Ojämn bevakning

Tänkte börja med att skriva att H43:s nästa match är derbyt mot Lugi den 14:e oktober och inget annat. Jag hade fått för mig, och skrivit att man skulle möta Sävehof hemma den 11:e och därmed haft två matcher på tre dagar. Om det är jag som fått det hela om bakfoten från början, eller om det faktiskt är så att matchen mot Sävehof blivit flyttad på grund av Sävehofs deltagande i Champions League låter jag vara osagt!

Inför kommande säsong gjorde svt en utökad satsning på handbollen. Man kommer totalt att visa ett 30-tal matcher från herrarnas och damernas elitserie. Bra så även om jag tycker det är för långt mellan visningstillfällena och att jag fortfarande har en känsla av att fokus kommer att ligga på slutspelet på bekostnad av grundserien. Det innebär för oss som är supportrar till lag som är tippade i botten att risken är stor att vi inte får se vårat lag alls i tv. Nu hoppas jag i och för sig att H43:s fina start inte är en tillfällighet utan att man fortsätter så här och kan vara med och slåss om en slutspelsplats framåt vårkanten.

Utöver svt:s bevakning sänds också en del matcher via webben, och då är det Svenska Spels hemsida som gäller. För att se matcherna krävs att man har ett spelkort vilket man kan få kostnadsfritt hos svenska spel. Däremot gäller 18årsgräns för spelkort vilket innebär att barn och ungdomar går miste om dessa matcher.

På svenska spels hemsida kommer 15 matcher att visas från nu och fram till nyår. Av dessa 15 matcher är H43 deltagande i blott 1. Den enda matchen råkar dessutom vara derbyt mot Lugi den 30:e november, en match där vi som verkligen följer vårat lag ändå kommer att vara på plats i Fof Arena. Med andra ord är risken stor att vi H43 supportrar inte får möjligheten att följa någon bortamatch överhuvudtaget via tv eller webb innan em-uppehållet.

Jag förstår att fördelningen aldrig kan bli helt rättvis och att på förhand tippade toppmatcher givetvis får förtur. Men H43 har ju nu börjat elitserien på ett utmärkt sätt och rimligen bör H43:s matcher vara väl så intressanta som exempelvis IFK Skövdes som börjat direkt dåligt. Men medan H43 sänds blott en gång kommer Skövde att sändas tre gånger. Det är bara Sävehof och Alingsås som är värre med hela fyra gånger. Lägg gärna märke till det västsvenska fokuset!

Ibland kan man undra hur de som väljer ut matcherna tänker. Att matchens geografiska omständigheter har betydelse blir ibland uppenbart. Men många gånger väljer man att visa rena derbymatcher vilket i min värld kan tyckas något märkligt. Ett derby mellan H43 och Lugi intresserar ju främst lundabor, och dessa skulle ju rent teoretisk likaväl kunna ta sig till arenan för att se just den matchen på plats. Då skulle istället bortamatcher mot helt andra lag vara intressanta att kunna följa via tv eller webb!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0