Derbytankar

Avkast närmar sig för säsongen andra lundaderby. Trots kräftgången på sistone ser jag fram emot matchen. Och naiv som jag är så tror jag någonstans på en segerchans för H43. Jag menar att någon gång måste den dåliga trenden ta slut. Och man är inte på något sätt ett dåligt handbollslag när man får till det. Dessutom är Lugi just nu inte elitseriens mest skräckinjagande motståndare.

Det kommer att bli tufft. I mina ögon är Lugi trots allt favoriter. Lugi är bra bakåt. Det i kombination med H43:s emellanåt svaga anfallspel gör att H43 kommer att få slita för sina mål. I förra derbyt firade Lugi triumfer med att stöta offensivt mot Zoran, och till viss del också Daniel Lindqvist. Det är knappast någon vågad gissning att vi får se något liknande igen. Detta ställer i så fall höga krav på mittnian mellan dessa båda. Jag vill gärna se Fahrudin Zaimovic här även om Brännberg varit bra till och från på slutet.

Tufft framåt alltså. Då gäller det att vara ännu tuffare bakåt. H43 har som bekant släppt in alldeles för mycket mål på sistone. Nu är det hög tid att få stopp på blödningen. Det är dags för Johan Tholin och Jesper Parker att visa att man trots allt är målvakter som håller på den här nivån. Tholin har i och för sig redan visat det i matchen mot Aranäs. Tror inte att H43 har råd att släppa in mer än 25 mål för att vinna derbyt!

Redan i mitt förra inlägg nämnde jag att jag vill se en punktmarkering på Anders Hallberg. Han är navet i Lugis anfallspel och jag tror att Lugi tappar rytm och kraft i sitt anfallspel om man plockar bort Hallberg. Detta är typen av taktiskt drag som kan avgöra en match. Och nu får Tomas Westerlund chansen att visa att han också är en duktig coach. Kan inte komma ihåg när H43 senast vann på grund av en bättre taktiskt genomförd match. Det är dags nu!

Känner mig osäker på vilken publiksiffra vi kan förvänta oss imorgon. Ett derby är ändå alltid ett derby. Men lundapubliken känns alltmer svårflörtad och en match mellan två lag i eltseriens nedre region lär knappast få folk att gå man ur huse. Om publiksiffran överstiger 2000 personer får vi nog vara mer än nöjda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0