Handbollsextra

Igår hade Svt premiär för sin nya satsning Handbollsextra. Eller satsning och satsning förresten. Frågan är om det verkligen kan kallas det när man endast kommer att sända Handbollsextra fem gånger under året. Men nu ska jag inte gnälla då jag ändå tycker det är ett välkommet inslag för oss handbollsnördar.

Konceptet innebär att man har en huvudmatch man följer och utöver det visar man glimtar från ytterliggare någon arena och dessutom visar man reportage om både det ena och det andra som kan vara intressant i handbollsverige.

Sändningen andades kvalité tycker jag. Duktiga och pålästa kommentatorer och experter. Har alltid tyckt om att lyssna på Magnus Grahns åsikter. Dessutom måste Chris Härenstam vara en av sveriges främsta kommentatorer. Fortsätt med Chris, Roger Blomqvist håller INTE samma kvalité.

Vad som var mindre bra var enligt min mening att man höll lite för mycket fokus på reportage i förhållande till "andramatchen" som just igår var Ystads IF - Lugi. Visst jag erkänner att jag som skåning så klart finner det intressantare med ett skånederby än en match mellan Skövde och Guif. Men är det trots allt inte så att det är trevligare att se direktsända bilder från en annan match i väntan på att kvällens huvudföreställning ska börja?

Dessutom har jag lite svårt att förstå att man inte visar slutminuten från den spännande matchen i Ystad när det samtidigt är time out i Skövde i ett läge i den matchen när Guif har en fyramålsledning!

Nu har jag på inget sätt något emot reportagen om bland annat Christjan Andréson och Jim Gottfridsson. Det var trevliga och välgjorda reportage som ökar inblicken i handbollen i Sverige. Men kanske tar det för mycket tid i anspråk från direktsänd handboll och istället skulle man kunna öka den totala sändningstiden för att få plats med såväl reportage som direktsänd handboll från två matcher.

Sammanfattningsvis tycker jag ändå att Handbollsextra var ett trevligt inslag i tv-tablån. Konceptet gör säkert att en och annan svensk får upp ögonen på ett annat sätt för handbollen än var som varit fallet tidigare. Synd bara att de hinner glömma allt innan det är dags för nästa sändning!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0