Regerande svenska mästarna kommer på besök

Dags för nästa hemmamatch. Och på pappret är motståndet ett av elitseriens absolut tuffaste i form av de regerande svenska mästarna IK Sävehof.

Sävehof har under en ansenligt lång tid nu varit en maktfaktor i svensk handboll. Detta gäller både på herr och damsidan. Men kanske framförallt på ungdomsidan där Sävehof är en av sveriges bästa föreningar år efter år. Det gör också att man har lovande spelare att fylla på med underifrån. Så när Jonathan Stenbäcken och Johan Jakobsson försvann inför kommande säsong så fanns där andra spelare som kunde ta vid. Visst har man försvagats, men inte så märkbart som flertalet andra klubbar gjort om två landslagsmässiga spelare lämnat laget.

Utöver de många egna talangerna som finns så värvar man också smart. Två av årets mest tongivande spelare är Fredrik Larsson och Mikael Apelgren. Dessa båda herrar firade för ett antal år sedan stora triumfer i Hammarby med flertalet sm-guld. Sen finns ju Emil Berggren och kanske inte minst Erik Fritzon kvar i truppen vilket leder till ett ganska giftigt anfallspel.

Trots att jag nästan hyllar Sävehof ovan så tror jag någonstans att H43 har en riktigt bra chans att ta poäng. Sävehof är bra, man inte riktigt lika bra som tidigare år. Man är skadekänsliga på ett annat sätt än innan och i och med att man är inne i ett oerhört tufft matchande med champions league spel varvat med elitserielunk så är det ett lag med spelare man kan tänka sig vara ganska slitna.

Att Sävehof vann sin senaste champions leauge match kan både var en för och en nackdel sett med H43 ögon. Givetvis stärkte det lagets självförtroende. Men samtidigt tror jag att en viss tillfredställelse kan smyga sig på. Och mitt i allt matchande mot internationellt motstånd går det inte att blunda för att en match mot H43 i lund en söndagseftermiddag knappast är lagets viktigaste uppgift just nu. Läge för motivationsproblem alltså.

För H43:s del gäller det främst att inte fokusera lika mycket på motståndarna som jag gjort inledningsvis i mitt inlägg. Det må vara regerande svenska mästarna som står på andra sidan planen. Men oavsett meriter så har även dessa spelare två armar och två ben. Dem har ett hjärta precis som H43:s spelare, frågan är vilka som har störst hjärta just i denna match.

H43 måste hitta tillbaka till ett fungerande anfallspel. Försvarspelet finns där och är inget som oroar mig. Men framåt måste variationen bli mycket större. Hela laget behöver komma med i spel och har man inte bästa läget så leder ofta en passning eller två till ett bättre läge någon annanstans.

Efter derbyt mot Lugi efterlyser jag framförallt två saker. Ett bättre mittniospel där våran mittnia kommer med i spelet på ett bättre sätt. Det är inte så att jag tycker våra mittnior är dåliga individuellt sett, men många gånger försvinner dem ur speluppbyggnaden då allting går ut på att sätta "Gädda" och Zoran i lägen.
Den andra saken som jag mer eller mindre skriker efter är ett fungerande kontringspel. Kontringar innebär lätta mål, mål som man annars får jobba mycket hårt för. Med ett bra försvar och en duktig målvakt dyker det upp flertalet kontringslägen under varje match, det gäller att utnyttja dessa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0