Landslagsuppehåll

Dryga fjärdedelen av elitserien är faktisk redan spelad. Nu väntar en dryg veckas uppehåll när det är dags för landsladet att spela Super cup.

Att försöka sig på något av en sammanfattning efter nio omgånger känns vanskligt. Men vissa saker har ändå börjat utkristallisera sig. Inför säsongen nämndes klyschor som att elitserien kändes mer oviss än på länge och att det var svårtippat.

Nio omgångar in kan vi konstatera att tabellen inte bjuder på några större överraskningar. Däremot känns det som om alla kan slå alla i enstaka matcher vilket om ni frågar mig gör handbollens elitserie roligare att följa.
I toppen av tabellen finns Guif, precis som väntat. Att de är tätt skuggade av Ystad är kanske lite mer överraskande. 8 raka utan förlust är YIF uppe i nu och jag tror faktiskt att man ska tacka H43 för det delvis. Hur tänker jag nu undrar ni säkert. Jag tror att den bleka insatsen mot ett mycket bra spelande H43 i premiären blev en väckarklocka för samtliga ystadspelare som inte på nytt ville uppleva en dålig säsong likt den förra.

I botten kan vi konstatera att såväl Tumba som Hammarby tar sin poäng och alls inte kommer att vara några slagpåsar som man bara plockar poäng av. Och Aranäs får nog också räknas som ett bottenlag efter ett par bedrövliga insatser. Fast å andra sidan varvar man dessa med att till exempel slå Lugi på bortaplan.

Lugi har varvat upp efter en bedrövlig start, men man övertygar verkligen inte spelmässigt. Trots detta tar man sina segrar vilket är en styrka i sig. Tror Lugi blir ett typiskt mittenlag i år. Dock vill jag påstå att en långtidskada på Anders Hallberg skulle kunna innebära att Lugi får se upp neråt.

H43 inledde på ett helt fantastiskt sätt. Inte bara resultatmässigt utan även spelmässigt. Tyvärr känns det någonstans som om verkligheten har hunnit ikapp lite grann. Men det som är positivt är att laget känns mycket stabilare i år. Lägsta nivån är högre och när man har en bra dag kan man hota vilket lag som helst. Kan man behålla nuvarande niondeplats med häng på slutspelsplats är jag nöjd.

Hoppas på en jämn elitserie även forsättningsvis. Från plats 4-9 skiljer just nu endast två poäng. Det lär givetvis bli något mer allteftersom fler matcher spelas. Men jag hoppas på en jämn tabell. Det ger intressanta matcher i varje omgång.


Kommentarer
Postat av: kalle kula

Jag bävar iför MAlmö----måste slå dom men det är ett äckligt fysiskt lag. Blåställen måste på i dubbel bemärkelse.

2011-11-02 @ 22:44:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0