Att matcha bästa laget

När idrottsmän når högsta nivå oavsett vilken idrott man sysslar med så innebär det också att all verksamhet blir helt vinstinriktad. Det är inte längre tal om att alla ska få delta och att alla ska ha roligt. Många av dessa idrottsmän har hela eller delar av sin inkomst från sin idrott och därför kan man även ställa krav på att dessa ska prestera match efter match, till och med om man lider av en lättare skada. En sådan skada som medför viss smärta men inte hindrar rent medicinskt ifrån spel.

Vad som är det bästa laget råder alltid delade meningar om. Jag har min personliga åsikt om hur H43 ska ställa upp för att ha bästa laget. Frågar du en annan supporter är avsikten troligtvis något avvikande. Dock anser jag att vi till största delen får lita på att Tomas Westerlund vet vad han gör, då han i princip träffar spelarna sju dagar i veckan och ser hur dem beter sig på träning efter träning.

Anledningen till att jag tar upp detta just nu är att frågetecknen kring Fahrudin Zaimovics bänknötande i derbyt mot Lugi är stora. Rapporterna talade om en kraftigt stukad fot, bland annat genom en kommentar här på bloggen. Medans andra kommentarer talar om att han visst var spelklar och att det inte var en skada som höll honom borta från spel. Dessa kommentarer kommer dessutom från personer som jag tolkar har viss insyn i H43, vilket jag i och för sig kan ha fått om bakfoten.

Om Fahrudin Zaimovic var skadad ska han givetvis inte spela. Men vad han då gör på bänken kan man alltid fråga sig. Jag vet att H43 inte har elitseriens bredaste trupp, men nog kunde lika gärna Oscar Jensen, Måns Gerdtsson eller varför inte Pontus Ingesson fått känna på hetluften och ta den platsen i så fall?

Om Fahrudin istället var småskadad men kunde spela vid behov. När avgör man i så fall att behovet finns? Man behöver inte vara handbollsexpert för att se att Lugi mycket effektivt tog bort Zoran Roganovic och Daniel Lindqvist ur spel. Då hade det behövts ett skyttehot i mitten mellan dessa båda herrar för att ge Lugi problem. Ett skyttehot jag tyckte saknades med Adam Sandgren eller Johan Brännberg på planen, även om dessa båda defenitivt ska ha godkänt för sin insats i fredags.

I mina ögon har H43:s anfallspel varit som bäst hittils när Fahrudin Zaimovic spelat mittnia mellan "Gädda" och Zoran. Trots detta har speltiden till och från varit sparsam.  Skadeproblem? Svag form? Svårigheter att komma in i laget? Jag vet inte.

Allt detta vill jag poängtera handlar om mina egna spekulationer. Spekulationer som hade kunnat undvikas som H43 hade varit mer frikostig med nyheter och information via sin hemsida. Jag har klagat på detta tidigare, och även om jag tycker att det blivit bättre är jag inte nöjd. Information om skadade spelare är urtypen av information jag vill få från H43:s hemsida. Och vill man inte delge motståndare information om var skadan sitter så kan man kort och gott nämna att den eller den spelaren är tveksam till spel på grund av en skada eller sjukdom. Det hade lett till mycket större förståelse hos oss supportrar att speltiden hos somliga spelare varierar!

Kommentarer
Postat av: Nobody

Är du så naiv att du inte avslöjar Westerlunds tillkortakommande?

Det är helt omöjligt att leda ett lag om man saknar ledarskap (och kurage)

Om inte Daniel behåller sin inledande nivå så faller laget ihop som ett korthus

Lugis cochning markerade läget

Andra lag lär sig

2011-10-17 @ 23:05:58
Postat av: Urban68

Håller med Nobody. Konstig coachning av laget men inte så som Oscar tycker. De två bästa i matchen mot LUGI var Johannes Sandgren och Johan Brännberg. Dessa har däremot inte fått mycket speltid i dom andra matcherna. Varför? Titta på förra årets mep så förstår ni vad jag menar. Det är två spelare som levererar mål och det är ju just det som har varit problemet att det bara är Zoran och Lindqvist som gjort det i vissa matcher. Än mer förundrar blir man att Tomas matchar de så hårt när han inte gett dem chansen innan. Adam byttes ut efter en kvart och fick inte spela mer ändå har han varit startman under hösten. Veligt känns det som!

2011-10-18 @ 09:38:59
Postat av: Världmästare på läktaren

Fahrudin var inte skadad men varför han inte fick spela det vet jag inte.



Johan Brännberg gjorde det en bra insats individuellt men tyvärr drabbas laget av att Johan inte har den blicken för spelet som behövs för att få det att fungera kollektivt.

2011-10-19 @ 10:14:15
Postat av: KALLE KULA FRÅN SOPHINKEN

Det är tur att du är världsmästare på läktaren för jag förstår inte vad du menar att Brännberg inte är kollektiv. Hur vill ni att mittnior skall vara? Hur skall NI ha det: om t.ex Brännberg inte gör det bra individuellt så "handlar allt för mycket framåt om Lindqvist o Zoran", och man efterlyser mer individuella insatser. Om man gör individuella insatser så spelar man inte kollektivt. Enkel ekvation från läktaren möjligen men omöjlig att överföra till planen då VÄRLDSMÄSTAREN alltid har rätt svar då han uttalar sig efter matcherna med facit i hand.

(för övrigt vad det gäller just Brännberg så var han bland de tre bästa i assistligan förra året så...???)

2011-10-20 @ 09:12:36
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: Kalle Kula.



Först och främst är det fult att ljuga. Johan var absolut inte bland dom tre bästa i assistligan förra året. Inte ens bland Top50 kan vi hitta en H43 spelare.



Jag tycker inte Johan är en dålig handbollsspelare, absolut inte. Men han ska inte spela mittnia eftersom han inte görs rättvis på den positionen.



Om du hade varit mer kunnig inom handboll så hade du förstått att det krävs individuella prestationer för att göra mål, men det krävs ett kollektiv för att vinna matcher. Tur någon är världsmästare iaf. :)



2011-10-20 @ 10:06:34
Postat av: KALLE KULA FRÅN SOPHINKEN

Re Världsmästaren



OK, Jag ville inte ljuga och gjorde det inte. Jag ,menade förstås topp 3 i H43!

Sen kanske vi kan komma överrens. Ett rörligt anfallspel med platsbyten och där olika spelare kommer i olka positioner är ett modernt anfallsspel. Därför behöver vi inte tala om just mitt nia. Jag kommer med bestämdhet hävda att Zoran, Lindqvist, brännberg och Johannes Sandgren är de fyra bästa spelarna - så spela med dem. Inget ont om de andra men de räcker inte riktigt till ännu.

2011-10-21 @ 10:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0