Tröja 23 upp i taket

Inom ishockeyn har man en mångårig tradition där varje klubb hyllar sina superstjärnor, spelare som presterat något lite extra för klubben, genom att hissa upp spelarens tröja i taket på arenan. Man pensionerar i och med hyllningen också tröjnumret och ingen mer kommer någonsin att änvända samma nummer.

Inom handbollen finns inte riktigt denna tradition idag. Vi är generellt sett dåliga på att hylla våra stjärnor efter avslutad karriär. Att på något sätt visa eftervärlden vilken fantastisk insats en enskild spelare gjort för en klubb. Undantag finns givetvis, bland annat hänger Ola Månssons tröja nummer 7 i taket, eller snarare på väggen i Korsbackahallen i Kävlinge. Men överlag finns ingen tradition.

Som ni förstår av rubriken så handlar det här om Zoran Roganovic. Zoran har om jag förstått det hela rätt, ytterliggare 2,5 år kvar på sitt kontrakt. Det är alltså inte aktuellt än på ett tag, men jag tycker ändå att frågan kan lyftas. Jag vågar påstå att Zoran är den största stjärna som H43 har haft i klubben och om han spelar kontraktstiden ut så kommer han att ha gjort 11 säsonger i H43. Och troligtivs en bit över 1500 mål för klubben när han lägger av. Att då bara säga tack tack Zoran och inget mer vore närmast förnedrande.

Det går inte att blunda för hur mycket Zoran betytt för H43. Han var en stor del av klubbens hittills största framgång då man nådde semifinal säsongen 07/08. Och dessutom har han varit en mycket stor del i det faktum att klubben hållit sig kvar i elitserien de två senaste säsongerna. Även om många andra också givetvis varit delaktiga!

För mig vore det dessutom verkligen naturligt att pensionera tröja nummer 23. Tänk er själva hur många år det lär gå innan någon annan kan spela i H43 med tröja 23 utan att man tänker att spelaren bär samma tröja som Zoran Roganovic. Det hade helt enkelt inte kännts rätt.

Just i Lund kan jag dock tänka mig ett problem då man delar Fof Arena med Lugi. Tror knappast att Lugisupportrar uppskattar att sitta och titta upp på en H43 tröja i taket när Lugi har hemmamatch. Men jag tycker ändå att det är något man får leva med när man delar arena.

Vad tycker ni läsare. Är det ett bra sätt att hedra speciella spelare i en klubb. Eller är det för mycket "copycat" från ishockeyn. Kanske finns där fler spelare ni tycker borde hedras, även retroaktivt. Alltså spelare som har lagt av, nyligen eller länge sedan!

Kommentarer
Postat av: Bigge

Självklart att Zoran skall ha sin tröja i taket.

Det tror jag inte LUGI har något emot.

Han borde dessutom få en match där alla intäkter går till honom eller något ändamål som han v'ljer.

Men låt oss först hoppas att han spelar många säsonger till.

2011-10-31 @ 17:04:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0