag också att såväl Michael Åström som Johan Pilfalk skulle fortsätta spela, något som nu alltså inte blir fallet. Man har tappat hela stommen mer eller mindre och Hammarby består just nu mest av ett juniorlag spetsat med några islänningar som jag inte alls känner till. Kanske är det dags nu för Hammarby att åka ur, sanera ekonomin en gång för alla och försöka komma igen på nytt!


Inser att det säkerligen är många som inte alls håller med mig. Era åsikter mottages gärna i kommentarsfältet!

Kommentarer
Postat av: uffe

Att H43 ska komma före Kristianstad !!!

Det ska jag komma ihåg.

Du har väl aldrig vunnit något på tips/spel antar jag..

Du ska få ett tips av mig.IFK till slutspel H43 på plats tolv..

2011-09-12 @ 18:19:31
Postat av: Oskar

Vi får väl se helt enkelt. Jag är medveten om att just det tipset går emot mycket förnuft. Men det handlar om en magkänsla jag har. I kombination med förhoppning om H43.

Vore det inte för Johan Petterssons succé vikariat i fjor, tror jag inte Kristianstad varit så nära att undvika kvalserien då heller.

2011-09-12 @ 21:08:57
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0