1 vecka kvar

Idag är det en vecka kvar till årets elitseriepremiär i handboll. För H43:s del väntar hemmamöte med Ystads IF. Men vad kan vi vänta oss av årets elitserie. Tänkte här delge er några av mina egna tankar.

Jag tror tyvärr att elitserien har tappat lite spets. Den har blivit något sämre helt enkelt. Spelare som Jonathan Stenbäcken, Johan Jakobsson och Kim Ekdahl Du Rietz har lämnat och med dem försvinner en hel del individuellt kunnande. En profil som Jimmy Jansson har lagt av. En spelare man som motståndar supporter lärt sig att hata med åren.

Bland hemvändarna märks framförallt Fredrik Larsson och Rasmus Wremer. Fredrik Larsson är i sina bästa stunder en briljant handbollspelare men han fyller inte tomrummet efter Stenbäcken. Rasmus Wremer en härlig kantlirare men kanske utvecklades han inte det där lilla extra under åren i Danmark.

En sliten klyscha man ofta använder sig av är att elitserien ser extra svårtippad ut i år, och att elitserien nog blir jämnare än på många år. Jag är inte mycket för klyschor men just i detta fallet passar det väldigt väl in. Hammarby och Tumba lär nog slåss om sista platsen. Guif och Sävehof lär nog också i år finnas i toppen, men sen. Det känns som om det är väldigt jämnt och många om budet.

Ska bli skoj att se hur Svt:s nya satsning är. Handbollen som en viktig del av vinterstudion smakar givetvis mumma för oss handbollsvänner. Här borde handbollen få ett uppsving rent publikt. Och jag hoppas verkligen att klubbar och förbund gör sitt yttersta för att få tv-tittarna att ta steget ut i hallarna också.
Hur Svt:s nya satsning påverkar Tv4Sports sändningar har jag inte riktigt klart för mig. Men jag hoppas inte att det ena behöver utesluta det andra. Jag håller med dem som säger att Tv4:s  sändningar inte är lika proffsiga, men hellre en dålig sändning än ingen alls. Och tänk att gå miste om Claes Hellgrens makalösa upphetsning över varje målvaktsräddning.

Vågar man hoppas på en fullsatt Fof Arena vid något av derbyna i år. Tror tyvärr inte det. Handbollen känns inte så het i Lund för tillfället. Vi är ett gäng hängivna supportrar som går på matcherna, men gemene lundabo stannar hellre hemma i hemmets lugna vrå.

Kommer Bajenfans att hitta tillbaka till Eriksdahlshallen för att stötta sitt fallfärdiga Hammarby. Skulle faktiskt inte förvåna mig. Man kan säga mycket om Hammarbys supportrar. Men några medgångssupportrar har de aldrig varit.

Kommer jag att sitta på min vanliga plats i Fof Arena om en vecka och drömma om slutspel framåt vårkanten? SJÄLVKLART!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0